Itäkeskuksen Puuilon myymäläpäällikkö Leonard: ”Tulin Puuiloon ihmisten vuoksi”
Leonard Näse aloitti Itäkeskuksen Puuilon myymäläpäällikkönä viime vuoden elokuussa. Nyt hän kertoo, millaista on työskennellä yli 30 000 tuotteen myymälässä.
– Onko tässä kaikki teidän kumitulpat?
Itäkeskuksen Puuilon myymäläpäällikkö Leonard Näse, 37, pysähtyy paikoilleen ja jää auttamaan asiakasta. On sellainen hetki päivästä, kun käytävillä ei pääse eteenpäin kuin siviilivaatteissa. Joku etsii pultteja ja muttereita, toinen haluaa vuokrata peräkärryn. Puuilo tunnetaan etenkin tee-se-itse-ihmisten kokoontumispaikkana, jossa rakennushaalareihin törmää yhtä todennäköisesti kuin työmaakonteissa. Täällä kukaan ei kulje korkokengissä.
Viime vuoden elokuussa myymäläpäällikkönä aloittanut Leonard kertoo, että vielä vuosi sitten hän kuvitteli Puuilon olevan tavallinen pieni rautakauppa. Mielikuva muuttui viimeistään työhaastattelun aikana. Rekrytointiprosessi sai alkunsa headhunterin yhteydenotosta, joka johti työsopimuksen allekirjoittamiseen. Ruokakaupan palveluksessa Vuosaaressa aikaisemmin työskennellyt Leonard on uudesta aluevaltauksestaan mielissään, sillä uutta opittavaa tulee vastaan jatkuvasti.
– En vieläkään tunne puoliakaan näistä tuotteista, mitä meillä on myynnissä, Herttoniemessä asuva Leonard nauraa.
Vasaroiden, ruuvimeisseleiden ja venttiileiden keskellä riittää opiskeltavaa. Kun työskentelee myymälässä, jossa kaupataan yli 30 000 erilaista tuotetta, niitä kaikkia on mahdotonta tuntea perinpohjaisesti.
Leonardin työarki sujuu pitkälti hallinnollisten tehtävien, kuten suunnittelun, keskustelujen, henkilöstöasioiden ja palaverien parissa. Myymälän puolella hän turvautuu monesti kollegoiden apuun. Varastovastaavana toimiva Antti on yksi niistä henkilöistä, jotka osaavat vastata kimurantteihin kysymyksiin. Pian harmaita kumitulppia etsinyt asiakas saa kuulla, mihin suuntaan suunnata.
– Antti tietää kaikesta kaiken, Leonard kiittelee.
Joskus käy niin, että myymälässä asioiva käyttää sellaista nimeä, jota edes tuoteskanneri ei tunnista.
Kerran vastaava episodi johti Leonardin ja asiakkaan väliseen tilannekomiikkaan. Tasatalttaa etsinyt asiakas ihmetteli, miksi myymäläpäällikkö ei ymmärtänyt hänen nimeämäänsä tuotetta. Hetken päästä selvisi, että asiakas oli käyttänyt väärää sanaa. Lopulta tilanne nauratti molempia osapuolia.
Ihmisten kohtaaminen on taitolaji, jonka Leonard hallitsee. Omien sanojensa mukaan hänellä ei koskaan ole hyviä tai huonoja päiviä. Olemus on sama, oli tilanne mikä tahansa.
Ihmisten asialla
Kun Leonardin kohtaa ensimmäistä kertaa, kädenpuristus on jämäkkä ja katse suora. Hän on juuri sellainen kaveri, joka saa ohikulkijat hymyilemään ja kollegat nauramaan. Kierros kauppakeskus Eastonin miljöössä todistaa, että uusi myymäläpäällikkö tunnetaan niin lounasravintoloissa kuin kiinteistömanageroinnin puolella. Punaista tunnelia pitkin kävely on tullut viime kuukausien ajan tutuksi, sillä Subwaysta on tullut Leonardin kantapaikka.
Itäkeskuksen Puuilossa hän johtaa vajaa 30 hengen tiimiä. Ihmisten johtaminen on Leonardin ydinosaamista. Tavarat voi kuulemma opetella, mutta tärkeämpää on tulla kaikkien kanssa toimeen. Se näkyy myös työajan ulkopuolella, jolloin saman miehen voi bongata esimerkiksi eri urheilulajien parista golfviheriöiltä sulkapallokentille.
– En tullut Puuiloon tavaroiden, vaan ihmisten vuoksi.
Se on helppo uskoa. Itä-Helsingin alueella useamman vuoden ajan viihtynyt Leonard arvostaa erilaisia ihmisiä myös nykyisillä kotikulmillaan. Keskustaan hän tuskin enää palaa.
– Itä-Helsingissä saa rahoilleen enemmän vastinetta kuin jossain Ullanlinnassa. Koen oloni kotoisaksi täällä, Karjaalta lähtöisin oleva Leonard kertoo.
Tänään hän aloitti työaamunsa vetämällä lavoja. Niiden sijainnilla on iso merkitys, sillä tavaroita kannattaa myydä siellä, missä asiakkaat kulkevat. Myymälän puolella valmistaudutaan jo tulevaan kesään. Se on yksi niistä sesongeista, jolloin lumilapiot lähtevät talviunille ja lavakaulukset valloittavat aulan.
Kantamista löytyy niin paljon, että myymäläpäälliköllekin riittää käytännön töitä niin paljon kuin aika antaa myöten. Silloin se tarkoittaa esimerkiksi sitä, että Leonard auttaa tuotteiden esillepanossa ja suunnittelee sisääntulon ilmettä. Yksi hittituote on lasinpesuneste, joka käy kaupaksi vuodenajasta riippumatta.
– Niitä roudaan aulaan joka aamu, myymäläpäällikkö hymyilee.
On aika jatkaa töitä.
Vuosaaressa varttunut Itä-Helsinki -median ja Koira haudattuna -podcastin perustaja Jenna Lehtonen on Vartiokylässä päivystävä toimittaja ja valokuvaaja, joka työskentelee yrittäjänä.