Eastonin Hansakäytävän Touch d’André myy vaatteita, jotka herättävät huomion
Andrei Grozovskin pyörittämä erikoinen Touch d’André -vaateliike on palvellut Itä-Helsingissä jo vuosia. Kanta-asiakkaiden joukossa on muun muassa luovan alan esiintyjiä.
Muhkeiden toppatakkien, glitter-lippalakkien, värjättyjen farkkujen ja miesten juhlapukujen keskeltä löytyy tiski ja sen takaa mies, joka tunnetaan Itäkeskuksen Hansakäytävän Touch d’André -nimisen vaatemyymälän takaa. Virosta Suomeen 1990-luvulla muuttanut Andrei Grozovski, 57, on luotsannut persoonallisista vaatteista ja asusteistaan tunnettua liikettään Helsingissä jo 16 vuoden ajan. Ennen yrittäjyyttä hän työskenteli lähes yhtä pitkään baarimikkona eri laivayhtiöissä. Nyt ne ajat ovat jo taaksejäänyttä elämää, jota omaa liikettään pyörittävä Andrei ei ikävöi.
– Mitä vanhemmaksi tulin, sitä enemmän pitkät yövuorot kuluttivat, yrittäjä kertoo.
Ensimmäinen Touch d’André-myymälä avattiin kesäkuussa 2006 Eerikinkadulle, josta se siirtyi myöhemmin Forumin kauppakeskukseen ja sieltä isompien liiketilojen perässä Itäkeskuksen 2000-luvun alussa avattuun laajennusosaan, Piazzaan. Sijainti kahden muun vaatekaupan vieressä oli toimiva, sillä asiakkaita riitti.
Kuitenkin jo muutamaa vuotta myöhemmin kauppakeskuksessa alkoi uudistus ja remontti, jonka vuoksi vaatemyymälä muutti tavaratalo Stockmannin tieltä 2. kerrokseen kauppakeskuksen keskiosaan. Andrein mukaan uusi sijainti ei ollut yhtä hyvä kuin aikaisemmin. Lopulta hän löysi sopivan liiketilan Hansasillan toiselta puolelta.
– Nykyisellä paikalla olen ollut viimeiset kuusi vuotta. Tähän verrattuna aikaisemmat liiketilani ovat olleet sokkeloisempia. Nyt näen tiskin takaa koko myymälän.
Siinä riittääkin katseltavaa. Samoissa neliöissä on vuosien varrella toiminut muun muassa pankki ja elektroniikkaliike. Kyseessä ei ole mikään pieni putiikki. Kun Touch d’Andrén liikkeeseen astelee ensimmäistä kertaa, vaatevalikoiman suuruus voi yllättää. Liikkeestä löytyy päällepantavaa kauluspaidoista farkkutakkeihin ja aurinkolaseista talvipipoihin. Ei ihme, miksi kanta-asiakkaiden joukkoon lukeutuu monia televisiosta tuttuja esiintyjiä, jotka metsästävät yleensä asua, joka huomataan. Touch d’Andrén monipuoliseen valikoimaan luottavat esimerkiksi muusikot, taikurit ja puvustajat.
– Tuotteet tulevat Turkista, jossa käyn tehtailla sovittamassa uusia mallistoja. Kiinnitän aina huomiota vaatteen materiaaliin, leikkaukseen ja istuvuuteen.
Valikoima, joka erottuu massasta
Vuodet ovat opettaneet yrittäjälle, mitä kannattaa myydä ja millä tavalla. Andrein mukaan hänen asiakkaistaan vain harvat tekevät heräteostoksia. Valtaosa astelee sisään silloin, kun on tarve löytää jotakin muuta kuin 10 euron alennuspaita. Monesti se tarkoittaa asua, josta löytyy niittejä, printtejä tai jotakin kiiltävää. Farkut ovat vuodesta toiseen hittituote, joka käy kaupaksi. Samaa voi sanoa takeista, jotka sopivat moneen makuun. Andrei uskoo, että hänen yrityksensä on säilynyt kilpailussa mukana pitkälti erilaisen valikoiman ansiosta. Samoja tuotteita ei ole tarjolla perinteisissä ketjumyymälöissä.
– Tähtään siihen, että täältä löytyy vaatteita, joita ei muualta saa. En ole koskaan halunnut mitään basaarimeininkiä. On oltava tyyliä.
Andrein mukaan talvikuukaudet ovat selvästi kesää hiljaisempia, mutta pikkujoulukautena asiakkaita käy liikkeessä enemmän. Tällä hetkellä monet etsivät sesonkiin sopivia juhlatamineita, kuten esimerkiksi punaisia kauluspaitoja, pikkutakkeja tai jotakin kimmeltävää. Jos elettäisiin kesää, eniten kyseltäisiin pitkälahkeisten shortsien perään. Sellaisten, joista löytyy reisitaskut.
– Ne menevät aina kaupaksi kuin lämpimät pullat, Andrei nauraa.
Andrei muistuttaa, että hänen oma pukeutumisensa toimii inspiraationa monelle asiakkaalle. Toisinaan myymälään astuva asiakas poistuu paikalta täysin uudistuneena. Sen takaa palvelu, joka on henkilökohtaista. Vaikka Andrei on selvästi yrityksensä kasvot, hän kertoo, että aivan yksin hän ei kuitenkaan ole. Liikkeessä on ollut apuna sama myyjä jo 14 vuoden ajan. mitä Vantaalla asuva yrittäjä tekee silloin, kun vaatemyymälä on suljettuna?
– Kotonani ei ole lainkaan televisiota, mutta minulla on neljä isoa akvaariota. Voin tuijotella kaloja tuntien ajan. Akvaariossa tapahtuu koko ajan jotakin.
Samaa voi sanoa Hansakäytävästä. Koko ajan joku kävelee muhkeiden toppatakkien, glitter-lippalakkien, värjättyjen farkkujen ja miesten juhlapukujen ohi. Jotkut pysähtyvät.
Vuosaaressa varttunut Itä-Helsinki -median ja Koira haudattuna -podcastin perustaja Jenna Lehtonen on Vartiokylässä päivystävä toimittaja ja valokuvaaja, joka työskentelee yrittäjänä.