Haaste
Vuonna 2012 Kesko päätti rakentaa vanhan Itäkeskuksen K-Citymarketin tilalle kauppakeskuksen. Lähtökohta ei ollut mikään helpoin mahdollinen, sillä toisella puolen väylää komeili Itis – Itä-Helsingin vetonaula ja yksi Suomen suurimmista kauppakeskuksista.
Tehtävänämme tuolloin oli suunnitella 5 vuoden päästä valmistuvalle kauppakeskukselle ajankohtainen ja kilpailukykyinen konsepti. Meidän oli yhdessä tilaajan kanssa ratkaistava, mitä uutta kauppakeskus voisi alueelle tuoda, jotta paikalliset ottaisivat sen omakseen.
Näkemys
Jo alussa ymmärsimme, että vastaus Keskon visioon täysin uudenlaisesta kauppakeskuskonseptista löytyi paikallisuudesta. Jotta tuleva kauppakeskus oikeasti vastaisi alueen tarpeisiin, otettiin paikalliset mukaan suunnitteluun jo ennen yhdenkään perustuksen rakentamista. Kaikkiaan suunnitteluprosessiin osallistui sadoittain itähelsinkiläisiä.
Nykytilan tutkimisen keinoina käytimme havainnointia, safareita ihmisten koteihin sekä lukuisia haastatteluja. Lisäksi Itä-Helsingin tietäjät -testiryhmä perustettiin hiomaan konsepti ja käyttöliittymä timantiksi kehitystyön viimeisenä vuotena.
Asiakasymmärrystyössä kävi ilmi, että alueen tämänhetkinen muotitarjonta oli paikallisten mielestä varsin riittävä. Sen sijaan kaivattiin paikkaa, jossa arjen asiointi hoituisi mutkattomasti ja koko perhe viihtyisi. Ymmärsimme, ettei itähelsinkiläisyys ole vain postinumero, vaan pikemminkin mentaliteetti, jonka tulisi näkyä kaikessa, mitä uuteen keskukseen suunniteltaisiin.
“Miksi keskusta pitää aina tuoda itään? Eikö Itä-Helsingillä voisi olla oma persoonansa?”
– itähelsinkiläinen testiryhmän edustaja
Asiakasymmärrystyön pohjalta teemaksi valittiin paikallisuus, yhteisöllisyys, sujuva arki, ja ruoka. Näiden teemojen kautta erottautuminen naapurin muotiin keskittyvästä jättikeskuksesta oli relevanttia.

Yhdessä paikallisten kanssa
-
Itähelsinkiläiset ehdottivat kauppakeskukselle nimeä, joista keskuksen raati valitsi Easton Helsingin voittajaksi
-
Paikallisten keskuudesta rekrytointiin myös somepormestari, joka vastasi Eastonin rakennusvaiheen viestinnästä
-
Tasan vuosi ennen avajaisia koko Itä-Helsinki kutsuttiin Naapurijuhlaan, jossa alueen asukkaat pääsivät tutustumaan tulevaan ja antamaan palautetta
Eastonin monikanavainen palvelu #1:
Eastori
Eastori on digitaalisen Eastonin ydin ja keskuksen oma paikallismedia, joka tarjoaa inspiraatiota arkeen ja ateriointiin. Se ei ole mikä tahansa kauppakeskuksen infosivusto, vaan pikemmin kokonainen yhteisö, joka kokoaa Eastonin toimijat ja tapahtumat sekä Itä-Helsingin ajankohtaiset ilmiöt soljuvasti yhteen. Sisällöntuottajina toimivat ketkäs muutkaan kuin paikalliset bloggarit.
Tutustu Eastoriin ›
Eastonin monikanavainen palvelu #2:
Sitä itää
Sitä itää on Suomen yhteisöllisin kanta-asiakkuusohjelma – jokainen kampanja-ajan asiointikerta Eastonissa edistää yhteistä hyvää alueella. Jokainen ostokerta Eastonissa kerryttää sponsorointirahaa, joka luovutetaan yleisöäänestyksessä valituille itähelsinkiläisille kohteille.
Tutustu Sitä itää -ohjelmaan ›
