Kassan arki vaatii impovisointia. Tällaista on myyjän työ Eastonin K-Citymarketissa
Kun Anniina Piipari, 26, aloitti työt K-Citymarketissa, kauppakeskus Easton ei vielä ollut valmistunut. Nykyään jouluapulaisena aloittanut nainen tekee vuoroja muuallakin kuin kassan takana. Kaupan arjessa auttavat kekseliäisyys ja hyvät hermot.
On päiviä, jolloin kassalle kävelee asiakas, joka tyhjentää kukkaronsa tiskille ja käskee myyjää laskemaan. Sitten on niitä, kun palvelupisteelle saapuu vanhus, joka valittaa sähkölaskustaan. Yksi suuttuu henkilöpapereiden kysymisestä, toinen puuttuvasta kassakapulasta. Kun kyse on hypermarketketjun myyjän työvuorosta, vastaan voi päivän mittaan tulla tilanteita, joihin edes henkilöstökoulutus ei anna suoria vastauksia. Silloin täytyy improvisoida.
Eastonin K-Citymarketissa asiakaspalvelupäällikön varahenkilönä työskentelevä Anniina Piipari (kuvassa), 26, tietää, että myyjän työssä sattuu ja tapahtuu. Toisinaan se tarkoittaa sitä, että osastorajat ylittyvät ja kassahenkilö päätyy hedelmä- ja vihannesosastolle etsimään kurpitsaa, jonka suomalainen nimi ei ole asiakkaan tiedossa.
–Jos asiakkaan kanssa ei löydy yhteistä kieltä, käytämme joskus apuna Google-kääntäjää.
Anniinan mukaan hänen työnsä parhaisiin puoliin kuuluu monipuolisuuden ohella se, kun huonotuulisen asiakkaan saa hymyilemään. Monesti se tarkoittaa ensin kuuntelemista, sitten ongelmanratkaisua. Tärkeintä on, ettei asiakasta jätetä pulaan, vaan autetaan myös keskellä viikonloppuruuhkaa. Olipa kyse hintavirheestä tai eksyneestä lapsesta, ajan kanssa kaikesta selvitään.
–Työkaverit ovat sanoneet, että minulla on lehmän hermot, Anniina nauraa.
Anniina on viihtynyt saman työnantajan palveluksessa pian jo seitsemän vuotta. Ura K-Citymarketissa alkoi marraskuussa 2015, kun Anniina palkattiin jouluapulaiseksi kassoille. Se oli sitä aikaa, jolloin Easton ei vielä ollut valmistunut, ja K-Citymarket sijaitsi vanhalla paikallaan, nykyisen Puuilon paikkeilla. Siinä, jossa se oli toiminut itähelsinkiläisten ruokakauppana jo 1970-luvun lopulta lähtien. Paikassa, jossa aikoinaan laidunsi karjaa.
Nykyään Itäkeskuksen alueen pellot ovat historiaa, eikä kassalinjastosta enää löydy lankapuhelimia, vaan kollegaan saa yhteyden radiopuhelimen välityksellä. Anniina kertoo, että Eastonin valmistumisen myötä vanhanaikaisten leimauslaitteiden tilalle tulivat kosketusnäytöt ja paperiset työvuorolistat korvattiin digitaalisilla. Moni asia meni uusiksi, kun Easton vuonna 2017 valmistui.
–Kun aloitin jouluapulaisena, vanha K-Citymarket oli pienennetty, ja kaikki siellä oli vanhaa. Ensimmäisellä tutustumiskäynnillä Easton tuntui todella isolta. Oli ihanaa päästä töihin uuteen rakennukseen.
Jouluapulaisesta pitkäaikaiseksi työntekijäksi
Alun perin, parikymppisenä, esimerkiksi kioski- ja puhelinmyyjänä aikaisemmin työskennellyt Anniina ajatteli viihtyvänsä talossa ehkä pari vuotta. Toisin kävi. Työ on imaissut mukaansa, eikä tulevaisuus tunnu utopistiselta ajatukselta työpaikassa, jossa etenemismahdollisuudet ovat hyvät ja työyhteisö toimiva. Nykyään entisen jouluapulaisen toimenkuvaan kuuluu paljon muutakin kuin kassalla istumista ja Plussa-kortin perään kyselemistä.
Tällä hetkellä Kruunuvuorenrannassa asuva Anniina tekee myös toimistovuoroja ja palvelee asiakkaita Postin ja asiakaspalvelupisteenkin puolella. Lisäksi hän muun muassa julkaisee työvuorolistoja, osallistuu rekrytointeihin ja toimii kassalinjaston tukihenkilönä. Jos kassalla tulee pulmia, tukihenkilö on nimensä mukaan se, joka saapuu tilanteeseen apuun.
–Töissä ei tule tylsää. Päivät menevät nopeasti, Anniina sanoo ja antaa kiitosta Eastonin pirteille ja iloisille asiakkaille.
Jotkut heistä ovat vuosien mittaan tulleet niin tutuiksi, että K-Citymarketin työntekijä tunnistetaan silloinkin, kun hän tulee Hansakäytävässä vastaan siviilivaatteissa. Monet asiakkaat nauttivat kuulumistenvaihdosta ja juttelutuokioista tuttujen myyjien kanssa.
–Aluksi se tuntui yllättävältä, kun asiakas kysyi, mitä minulle kuuluu.
Anniina kertoo, että eräs kanta-asiakas, jolla on ystäviä toisessa maassa, lähettää ystävilleen terveisiä tutulta myyjältä, ja ystävät puolestaan lähettävät terveisiä takaisin Anniinalle. Kerran nuo toisessa maassa asuneet olivat varta vasten tulleet Eastoniin etsimään tuttua työntekijää, mutta Anniina sattui juuri tuolloin olemaan vapaalla.
Siihen on siis syynsä, miksi K-Citymarketin rekrytoinneissa painotetaan ulospäinsuuntautunutta asennetta ja positiivista luonnetta. Kun asiakaspalvelija osaa työnsä, syntyy asiakassuhteita, jotka kestävät. Anniinan mukaan kassalla saa heittää oman persoonan peliin, eikä esimerkiksi murretta tarvitse piilottaa. Päinvastoin.
Vuosaaressa varttunut Itä-Helsinki -median ja Koira haudattuna -podcastin perustaja Jenna Lehtonen on Vartiokylässä päivystävä toimittaja ja valokuvaaja, joka työskentelee yrittäjänä.