Kassan arki vaatii impovisointia. Tällaista on myyjän työ Eastonin K-Citymarketissa  

Kun Anniina Piipari, 26, aloitti työt K-Citymarketissa, kauppakeskus Easton ei vielä ollut valmistunut. Nykyään jouluapulaisena aloittanut nainen tekee vuoroja muuallakin kuin kassan takana. Kaupan arjessa auttavat kekseliäisyys ja hyvät hermot.

On päiviä, jolloin kassalle kävelee asiakas, joka tyhjentää kukkaronsa tiskille ja käskee myyjää laskemaan. Sitten on niitä, kun palvelupisteelle saapuu vanhus, joka valittaa sähkölaskustaan. Yksi suuttuu henkilöpapereiden kysymisestä, toinen puuttuvasta kassakapulasta. Kun kyse on hypermarketketjun myyjän työvuorosta, vastaan voi päivän mittaan tulla tilanteita, joihin edes henkilöstökoulutus ei anna suoria vastauksia. Silloin täytyy improvisoida.

Eastonin K-Citymarketissa asiakaspalvelupäällikön varahenkilönä työskentelevä Anniina Piipari (kuvassa), 26, tietää, että myyjän työssä sattuu ja tapahtuu. Toisinaan se tarkoittaa sitä, että osastorajat ylittyvät ja kassahenkilö päätyy hedelmä- ja vihannesosastolle etsimään kurpitsaa, jonka suomalainen nimi ei ole asiakkaan tiedossa.

–Jos asiakkaan kanssa ei löydy yhteistä kieltä, käytämme joskus apuna Google-kääntäjää.

Anniinan mukaan hänen työnsä parhaisiin puoliin kuuluu monipuolisuuden ohella se, kun huonotuulisen asiakkaan saa hymyilemään. Monesti se tarkoittaa ensin kuuntelemista, sitten ongelmanratkaisua. Tärkeintä on, ettei asiakasta jätetä pulaan, vaan autetaan myös keskellä viikonloppuruuhkaa. Olipa kyse hintavirheestä tai eksyneestä lapsesta, ajan kanssa kaikesta selvitään.

–Työkaverit ovat sanoneet, että minulla on lehmän hermot, Anniina nauraa.

Anniina on viihtynyt saman työnantajan palveluksessa pian jo seitsemän vuotta. Ura K-Citymarketissa alkoi marraskuussa 2015, kun Anniina palkattiin jouluapulaiseksi kassoille. Se oli sitä aikaa, jolloin Easton ei vielä ollut valmistunut, ja K-Citymarket sijaitsi vanhalla paikallaan, nykyisen Puuilon paikkeilla. Siinä, jossa se oli toiminut itähelsinkiläisten ruokakauppana jo 1970-luvun lopulta lähtien. Paikassa, jossa aikoinaan laidunsi karjaa.

Nykyään Itäkeskuksen alueen pellot ovat historiaa, eikä kassalinjastosta enää löydy lankapuhelimia, vaan kollegaan saa yhteyden radiopuhelimen välityksellä. Anniina kertoo, että Eastonin valmistumisen myötä vanhanaikaisten leimauslaitteiden tilalle tulivat kosketusnäytöt ja paperiset työvuorolistat korvattiin digitaalisilla. Moni asia meni uusiksi, kun Easton vuonna 2017 valmistui.

–Kun aloitin jouluapulaisena, vanha K-Citymarket oli pienennetty, ja kaikki siellä oli vanhaa. Ensimmäisellä tutustumiskäynnillä Easton tuntui todella isolta. Oli ihanaa päästä töihin uuteen rakennukseen.

Jouluapulaisesta pitkäaikaiseksi työntekijäksi

Alun perin, parikymppisenä, esimerkiksi kioski- ja puhelinmyyjänä aikaisemmin työskennellyt Anniina ajatteli viihtyvänsä talossa ehkä pari vuotta. Toisin kävi. Työ on imaissut mukaansa, eikä tulevaisuus tunnu utopistiselta ajatukselta työpaikassa, jossa etenemismahdollisuudet ovat hyvät ja työyhteisö toimiva. Nykyään entisen jouluapulaisen toimenkuvaan kuuluu paljon muutakin kuin kassalla istumista ja Plussa-kortin perään kyselemistä.

Tällä hetkellä Kruunuvuorenrannassa asuva Anniina tekee myös toimistovuoroja ja palvelee asiakkaita Postin ja asiakaspalvelupisteenkin puolella. Lisäksi hän muun muassa julkaisee työvuorolistoja, osallistuu rekrytointeihin ja toimii kassalinjaston tukihenkilönä. Jos kassalla tulee pulmia, tukihenkilö on nimensä mukaan se, joka saapuu tilanteeseen apuun.

–Töissä ei tule tylsää. Päivät menevät nopeasti, Anniina sanoo ja antaa kiitosta Eastonin pirteille ja iloisille asiakkaille.

Jotkut heistä ovat vuosien mittaan tulleet niin tutuiksi, että K-Citymarketin työntekijä tunnistetaan silloinkin, kun hän tulee Hansakäytävässä vastaan siviilivaatteissa. Monet asiakkaat nauttivat kuulumistenvaihdosta ja juttelutuokioista tuttujen myyjien kanssa.

–Aluksi se tuntui yllättävältä, kun asiakas kysyi, mitä minulle kuuluu.

Anniina kertoo, että eräs kanta-asiakas, jolla on ystäviä toisessa maassa, lähettää ystävilleen terveisiä tutulta myyjältä, ja ystävät puolestaan lähettävät terveisiä takaisin Anniinalle. Kerran nuo toisessa maassa asuneet olivat varta vasten tulleet Eastoniin etsimään tuttua työntekijää, mutta Anniina sattui juuri tuolloin olemaan vapaalla.

Siihen on siis syynsä, miksi K-Citymarketin rekrytoinneissa painotetaan ulospäinsuuntautunutta asennetta ja positiivista luonnetta. Kun asiakaspalvelija osaa työnsä, syntyy asiakassuhteita, jotka kestävät. Anniinan mukaan kassalla saa heittää oman persoonan peliin, eikä esimerkiksi murretta tarvitse piilottaa. Päinvastoin.

Jenna Lehtonen

Vuosaaressa varttunut Itä-Helsinki -median perustaja ja päätoimittaja Jenna Lehtonen on Vartiokylässä päivystävä toimittaja ja valokuvaaja, joka työskentelee yrittäjänä.

Aiheeseen liittyen

Mitä lahjaksi lapselle? – Tässä joulun parhaat lahjaideat Eastonista

Kauppakeskuspäällikkömme Olli ideoi lahjavinkkejä monen ikäisille lapsille ja eri kukkarolle – kaikki Eastonista.

Hyllyjen välissä
07.12.2023

Massia itään! Äänestä Itä-Helsingin parasta toimijaa!

Sitä itää -äänestyksemme on käynnissä. Äänestä suosikkiasi Itä-Helsingin ykköstoimijaksi.

Sitä itää
21.11.2023

Kosmetiikan joulukalenteri ilahduttaa joulunalusaikaa

Kosmetiikan joulukalenterit ovat vakiinnuttaneet paikkansa joulukalentereiden joukossa. Parhaat kalenterit menevät vuosi vuodelta kuin kuumille kiville, joten nyt on aika suunnata ostoksille.

Neuvosta vaari
09.11.2023

Kiitos timanttisista Sitä itää -ehdotuksista!

Etsimme Itä-Helsingin timanttisinta toimijaa. Ehdota suosikkiasi Sitä itää -ohjelmaamme ja tienaa sen toimintaan jopa 3000 €!

Sitä itää
12.10.2023

Info

Sitä itää -kanta-asiakkuusohjelman säännöt

Sitä itää on Suomen yhteisöllisin kanta-asiakkuusohjelma, joka ilahduttaa yksilön sijasta kokonaista yhteisöä. Jokainen kampanja-ajan asiointikerta Easton Helsingissä kerryttää Sitä itää -pottia, jolla sponsoroidaan äänestyksessä valittua itähelsinkiläistä kehityskohdetta. Sellainen voi olla vaikkapa paikallinen tapahtuma, paikka tai yhteinen toiminta. Parempi Itä-Helsinki ostos kerrallaan!

Sitä itää -kanta-asiakkuusohjelman kautta Easton sponsoroi yhteensä kahta kohdetta vuodessa, ja ne voivat olla summaltaan 1000–3000 €. Sitä itää -kohteiden valinta ja lopulta sponsorointi rakentuu kolmen eri vaiheen ympärille: 1. Ehdota 2. Äänestä 3. Asioi. Kuka tahansa saa ehdottaa kehitysideoita, kunhan ne sijaitsevat Itä-Helsingin alueella. Sitä itää -kohteelle annettava tarkka summa määräytyy sen mukaan, kuinka paljon Eastonissa on kampanja-ajankohtana tehty yksittäisiä asiointikäyntejä.

Ehdota

Kuka tahansa voi ehdottaa itähelsinkiläistä kehityskohdetta Eastonin verkkosivujen kautta: www.eastonhelsinki.fi/sitäitää. Kohde-ehdotuksia kerätään erillisinä kampanja-aikoina. Ehdotetut kohteet moderoidaan asiattomien julkaisujen eliminoimiseksi ja julkaistaan sivustolla muutaman päivän aikana ehdotuksen jättämisestä. Eastonilla on oikeus jättää kohde julkaisematta, mikäli se kokee sisällön asiaan sopimattomana.

Easton tekee ehdotetuista kohteista esivalinnan seuraavaan vaiheeseen. Valinnan kriteereinä ovat:

  1. Kohde on toteutettavissa kuvatulla summalla
  2. Kohteen toteutukselle on osoitettu selkeä toteuttava taho tai henkilö, ja tältä on saatu alustavasti suostumus hankkeeseen osallistumiselle
  3. Pyydetty kehityssumma vastaa toteutukseen tarvittavaa määrää
  4. Kohde sijaitsee Itä-Helsingin alueella
  5. Kohde auttaa kehittämään paikallista hyvää

Äänestykseen valitaan kolme kohdetta, joihin Easton ottaa yhteyttä henkilökohtaisesti.

Äänestä

Eastonin esivalitseman kolmen kohteen välillä toteutetaan julkinen äänestys Eastonin verkkosivuilla: www.eastonhelsinki.fi/sitäitää. Äänestys on käynnissä kahden viikon ajan. Kuka tahansa voi käydä äänestysajanjakson aikana äänestämässä kohdetta yhden kerran. Eniten ääniä saanut kohde pääsee asiointivaiheeseen mukaan.

Asioi

Eniten ääniä saaneelle kohteelle kerrytetään pottia asioimalla Easton Helsingissä neljän viikon välisenä ajankohtana. Jokainen kampanja-ajankohdan aikainen asiointikerta kerryttää pottia saman verran, 1–5 senttiä. Mikäli tavoitesumma saadaan kasaan etuajassa, kerryttäminen lopetetaan aikaisemmin. Jos summasta ei täyty tarpeeksi kohteen toteutumiseen, kampanja ei toteudu.

Summan antaminen kohteille

Varsinainen tuki menee Eastonin markkinointibudjetista sen mukaan, montako asiointia Eastonissa on ajankohdan aikana tehty, eli yksittäisestä ostoksesta ei mene suoraan rahaa kampanjaan.

Äänestyksen voittaneesta kohteesta tehdään Sitä itää -kampanjan jatkomarkkinointia varten lyhyt video tai haastattelu sekä toteutuneesta kohteesta otetaan kuvia. Osa kohteista tulee olemaan esillä Eastonissa sijaitsevassa Sitä itää -galleriassa. Keskolla ja Easton Helsingillä on oikeus hyödyntää Sitä itää -kampanjan aikana tuotettuja materiaaleja muussa markkinoinnissaan.

Kohteeksi valittu kehityskohde tulee toteuttaa kahden kuukauden kuluttua lahjoitussumman saamisesta ja toteuttajatahon on toimitettava suunnitelma sekä kuvat toteutuksesta Easton Helsingille.

Arvonnan säännöt

Arvonnan järjestää Kesko Oyj yhteistyössä Easton Helsinki -kauppakeskuksen kanssa.

 

Easton Helsingin Easton Bravuuri -arvonnassa voi voittaa 50 € -arvoisen K-ryhmän lahjakortin julkaisemalla kuvan omasta bravuuristaan Instagramissa ja lisäämällä kuvatekstiin kampanjan virallisen hashtagin #eastonbravuuri. Lahjakortteja arvotaan yhteensä 10 kpl. Arvonta järjestetään 11.9.–13.10.2017. Arvonta suoritetaan ja voittajat julkaistaan jokaisen viikon perjantaina klo 16. Kaikki perjantaisin 12.00 mennessä Instagrammissa julkaistut kuvat otetaan arvonnassa huomioon.

Osallistumalla arvontaan hyväksyt arvonnan järjestäjän säännöt:
1.Voidaksesi osallistua arvontaan Instagram-tilisi tulee olla julkinen. Arvonnan ikäraja on 13 vuotta. Easton Helsingin työntekijät eivät voi osallistua arvontaan.
2. Arvonnassa otetaan huomioon ainoastaan ne kuvat, jotka on julkaistu kampanja-aikana ja merkitty #eastonbravuuri-hashtagilla
3. Kuvan lähettäjällä tulee olla oikeudet kuvan lähettämiseksi arvontaan. Lähettäjällä on oltava suostumus sekä kuvaajalta että kaikilta kuvassa esiintyviltä henkilöiltä.
4. Arvonnan järjestäjällä on oikeus poimia Instagramista #eastonbravuuri-hashtagilla merkittyjä kuvia ja ohjata ne eastonhelsinki.fi-sivuston someseinälle. Kuvia ei käytetä Eastonin markkinoinnissa tai mainonnassa ilman kuvan ottajan lupaa.
5. Arvonnan voittaja julkaistaan Easton Helsingin Instagramissa: https://www.instagram.com/eastonhelsinki/. Mikäli voittajaa ei tavoiteta 10 päivän sisällä, arvonnan järjestäjällä on oikeus suorittaa voittajan valinta uudestaan.
6. Lahjakortin lunastamiseen sovelletaan lahjakortin sääntöjä. Palkintoa ei voi vaihtaa rahaksi.
7. Arvonnan järjestäjän vastuu rajoittuu näissä säännöissä mainitun palkinnon euromääräiseen arvoon. Arvonnan järjestäjä ei vastaa mahdollisista teknisistä syistä tapahtuneista virhearvonnoista, todetuista väärinkäytöksistä tai teknisestä toimimattomuudesta järjestäjästä tai yhteistyökumppanista riippumattomista syistä. Arvontasivu toimii useimmilla yleisin käytössä olevilla selaimilla.
8. Arvonnan sääntöjen lisäksi osallistujat sitoutuvat noudattamaan Instagramin käyttöehtoja. Instagram ei ole mukana arvonnan järjestämisessä.

Aukioloajat

ma–su 24h

 

Palvelut

Noutopiste

Lastenhoitohuone

Kierrätys

Esteettömyys

Julkinen liikenne

Eastonin K-Citymarketin ruuan noutopiste sijaitsee katutasossa, P1-kerroksessa. Tilaa tuotteet verkkokaupasta ja nouda ne kätevästi ostosten tai kotimatkan lomassa!

Lastenhoitohuone löytyy 1. kerroksen wc -tilojen yhteydestä.

Pullonpalautuspiste löytyy P2-kerroksen keskisisäänkäynnin yhteydestä. Rinki-kierrätyspiste löytyy Gotlanninkadun varrelta.

Taksin pysähdyspaikka sijaitsee katutasossa P1-kerroksen keskimmäisen sisäänkäynnin edessä. Invapysäköintipaikkoja löytyy runsaasti sisäänkäyntien välittömästä läheisyydestä.

Easton sijaitsee hyvien julkisten kulkuyhteyksien varrella. Itäkeskuksen metroasemalta pääset Eastoniin Hansasillan kautta tai esimerkiksi bussilla 97V. Lähimmät bussipysäkit sijaitsevat Kauppakartanonkadulla sekä Meripellontiellä.

Löytötavarat

Löytötavaroita voit kysyä K-Citymarketin asiakaspalvelupisteestä.

 

Sulje