EASTON HELSINKI
PAIKALLISTEN KANSSA
SUUNNITELTU IDÄN SYDÄN

Kuinka ottaa oma tontti haltuun kilpaillulla maastolla?

 

Haaste

Vuonna 2012 Kesko päätti rakentaa vanhan Itäkeskuksen K-Citymarketin tilalle kauppakeskuksen. Lähtökohta ei ollut mikään helpoin mahdollinen, sillä toisella puolen väylää komeili Itis – Itä-Helsingin vetonaula ja yksi Suomen suurimmista kauppakeskuksista.
Tehtävänämme tuolloin oli suunnitella 5 vuoden päästä valmistuvalle kauppakeskukselle ajankohtainen ja kilpailukykyinen konsepti. Meidän oli yhdessä tilaajan kanssa ratkaistava, mitä uutta kauppakeskus voisi alueelle tuoda, jotta paikalliset ottaisivat sen omakseen.

 


Näkemys

Jo alussa ymmärsimme, että vastaus Keskon visioon täysin uudenlaisesta kauppakeskuskonseptista löytyi paikallisuudesta. Jotta tuleva kauppakeskus oikeasti vastaisi alueen tarpeisiin, otettiin paikalliset mukaan suunnitteluun jo ennen yhdenkään perustuksen rakentamista. Kaikkiaan suunnitteluprosessiin osallistui sadoittain itähelsinkiläisiä.

Nykytilan tutkimisen keinoina käytimme havainnointia, safareita ihmisten koteihin sekä lukuisia haastatteluja. Lisäksi Itä-Helsingin tietäjät -testiryhmä perustettiin hiomaan konsepti ja käyttöliittymä timantiksi kehitystyön viimeisenä vuotena.

Asiakasymmärrystyössä kävi ilmi, että alueen tämänhetkinen muotitarjonta oli paikallisten mielestä varsin riittävä. Sen sijaan kaivattiin paikkaa, jossa arjen asiointi hoituisi mutkattomasti ja koko perhe viihtyisi. Ymmärsimme, ettei itähelsinkiläisyys ole vain postinumero, vaan pikemminkin mentaliteetti, jonka tulisi näkyä kaikessa, mitä uuteen keskukseen suunniteltaisiin.

“Miksi keskusta pitää aina tuoda itään? Eikö Itä-Helsingillä voisi olla oma persoonansa?”
– itähelsinkiläinen testiryhmän edustaja

Asiakasymmärrystyön pohjalta teemaksi valittiin paikallisuus, yhteisöllisyys, sujuva arki, ja ruoka. Näiden teemojen kautta erottautuminen naapurin muotiin keskittyvästä jättikeskuksesta oli relevanttia.

Toteutus

Lokakuussa 2017 auenneesta Easton Helsingistä rakentui urbaani, aidosti Itä-Helsingin näköinen kauppakeskus. Aivan kuten Itä-Helsinkikin, myös Easton on täynnä kiinnostavia kontrasteja – raikkaus ja rosoisuus, turvallisuus ja eläväisyys. Uusi kauppakeskus  on arjen asioinnin mutkattomin muoto, jonka ykkösjuttu on helppo ja hyvä arkiruoka.

“Eastonissa on alueen paras ja monipuolisin ruokakauppa.”
– Asiakkaan kommentti

Easton on myös ensimmäinen aidosti monikanavainen kauppakeskus. Se erottautuu rohkeasti toimialan normeista, joissa nettisivut ovat olemassa lähinnä aukioloaikojen ilmoittamista varten. Fyysisen keskuksen rinnalla digitaalinen Easton tarjoaa inspiraatiota ja mutkattomuutta itähelsinkiläisten arkeen.

Yhdessä paikallisten kanssa

  • Itähelsinkiläiset ehdottivat kauppakeskukselle nimeä, joista keskuksen raati valitsi Easton Helsingin voittajaksi
  • Paikallisten keskuudesta rekrytointiin myös somepormestari, joka vastasi Eastonin rakennusvaiheen viestinnästä
  • Tasan vuosi ennen avajaisia koko Itä-Helsinki kutsuttiin Naapurijuhlaan, jossa alueen asukkaat pääsivät tutustumaan tulevaan ja antamaan palautetta

 

 

 

 

 

 

 

Eastonin monikanavainen palvelu #1:

Eastori

Eastori on digitaalisen Eastonin ydin ja keskuksen oma paikallismedia, joka tarjoaa inspiraatiota arkeen ja ateriointiin. Se ei ole mikä tahansa kauppakeskuksen infosivusto, vaan pikemmin kokonainen yhteisö, joka kokoaa Eastonin toimijat ja tapahtumat sekä Itä-Helsingin ajankohtaiset ilmiöt soljuvasti yhteen. Sisällöntuottajina toimivat ketkäs muutkaan kuin paikalliset bloggarit.

Tutustu Eastoriin ›

Eastonin monikanavainen palvelu #2:

Sitä itää

Sitä itää on Suomen yhteisöllisin kanta-asiakkuusohjelma – jokainen kampanja-ajan asiointikerta Eastonissa edistää yhteistä hyvää alueella. Jokainen ostokerta Eastonissa kerryttää sponsorointirahaa, joka luovutetaan yleisöäänestyksessä valituille itähelsinkiläisille kohteille.

Tutustu Sitä itää -ohjelmaan ›

“Eastonin konsepti on toiminut erinomaisesti. Teemme ylpeästi asioita eri lailla, ja se on kannattanut. Tulokset ovat yllättäneet meidät positiivisesti.”
– Mika Ohenoja, kauppakeskuspäällikkö, Easton Helsinki

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sitä itää -kanta-asiakkuusohjelman säännöt

Sitä itää on Suomen yhteisöllisin kanta-asiakkuusohjelma, joka ilahduttaa yksilön sijasta kokonaista yhteisöä. Jokainen kampanja-ajan asiointikerta Easton Helsingissä kerryttää Sitä itää -pottia, jolla sponsoroidaan äänestyksessä valittua itähelsinkiläistä kehityskohdetta. Sellainen voi olla vaikkapa paikallinen tapahtuma, paikka tai yhteinen toiminta. Parempi Itä-Helsinki ostos kerrallaan!

Sitä itää -kanta-asiakkuusohjelman kautta Easton sponsoroi yhteensä kahta kohdetta vuodessa, ja ne voivat olla summaltaan 1000–3000 €. Sitä itää -kohteiden valinta ja lopulta sponsorointi rakentuu kolmen eri vaiheen ympärille: 1. Ehdota 2. Äänestä 3. Asioi. Kuka tahansa saa ehdottaa kehitysideoita, kunhan ne sijaitsevat Itä-Helsingin alueella. Sitä itää -kohteelle annettava tarkka summa määräytyy sen mukaan, kuinka paljon Eastonissa on kampanja-ajankohtana tehty yksittäisiä asiointikäyntejä.

Ehdota

Kuka tahansa voi ehdottaa itähelsinkiläistä kehityskohdetta Eastonin verkkosivujen kautta: www.eastonhelsinki.fi/sitäitää. Kohde-ehdotuksia kerätään erillisinä kampanja-aikoina. Ehdotetut kohteet moderoidaan asiattomien julkaisujen eliminoimiseksi ja julkaistaan sivustolla muutaman päivän aikana ehdotuksen jättämisestä. Eastonilla on oikeus jättää kohde julkaisematta, mikäli se kokee sisällön asiaan sopimattomana.

Easton tekee ehdotetuista kohteista esivalinnan seuraavaan vaiheeseen. Valinnan kriteereinä ovat:

  1. Kohde on toteutettavissa kuvatulla summalla
  2. Kohteen toteutukselle on osoitettu selkeä toteuttava taho tai henkilö, ja tältä on saatu alustavasti suostumus hankkeeseen osallistumiselle
  3. Pyydetty kehityssumma vastaa toteutukseen tarvittavaa määrää
  4. Kohde sijaitsee Itä-Helsingin alueella
  5. Kohde auttaa kehittämään paikallista hyvää

Äänestykseen valitaan kolme kohdetta, joihin Easton ottaa yhteyttä henkilökohtaisesti.

Äänestä

Eastonin esivalitseman kolmen kohteen välillä toteutetaan julkinen äänestys Eastonin verkkosivuilla: www.eastonhelsinki.fi/sitäitää. Äänestys on käynnissä kahden viikon ajan. Kuka tahansa voi käydä äänestysajanjakson aikana äänestämässä kohdetta yhden kerran. Eniten ääniä saanut kohde pääsee asiointivaiheeseen mukaan.

Asioi

Eniten ääniä saaneelle kohteelle kerrytetään pottia asioimalla Easton Helsingissä neljän viikon välisenä ajankohtana. Jokainen kampanja-ajankohdan aikainen asiointikerta kerryttää pottia saman verran, 1–5 senttiä. Mikäli tavoitesumma saadaan kasaan etuajassa, kerryttäminen lopetetaan aikaisemmin. Jos summasta ei täyty tarpeeksi kohteen toteutumiseen, kampanja ei toteudu.

Summan antaminen kohteille

Varsinainen tuki menee Eastonin markkinointibudjetista sen mukaan, montako asiointia Eastonissa on ajankohdan aikana tehty, eli yksittäisestä ostoksesta ei mene suoraan rahaa kampanjaan.

Äänestyksen voittaneesta kohteesta tehdään Sitä itää -kampanjan jatkomarkkinointia varten lyhyt video tai haastattelu sekä toteutuneesta kohteesta otetaan kuvia. Osa kohteista tulee olemaan esillä Eastonissa sijaitsevassa Sitä itää -galleriassa. Keskolla ja Easton Helsingillä on oikeus hyödyntää Sitä itää -kampanjan aikana tuotettuja materiaaleja muussa markkinoinnissaan.

Kohteeksi valittu kehityskohde tulee toteuttaa kahden kuukauden kuluttua lahjoitussumman saamisesta ja toteuttajatahon on toimitettava suunnitelma sekä kuvat toteutuksesta Easton Helsingille.

Arvonnan säännöt

Arvonnan järjestää Kesko Oyj yhteistyössä Easton Helsinki -kauppakeskuksen kanssa.

 

Easton Helsingin Easton Bravuuri -arvonnassa voi voittaa 50 € -arvoisen K-ryhmän lahjakortin julkaisemalla kuvan omasta bravuuristaan Instagramissa ja lisäämällä kuvatekstiin kampanjan virallisen hashtagin #eastonbravuuri. Lahjakortteja arvotaan yhteensä 10 kpl. Arvonta järjestetään 11.9.–13.10.2017. Arvonta suoritetaan ja voittajat julkaistaan jokaisen viikon perjantaina klo 16. Kaikki perjantaisin 12.00 mennessä Instagrammissa julkaistut kuvat otetaan arvonnassa huomioon.

Osallistumalla arvontaan hyväksyt arvonnan järjestäjän säännöt:
1.Voidaksesi osallistua arvontaan Instagram-tilisi tulee olla julkinen. Arvonnan ikäraja on 13 vuotta. Easton Helsingin työntekijät eivät voi osallistua arvontaan.
2. Arvonnassa otetaan huomioon ainoastaan ne kuvat, jotka on julkaistu kampanja-aikana ja merkitty #eastonbravuuri-hashtagilla
3. Kuvan lähettäjällä tulee olla oikeudet kuvan lähettämiseksi arvontaan. Lähettäjällä on oltava suostumus sekä kuvaajalta että kaikilta kuvassa esiintyviltä henkilöiltä.
4. Arvonnan järjestäjällä on oikeus poimia Instagramista #eastonbravuuri-hashtagilla merkittyjä kuvia ja ohjata ne eastonhelsinki.fi-sivuston someseinälle. Kuvia ei käytetä Eastonin markkinoinnissa tai mainonnassa ilman kuvan ottajan lupaa.
5. Arvonnan voittaja julkaistaan Easton Helsingin Instagramissa: https://www.instagram.com/eastonhelsinki/. Mikäli voittajaa ei tavoiteta 10 päivän sisällä, arvonnan järjestäjällä on oikeus suorittaa voittajan valinta uudestaan.
6. Lahjakortin lunastamiseen sovelletaan lahjakortin sääntöjä. Palkintoa ei voi vaihtaa rahaksi.
7. Arvonnan järjestäjän vastuu rajoittuu näissä säännöissä mainitun palkinnon euromääräiseen arvoon. Arvonnan järjestäjä ei vastaa mahdollisista teknisistä syistä tapahtuneista virhearvonnoista, todetuista väärinkäytöksistä tai teknisestä toimimattomuudesta järjestäjästä tai yhteistyökumppanista riippumattomista syistä. Arvontasivu toimii useimmilla yleisin käytössä olevilla selaimilla.
8. Arvonnan sääntöjen lisäksi osallistujat sitoutuvat noudattamaan Instagramin käyttöehtoja. Instagram ei ole mukana arvonnan järjestämisessä.

Aukioloajat

ma–su 24h

 

Palvelut

Noutopiste

Lastenhoitohuone

Kierrätys

Esteettömyys

Julkinen liikenne

Eastonin K-Citymarketin ruuan noutopiste sijaitsee katutasossa, P1-kerroksessa. Tilaa tuotteet verkkokaupasta ja nouda ne kätevästi ostosten tai kotimatkan lomassa!

Lastenhoitohuone löytyy 1. kerroksen wc -tilojen yhteydestä.

Pullonpalautuspiste löytyy P2-kerroksen keskisisäänkäynnin yhteydestä. Rinki-kierrätyspiste löytyy Gotlanninkadun varrelta.

Taksin pysähdyspaikka sijaitsee katutasossa P1-kerroksen keskimmäisen sisäänkäynnin edessä. Invapysäköintipaikkoja löytyy runsaasti sisäänkäyntien välittömästä läheisyydestä.

Easton sijaitsee hyvien julkisten kulkuyhteyksien varrella. Itäkeskuksen metroasemalta pääset Eastoniin Hansasillan kautta tai esimerkiksi bussilla 97V. Lähimmät bussipysäkit sijaitsevat Kauppakartanonkadulla sekä Meripellontiellä.

Löytötavarat

Löytötavaroita voit kysyä K-Citymarketin asiakaspalvelupisteestä.

 

Sulje