Alkossa kannattaa kysyä myyjältä

Alkon myyjät tuntevat tuotteensa ja antavat mielellään sesonkiin sopivia juomasuosituksia niin ruokapöytään, illanviettoon kuin lahjaksikin. Samalla vakiasiakkaiden kanssa vaihdellaan usein myös reseptejä. Eastonin Alkoon moni kulkee ruokakaupan kautta.

Alkossa ostokäyttäytyminen seuraa pitkälti vuoden kulkua ja sesonkeja. Näin syksyllä erityisen suosittuja ovat kevyet punaviinit, kuten pinot noirit, ja myös glögikausi jo aluillaan.

Kesällä erittäin suosittuja olivat Eastonin palvelupäällikkö Jenni Jalosen mukaan erilaiset kuoharidrinkit, kuten makeahkosta japanilaisesta luumuviinistä valmistettu Umeshu Spritz.

– Kuohuviinistä tai proseccosta saa hyviä ja raikkaita drinkkejä sekoittamalla sekaan lähes mitä tahansa. Rosee taas mielletään edelleen kevääseen ja kesään rajoittuvaksi kausijuomaksi, vaikka omasta mielestäni hyvälle roseelle on aina paikkansa, Eastonin Alkon palvelupäällikkö Jenni Jalonen sanoo.

Valikoima vaihtelee liikkeittäin

Perusvalikoiman lisäksi Alkojen valikoima vaihtelee kysynnän, asiakaskunnan ja asiakastoiveiden mukaan.

Eastonissa tyypillinen asiakas saapuu Alkoon ruokakassit kädessä, esittelee ostoksensa ja kysyy, millainen juoma hänen suunnittelemaansa ateriaan sopisi.

–  Moni asiakkaamme harrastaa kokkailua ja kyselee mielellään myös resepteistä. Ruokaharrastuksestaan tunnetulla myyjällämme, Petrillä on täällä oma asiakaskuntansa, jonka kanssa hän vaihtaa reseptejä ja viinisuosituksia.

Viime vuosina nousussa ollut Sober Curious -trendi on vähentänyt etenkin nuorten aikuisten alkoholin käyttöä, mutta myös vanhemmat kuluttajat tarjoavat juhlissaan tai illallispöydässään yhä useammin myös alkoholittoman vaihtoehdon. Kysynnän kasvaessa holittomien juomien tarjonta on lisääntynyt reippaasti sekä viinien, oluiden että väkevämpien tisleiden kategorioissa.

Monia kiinnostavat nyt esimerkiksi alkoholittomat viskit.

Viineissä riittää oppimista vuosiksi

Ennen Alkoon siirtymistään Jenni kertoo työskennellessään pitkään ravintola-alalla, joten asiakaspalvelutyö ruoan ja juomien parissa on hänelle tuttua.

– Olen aina ollut kiinnostunut viineistä ja ruoanlaitosta. Olen luonteeltani aspa-perhonen ja tykkään tiimityöstä. Meillä on tosi hyvät koulutusmahdollisuudet, kuten päällikkövalmennusohjelma, jonka itse suoritin.

Alkossa uuden työntekijän perehdytys alkaa laajalla tuote- ja palvelukoulutuksella, jonka aikana hän perehtyy eri juomatyyppeihin, niiden tarjoiluun ja juomien yhdistämiseen eri ruokalajien kanssa. Niille, jotka haluavat syventää tietämystään, tarjolla on MasterClass-koulutuksia ja tuotetietouspäiviä, joissa perehdytään viineihin esimerkiksi eri viinialueiden ja rypälelajikkeiden kautta.

Lisäksi työntekijöille järjestetään säännöllisesti pruuveja eli maisteluja, joissa opitaan tunnistamaan juomien väriä makua, tuoksua ja muita ominaisuuksia.

Asiakastyöhön kuuluu vastuuta ja fiilistelyä

Viinien kuvailussa keskitytään adjektiiveihin, jotka kuvaavat viinien makuprofiilia, aromeja ja värin syvyysasteikkoa ja kertovat niiden iästä ja kehittyneisyydestä.

Viini voi olla maultaan tanniinen tai sitruksinen, aromeiltaan yrittinen ja väriltään tiilinpunainen. Tanniinisuus kuvaa suutuntuman purevuutta ja hapokkuus taas viittaa viinin raikkauteen tai kirpeyteen. Koska uusia tuotteita saapuu myymälöihin jatkuvasti, kokemukset kirjataan muistiinpanoihin, joita voidaan hyödyntää asiakkaiden kanssa käydyissä keskusteluissa.

Jennin mukaan monet asiakkaat tutkivat tuotteita etukäteen Alko-apissa, josta tuotteita voi myös tilata omaan lähimyymälään.

– Esimerkiksi olutharrastajat tietävät oluista yleensä tosi paljon ja heidän kanssaan keskustelu on lähinnä uusien tuotteiden ja suosikkien fiilistelyä.

Usein Alkon hyllyjä tutkiskelevat myös lahjan ostajat.

Jos asiakas ei tunne lahjan saajan makua, voi valikoimaa lähestyä pohtimalla millainen lahjan saaja on ihmisenä. Jos taas on tiedossa, että lahjan saaja pitää tietyn tyylisistä viineistä, tai vaikka savuviskeistä, voi myyjä sen perusteella tarjota kiinnostavia vaihtoehtoja halutun budjetin rajoissa.

Yhä useampi valitsee luomua

Vaikka juomien hintahaitari on suuri, Jennin mukaan helmiä löytyy joka hintakategoriasta, eikä hyvän viinin välttämättä tarvitse olla lasipullossa.

Vastuullisuuteen, kuten viljelyyn, tuotantoon ja työntekijöiden työoloihin liittyvät sertifikaatit ja ovat lisääntyneet ja Alkon valikoimassa on entistä enemmän luomua. Vastuullisuusajattelu näkyy myös pakkaussuunnittelussa.

– Kartonkipakkaukset ja kierrätystä muovista valmistetut pakkaukset ovat lisääntyneet viime vuosina merkittävästi ja hyllyistä löytyykin kartonkisten viinipakkausten lisäksi  kartonkiin pakattuja tisleitä.

Moni ajattelee, että hyvän viinin on oltava lasipullossa, mutta pakkausteknologian ansiosta viini säilyy yhtä hyvin kartongissa, jonka sisus on tiiviillä kelmulla pohjustettu.Vaikka ennakkoluulot hidastavat uusien pakkausmuotojen vastaanottoa, ovat esimerkiksi mökkeilijät ja laivaihmiset ovat ottaneet ne innolla vastaan. Muoviset tai pahviset pakkaukset ovat kevyempiä kantaa, niiden kierrättäminen käy helpommin, eikä niiden rikkoutumista rantakalliolle tarvitse varoa.

Tervetuloa Eastonin Alkoon maistelemaan syksyn parhaimpia alkoholittomia glögejä iltapäivällä 31.10.

Anna Väre

Anna Väre

Anna Väre on vapaa toimittaja, copywriter ja Eastorin toimituspäällikkö, joka Hyllyjen välissä -blogissaan kohtaa ihmisiä ja ilmiöitä Eastonissa ja sen ympärillä. Minun reseptini -juttusarjassa sukelletaan annosten ja asioiden ytimeen ja jaetaan vinkkejä parempaan arkeen.

Aiheeseen liittyen

Easton jee, 8-vee! Tervetuloa juhlimaan!

Easton juhlii 8-vuotissynttäreitään 3.–4.10.! Perjantai tuo senioreille iloa, lauantai lapsille riemua – luvassa myös huikeita tarjouksia!

Neuvosta vaari
23.09.2025

Tempur Factory Outlet nyt Eastonissa – laadukkaat unet edullisemmin

Unet vähissä? Eastonin Tempur Factory Outletin alesta löydät patjat ja tyynyt, joiden kanssa uni maistuu makeammalta.

Neuvosta vaari
03.09.2025

Art For All -taidefestivaalilla pohdittiin, mitä menestys maksaa

Art For All -festivaalin teemana oli maine ja menestys taiteilijaelämässä. Samalla taiteelle haluttiin löytää uusia yleisöjä.

Hyllyjen välissä
25.08.2025

Vielä ehdit rannalle! Esittelyssä Itä-Helsingin upeimmat biitsit

Mikä näistä Itä-Helsingin rannoista on suosikkisi?

Hyllyjen välissä
12.08.2025

Info

Sitä itää -kanta-asiakkuusohjelman säännöt

Sitä itää on Suomen yhteisöllisin kanta-asiakkuusohjelma, joka ilahduttaa yksilön sijasta kokonaista yhteisöä. Jokainen kampanja-ajan asiointikerta Easton Helsingissä kerryttää Sitä itää -pottia, jolla sponsoroidaan äänestyksessä valittua itähelsinkiläistä kehityskohdetta. Sellainen voi olla vaikkapa paikallinen tapahtuma, paikka tai yhteinen toiminta. Parempi Itä-Helsinki ostos kerrallaan!

Sitä itää -kanta-asiakkuusohjelman kautta Easton sponsoroi yhteensä kahta kohdetta vuodessa, ja ne voivat olla summaltaan 1000–3000 €. Sitä itää -kohteiden valinta ja lopulta sponsorointi rakentuu kolmen eri vaiheen ympärille: 1. Ehdota 2. Äänestä 3. Asioi. Kuka tahansa saa ehdottaa kehitysideoita, kunhan ne sijaitsevat Itä-Helsingin alueella. Sitä itää -kohteelle annettava tarkka summa määräytyy sen mukaan, kuinka paljon Eastonissa on kampanja-ajankohtana tehty yksittäisiä asiointikäyntejä.

Ehdota

Kuka tahansa voi ehdottaa itähelsinkiläistä kehityskohdetta Eastonin verkkosivujen kautta: www.eastonhelsinki.fi/sitäitää. Kohde-ehdotuksia kerätään erillisinä kampanja-aikoina. Ehdotetut kohteet moderoidaan asiattomien julkaisujen eliminoimiseksi ja julkaistaan sivustolla muutaman päivän aikana ehdotuksen jättämisestä. Eastonilla on oikeus jättää kohde julkaisematta, mikäli se kokee sisällön asiaan sopimattomana.

Easton tekee ehdotetuista kohteista esivalinnan seuraavaan vaiheeseen. Valinnan kriteereinä ovat:

  1. Kohde on toteutettavissa kuvatulla summalla
  2. Kohteen toteutukselle on osoitettu selkeä toteuttava taho tai henkilö, ja tältä on saatu alustavasti suostumus hankkeeseen osallistumiselle
  3. Pyydetty kehityssumma vastaa toteutukseen tarvittavaa määrää
  4. Kohde sijaitsee Itä-Helsingin alueella
  5. Kohde auttaa kehittämään paikallista hyvää

Äänestykseen valitaan kolme kohdetta, joihin Easton ottaa yhteyttä henkilökohtaisesti.

Äänestä

Eastonin esivalitseman kolmen kohteen välillä toteutetaan julkinen äänestys Eastonin verkkosivuilla: www.eastonhelsinki.fi/sitäitää. Äänestys on käynnissä kahden viikon ajan. Kuka tahansa voi käydä äänestysajanjakson aikana äänestämässä kohdetta yhden kerran. Eniten ääniä saanut kohde pääsee asiointivaiheeseen mukaan.

Asioi

Eniten ääniä saaneelle kohteelle kerrytetään pottia asioimalla Easton Helsingissä neljän viikon välisenä ajankohtana. Jokainen kampanja-ajankohdan aikainen asiointikerta kerryttää pottia saman verran, 1–5 senttiä. Mikäli tavoitesumma saadaan kasaan etuajassa, kerryttäminen lopetetaan aikaisemmin. Jos summasta ei täyty tarpeeksi kohteen toteutumiseen, kampanja ei toteudu.

Summan antaminen kohteille

Varsinainen tuki menee Eastonin markkinointibudjetista sen mukaan, montako asiointia Eastonissa on ajankohdan aikana tehty, eli yksittäisestä ostoksesta ei mene suoraan rahaa kampanjaan.

Äänestyksen voittaneesta kohteesta tehdään Sitä itää -kampanjan jatkomarkkinointia varten lyhyt video tai haastattelu sekä toteutuneesta kohteesta otetaan kuvia. Osa kohteista tulee olemaan esillä Eastonissa sijaitsevassa Sitä itää -galleriassa. Keskolla ja Easton Helsingillä on oikeus hyödyntää Sitä itää -kampanjan aikana tuotettuja materiaaleja muussa markkinoinnissaan.

Kohteeksi valittu kehityskohde tulee toteuttaa kahden kuukauden kuluttua lahjoitussumman saamisesta ja toteuttajatahon on toimitettava suunnitelma sekä kuvat toteutuksesta Easton Helsingille.

Arvonnan säännöt

Arvonnan järjestää Kesko Oyj yhteistyössä Easton Helsinki -kauppakeskuksen kanssa.

 

Easton Helsingin Easton Bravuuri -arvonnassa voi voittaa 50 € -arvoisen K-ryhmän lahjakortin julkaisemalla kuvan omasta bravuuristaan Instagramissa ja lisäämällä kuvatekstiin kampanjan virallisen hashtagin #eastonbravuuri. Lahjakortteja arvotaan yhteensä 10 kpl. Arvonta järjestetään 11.9.–13.10.2017. Arvonta suoritetaan ja voittajat julkaistaan jokaisen viikon perjantaina klo 16. Kaikki perjantaisin 12.00 mennessä Instagrammissa julkaistut kuvat otetaan arvonnassa huomioon.

Osallistumalla arvontaan hyväksyt arvonnan järjestäjän säännöt:
1.Voidaksesi osallistua arvontaan Instagram-tilisi tulee olla julkinen. Arvonnan ikäraja on 13 vuotta. Easton Helsingin työntekijät eivät voi osallistua arvontaan.
2. Arvonnassa otetaan huomioon ainoastaan ne kuvat, jotka on julkaistu kampanja-aikana ja merkitty #eastonbravuuri-hashtagilla
3. Kuvan lähettäjällä tulee olla oikeudet kuvan lähettämiseksi arvontaan. Lähettäjällä on oltava suostumus sekä kuvaajalta että kaikilta kuvassa esiintyviltä henkilöiltä.
4. Arvonnan järjestäjällä on oikeus poimia Instagramista #eastonbravuuri-hashtagilla merkittyjä kuvia ja ohjata ne eastonhelsinki.fi-sivuston someseinälle. Kuvia ei käytetä Eastonin markkinoinnissa tai mainonnassa ilman kuvan ottajan lupaa.
5. Arvonnan voittaja julkaistaan Easton Helsingin Instagramissa: https://www.instagram.com/eastonhelsinki/. Mikäli voittajaa ei tavoiteta 10 päivän sisällä, arvonnan järjestäjällä on oikeus suorittaa voittajan valinta uudestaan.
6. Lahjakortin lunastamiseen sovelletaan lahjakortin sääntöjä. Palkintoa ei voi vaihtaa rahaksi.
7. Arvonnan järjestäjän vastuu rajoittuu näissä säännöissä mainitun palkinnon euromääräiseen arvoon. Arvonnan järjestäjä ei vastaa mahdollisista teknisistä syistä tapahtuneista virhearvonnoista, todetuista väärinkäytöksistä tai teknisestä toimimattomuudesta järjestäjästä tai yhteistyökumppanista riippumattomista syistä. Arvontasivu toimii useimmilla yleisin käytössä olevilla selaimilla.
8. Arvonnan sääntöjen lisäksi osallistujat sitoutuvat noudattamaan Instagramin käyttöehtoja. Instagram ei ole mukana arvonnan järjestämisessä.

Aukioloajat

ma–su 24h

 

Palvelut

Noutopiste

Lastenhoitohuone

Kierrätys

Esteettömyys

Julkinen liikenne

Eastonin K-Citymarketin ruuan noutopiste sijaitsee katutasossa, P1-kerroksessa. Tilaa tuotteet verkkokaupasta ja nouda ne kätevästi ostosten tai kotimatkan lomassa!

Lastenhoitohuone löytyy 1. kerroksen wc -tilojen yhteydestä.

Pullonpalautuspiste löytyy P2-kerroksen keskisisäänkäynnin yhteydestä. Rinki-kierrätyspiste löytyy Gotlanninkadun varrelta.

Taksin pysähdyspaikka sijaitsee katutasossa P1-kerroksen keskimmäisen sisäänkäynnin edessä. Invapysäköintipaikkoja löytyy runsaasti sisäänkäyntien välittömästä läheisyydestä.

Easton sijaitsee hyvien julkisten kulkuyhteyksien varrella. Itäkeskuksen metroasemalta pääset Eastoniin Hansasillan kautta tai esimerkiksi bussilla 97V. Lähimmät bussipysäkit sijaitsevat Kauppakartanonkadulla sekä Meripellontiellä.

Löytötavarat

Löytötavaroita voit kysyä K-Citymarketin asiakaspalvelupisteestä.

 

Sulje