Askel tulevaisuuteen – robottibussilla rantsuun
Matkustaminen ilman kuljettajaa on erilainen ja jännittävä elämys. Ajoin Vuosaaren robottibussin reitin päästä päähän. Kyyti ei huimaa päätä.
Kun nousen Vuosaaren robottibussiin Iiluodontien pysäkiltä, kaksi miestä toivottaa minut ystävällisesti kyytiin. He ovat automaattibussin turvakuljettajat Andreas Virolainen ja Bibek Acharya.
– Emme ole kuljettajia, vaan kyydissä turvallisuuden varmistamiseksi. Lisäksi vinkkaamme ihmisille, että he saavat tulla ilmaiseksi kyytiin ja kokeilemaan. Meillä on nolla tapaturmaa ja tämä ei ole hurjaa kyytiä. Huippunopeus on vain 17 kilometriä tunnissa, Andreas kertoo.
Andreas kehottaa minua laittamaan turvavyön ennen kuin robottibussi starttaa liikkeelle. Kovaääninen kello pärähtää soimaan. On lähtöaika. Robottibussin ovet sulkeutuvat itsestään. Bussi nytkähtää liikkeelle ja lähtee kohti Leikonsaarentietä.
Robotiikka jakaa mielipiteet
Vuosaaressa liikennöivä robottibussi on osa Metropolia ammattikorkeakoulun, Forum Viriumin ja muiden yhteistyökumppaneiden Sohjoa Baltic-hanketta, jonka ajokokeilu kestää syyskuun loppuun. Sen aikana testataan automaattisen pikkubussin liikennöintiä osana normaalia joukkoliikennettä.
Sohjoa Baltic -hanke tuo robottibussit Itämeren ympärysvaltioihin osaksi älyliikenteen ja vähäpäästöisen joukkoliikenteen kokeiluja. Jatkossa robottibusseja on ajateltu käytettävän runkolinjojen syöttöliikenteenä.
Yllätyn kuinka tasaisesti ja rauhallisesti automaattibussi etenee. Kovaa kolinaa tai tärinää ei tunnu missään.
– Bussi ajaa, kaasuttaa, jarruttaa ja vilkuttaa täysin itsenäisesti. Ainoastaan yhdessä risteyksessä se kysyy meiltä lupaa etenemiseen, Andreas sanoo.
Lähestymmekin juuri kyseistä paikkaa, Iiluodontien ja Leikosaarentien risteystä. Bussi hidastaa vauhtia ja seisahtuu sitten kokonaan. Robottibussi on ohjelmoitu pysähtymään tässä aina, koska risteyksessä on niin paljon liikennettä, ylinopeuksia ja isot pensaat näköesteenä.
Andreas myöntää, että robottibussi voi olla monille ihmisille hieno elämys.
– Hyvää palautetta matkustajilta on tullut. Itsekin olen mainostanut, että tämä on ensimmäisiä askelia tulevaisuuteen. Aika monilla matkustajilla on ollut sama ajatus kyydin jälkeen.
Muutamia ihmisiä robottibussi on pelottanut.
– Pari henkilöä sanoi etteivät he usko robottiteknologiaan. Joku sanoi, ettei tule kyytiin, jos kuskilla ei ole käsiä ratissa, Andreas sanoo.
Bussi reagoi lähiympäristöön
Kaarramme Leikosaarentielle ja sieltä edelleen Aurinkolahden puistotielle. Tämä on erikoista kyytiä keskellä urbaania Aurinkolahden asuinaluetta.
Yllättäen kuskiton bussimme tekee äkkijarrutuksen ja hiljentää vauhtiaan. Kellokin pärähtää taas soimaan, vaikka emme ole pysäkillä. Andreas kertoo, että syynä on ohittava auto. Robottibussi hiljentää vauhtiaan automaattisesti, jotta tietty turvaetäisyys ohittavaan autoon säilyy.
Bibek sanoo, että eri puolilla robottibussia on yhteensä kahdeksan sensoria.
– Ne reagoivat, jos esimerkiksi joku auto ohittaa tai jalankulkija heilauttaa kättään bussin lähellä.
Robottibussi seisahtuu, jos se havaitsee suojatiellä jalankulkijan tai jonkin esteen, kuten väärinpysäköidyn auton.
Teknisten ongelmien ilmaantuessa turvakuljettaja voi ajaa ja ohjata robottibussia pienellä, tietokonepelien ohjainta muistuttavalla laitteella.
Robottibussilla uimaan ja metrolle
Aurinkotuulenkadulla huomaan, kuinka punainen henkilöauto jaksaa kärsivällisesti seurata hitaan robottibussin kannoilla. Iso rekka-auto tulee vastaan viereisellä ajoradalla, mutta robottibussimme ei ole moksiskaan.
Normaali bussilinja 90 on täpötäynnä ja uteliaat matkustajat kurkkivat ikkunoista nähdäkseen erikoisen kulkuvälineen.
Aurinkotuulenkadun ja Leikosaarentien ison kiertoliittymän läpi automaattinen ajoneuvomme selviytyy hienosti. Vuosaaren robottibussilinjalla on seitsemän pysäkkiä. Linjalla pääsee esimerkiksi Aurinkolahden uimarannalle.
– Matkustajamäärä vaihtelee päivittäin. Yhtään sellaista päivää ei ole ollut, etteikö joku olisi ollut kyydissä. Ennätys on ollut 87 matkustajaa päivässä, Andreas sanoo.
– Uimaan menijöitäkin on ollut. Pari vakioasiakasta käyttää tätä liityntäbussina metroasemalle. Jos esimerkiksi Columbukseen haluaa, niin tällä taittaa kauppareissun helposti.
Kohta olemmekin jo takaisin lähtöpisteessä, Cirruksen tornitalon kupeessa Iiluodontien pysäkillä.
Yhteenvetona sanoisin, että kun katu on hiljainen ja suora, on robottibussin kyyti varsin tasaista ja miellyttävää. Kun risteyksiä ja muuta liikennettä on enemmän, kyyti muuttuu nykivämmäksi, koska bussi jarruttelee useammin.
Hyppää kyytiin
Vuosaaren robottibussi kiertää Aurinkolahdessa muutaman kilometrin pituisen lenkin HSL:n linjatunnuksella 90R.
Bussi liikennöi arkisin kello 9-15 ja viikonloppuisin 12-18. Tekniset ongelmat voivat kuitenkin keskeyttää liikennöinnin, jolloin lähtöjä voi jäädä ajamatta.