Alkossa kannattaa kysyä myyjältä
Alkon myyjät tuntevat tuotteensa ja antavat mielellään sesonkiin sopivia juomasuosituksia niin ruokapöytään, illanviettoon kuin lahjaksikin. Samalla vakiasiakkaiden kanssa vaihdellaan usein myös reseptejä. Eastonin Alkoon moni kulkee ruokakaupan kautta.
Alkossa ostokäyttäytyminen seuraa pitkälti vuoden kulkua ja sesonkeja. Näin syksyllä erityisen suosittuja ovat kevyet punaviinit, kuten pinot noirit, ja myös glögikausi jo aluillaan.
Kesällä erittäin suosittuja olivat Eastonin palvelupäällikkö Jenni Jalosen mukaan erilaiset kuoharidrinkit, kuten makeahkosta japanilaisesta luumuviinistä valmistettu Umeshu Spritz.
– Kuohuviinistä tai proseccosta saa hyviä ja raikkaita drinkkejä sekoittamalla sekaan lähes mitä tahansa. Rosee taas mielletään edelleen kevääseen ja kesään rajoittuvaksi kausijuomaksi, vaikka omasta mielestäni hyvälle roseelle on aina paikkansa, Eastonin Alkon palvelupäällikkö Jenni Jalonen sanoo.
Valikoima vaihtelee liikkeittäin
Perusvalikoiman lisäksi Alkojen valikoima vaihtelee kysynnän, asiakaskunnan ja asiakastoiveiden mukaan.
Eastonissa tyypillinen asiakas saapuu Alkoon ruokakassit kädessä, esittelee ostoksensa ja kysyy, millainen juoma hänen suunnittelemaansa ateriaan sopisi.
– Moni asiakkaamme harrastaa kokkailua ja kyselee mielellään myös resepteistä. Ruokaharrastuksestaan tunnetulla myyjällämme, Petrillä on täällä oma asiakaskuntansa, jonka kanssa hän vaihtaa reseptejä ja viinisuosituksia.
Viime vuosina nousussa ollut Sober Curious -trendi on vähentänyt etenkin nuorten aikuisten alkoholin käyttöä, mutta myös vanhemmat kuluttajat tarjoavat juhlissaan tai illallispöydässään yhä useammin myös alkoholittoman vaihtoehdon. Kysynnän kasvaessa holittomien juomien tarjonta on lisääntynyt reippaasti sekä viinien, oluiden että väkevämpien tisleiden kategorioissa.
Monia kiinnostavat nyt esimerkiksi alkoholittomat viskit.
Viineissä riittää oppimista vuosiksi
Ennen Alkoon siirtymistään Jenni kertoo työskennellessään pitkään ravintola-alalla, joten asiakaspalvelutyö ruoan ja juomien parissa on hänelle tuttua.
– Olen aina ollut kiinnostunut viineistä ja ruoanlaitosta. Olen luonteeltani aspa-perhonen ja tykkään tiimityöstä. Meillä on tosi hyvät koulutusmahdollisuudet, kuten päällikkövalmennusohjelma, jonka itse suoritin.
Alkossa uuden työntekijän perehdytys alkaa laajalla tuote- ja palvelukoulutuksella, jonka aikana hän perehtyy eri juomatyyppeihin, niiden tarjoiluun ja juomien yhdistämiseen eri ruokalajien kanssa. Niille, jotka haluavat syventää tietämystään, tarjolla on MasterClass-koulutuksia ja tuotetietouspäiviä, joissa perehdytään viineihin esimerkiksi eri viinialueiden ja rypälelajikkeiden kautta.
Lisäksi työntekijöille järjestetään säännöllisesti pruuveja eli maisteluja, joissa opitaan tunnistamaan juomien väriä makua, tuoksua ja muita ominaisuuksia.
Asiakastyöhön kuuluu vastuuta ja fiilistelyä
Viinien kuvailussa keskitytään adjektiiveihin, jotka kuvaavat viinien makuprofiilia, aromeja ja värin syvyysasteikkoa ja kertovat niiden iästä ja kehittyneisyydestä.
Viini voi olla maultaan tanniinen tai sitruksinen, aromeiltaan yrittinen ja väriltään tiilinpunainen. Tanniinisuus kuvaa suutuntuman purevuutta ja hapokkuus taas viittaa viinin raikkauteen tai kirpeyteen. Koska uusia tuotteita saapuu myymälöihin jatkuvasti, kokemukset kirjataan muistiinpanoihin, joita voidaan hyödyntää asiakkaiden kanssa käydyissä keskusteluissa.
Jennin mukaan monet asiakkaat tutkivat tuotteita etukäteen Alko-apissa, josta tuotteita voi myös tilata omaan lähimyymälään.
– Esimerkiksi olutharrastajat tietävät oluista yleensä tosi paljon ja heidän kanssaan keskustelu on lähinnä uusien tuotteiden ja suosikkien fiilistelyä.
Usein Alkon hyllyjä tutkiskelevat myös lahjan ostajat.
Jos asiakas ei tunne lahjan saajan makua, voi valikoimaa lähestyä pohtimalla millainen lahjan saaja on ihmisenä. Jos taas on tiedossa, että lahjan saaja pitää tietyn tyylisistä viineistä, tai vaikka savuviskeistä, voi myyjä sen perusteella tarjota kiinnostavia vaihtoehtoja halutun budjetin rajoissa.
Yhä useampi valitsee luomua
Vaikka juomien hintahaitari on suuri, Jennin mukaan helmiä löytyy joka hintakategoriasta, eikä hyvän viinin välttämättä tarvitse olla lasipullossa.
Vastuullisuuteen, kuten viljelyyn, tuotantoon ja työntekijöiden työoloihin liittyvät sertifikaatit ja ovat lisääntyneet ja Alkon valikoimassa on entistä enemmän luomua. Vastuullisuusajattelu näkyy myös pakkaussuunnittelussa.
– Kartonkipakkaukset ja kierrätystä muovista valmistetut pakkaukset ovat lisääntyneet viime vuosina merkittävästi ja hyllyistä löytyykin kartonkisten viinipakkausten lisäksi kartonkiin pakattuja tisleitä.
Moni ajattelee, että hyvän viinin on oltava lasipullossa, mutta pakkausteknologian ansiosta viini säilyy yhtä hyvin kartongissa, jonka sisus on tiiviillä kelmulla pohjustettu.Vaikka ennakkoluulot hidastavat uusien pakkausmuotojen vastaanottoa, ovat esimerkiksi mökkeilijät ja laivaihmiset ovat ottaneet ne innolla vastaan. Muoviset tai pahviset pakkaukset ovat kevyempiä kantaa, niiden kierrättäminen käy helpommin, eikä niiden rikkoutumista rantakalliolle tarvitse varoa.
Tervetuloa Eastonin Alkoon maistelemaan syksyn parhaimpia alkoholittomia glögejä iltapäivällä 31.10.

Anna Väre
Anna Väre on vapaa toimittaja, copywriter ja Eastorin toimituspäällikkö, joka Hyllyjen välissä -blogissaan kohtaa ihmisiä ja ilmiöitä Eastonissa ja sen ympärillä. Minun reseptini -juttusarjassa sukelletaan annosten ja asioiden ytimeen ja jaetaan vinkkejä parempaan arkeen.