Millainen pyöräilijä olet? Valitse fillari sen mukaan
Pyörällä voi hyötyliikkua paikasta toiseen, temppuilla tai retkeillä metsässä. Tässä ekspertin vinkit sopivan pyörän valintaan.
Pyöräily on nyt kovassa nousussa. Miksi näin, Intersport Eastonin pyöräspesialisti Tero Jääskeläinen?
Parasta pyöräilyssä on, että siinä tulee ulkoiltua kuin varkain ja maisemat vaihtuvat nopeasti. Lajin suosion kasvusta kertoo myös sen monipuolistuminen. Pyöräilyä voi harrastaa todella monella tavalla ja erilaisilla alustoilla.
Hyväkuntoisten pyöräteiden lisäksi idästä löytyy paljon pyöräiltävää myös maastoon kaipaaville.
Itse tykkään ajaa esimerkiksi Kivikon ulkoilualueen maastoreiteillä. Tosi teknistä ja haastavaa ajettavaa löytyy esimerkiksi Viikin maastoista. Jos haluaa nauttia kauniista merimaisemista ja ajella rauhallisemmin, voi suunnata vaikka Uutelaan.
Ok, tämä kiinnostaa. Mistä lähteä liikkeelle pyörän hankinnassa?
Olennaista on valita pyörä käyttötarkoituksen mukaan: tuleeko pyörä työmatkakäyttöön ja kuinka pitkiä työmatkoja sillä ajaa? Haluaako pyörällä ajaa lenkkejä tai mahdollisesti myös maastossa?
Kevein ja nopein valinta on ohutrenkainen kilpa- tai maantiepyörä, jolla pääsee kovaa asfaltilla. Retkipyörä taas on tarkoitettu pidempään ja rauhallisempaan ajoon ja se toimii hyvin myös hiekoitetuilla väylillä. Kolmas vaihtoehto on maastopyörä, joka toimii kaupunkiajossa, mutta jolla voi myös ajella metsäpolkuja.
Jos haluaa tehdä vähän kaikkea, paras vaihtoehto on hybridi, jossa maastopyörän ja maantiepyörän parhaat ominaisuudet yhdistyvät. Hybridin 28″ renkaat rullaavat hyvin sekä hiekalla että asfaltilla.
Ajoasento ja lantiokulma määräytyvät pyörän tyypin ja koon mukaan ja siten pyöräillessä ilmenevät kivut, kuten niska- ja hartiasärky johtuvat usein vääränkokoisesta pyörästä tai vääristä säädöistä. Valinnassa kannattaakin hyödyntää asiantuntevan myyjän osaamista.
Kun puhutaan pyöräilystä ei näköjään puhuta vain pyöräilystä. Pyöräilyyn liittyy tosi paljon alalajeja ja -alakulttuureita, jotka ovat ihan oma maailmansa.
Todellakin! Pyöräilijöiden heimoja ovat esimerkiksi kovavauhtista maastoajoa harrastavat XC-pyöräilijät, enduro- eli alamäkipyöräilijät ja fatbike -harrastajat. Omia rotujaan ovat myös cyclo cross -kisaajat, BMX-temppupyöräilijät sekä jarruttoman yksivaihteisuuden nimiin vannovat fixie fillaristit, jotka yleensä rakentavat pyöränsä itse. Siihen liittyy ehkä pieni kapinahenki, että muut suunnittelevat väärin.
Lisäksi monet pyörät kulkevat nykyään myös sähköllä.
Sähköpyörät lisäävät suosiotaan jatkuvasti. Moni ajattelee yhä, että niillä ajaminen on ikään kuin huijausta, mutta sähköavustusta voi verrata siihen, että vaihtaisi vaihteen ylämäessä pienemmälle. Sähköavuisteinen pyörä on unelmahyvä vastatuuleen poljettaessa ja joutuisilla pätkillä ajaminen on todellista nautintoa.
Omilla lenkeilläni keskisykkeet pysyvät samalla tasolla kun ajaessani tavallisella pyörällä, mutta lenkit ovat huomattavasti pidempiä. Siinä missä tavallisella pyörällä taittaa 10–20 kilometriä, sähköpyörällä ajaa helposti 20–40 kilometrin lenkkejä.
Miten vakuuttaa epäilevä erkki sähköpyöräilystä?
Sähköavusteinen maastopyöräily on niin positiivista hauskanpitoa, että kaikki ovat liekeissä koeajon jälkeen! Sähköpyörän edut näkyvät erityisesti vaativassa maastossa. Esimerkiksi Helkaman FE 11 -sähköfätissä (kuvassa yllä vasemmalla) on Shimanon E8000-moottori ja 70Nm vääntö. Boost-asetuksella pyörä kiipeää lähes suoraa seinää, jos ajaja vaan uskaltaa pitää kiinni kahvoista.
Mitä muuta kuin pyörän pyöräilijä tarvitsee?
Pyöräilyhousut ovat turhaan ylenkatsottu asuste, joita suosittelen ehdottomasti niin naisille kuin miehillekin. Ajamista helpottavista housuista löytyy sekä shortsimaisia alushousuja sekä päällyshousuja.
Lähes välttämättömiä varusteita pyöräilijälle ovat kypärä, pumppu ja lukko, johon kaupungissa kannattaa panostaa. Varma valinta on Kryptoniten metallinen U-lukko, jolla pyörä kannattaa kiinnittää rungosta telineeseen. Nyt ostettavaan pyörään kannattaa asentaa saman tien etu- ja takavalot, sillä myös takavalo tulee pakolliseksi kesäkuun alussa.
Ja tietenkin pyöräilijän kannattaa hankkia kunnon aurinkolasit, jotka istuvat päässä kovemmassakin menossa ja suojaavat silmiä tuulelta, hiekalta ja hyönteisiltä. Monet pyöräilijät panostavat statement-henkisiin peililaseihin, joissa koko on valttia.
Jotta pyöräily olisi kivaa, pidemmälle yli kahden tunnin pyörälenkille kannattaa pakata veden lisäksi myös pientä syötävää. Esimerkiksi taatelit ja kuivatut hedelmät ovat hyviä energianlähteitä.
Miten usein pyörä tulisi huoltaa?
Pyörä huolletaan tarpeen mukaan, mutta perustarkastus kannattaa tehdä noin vuoden väliin, riippuen toki ajomääristä. Huoltoväliä voi pidentää pesemällä pyörä noin kerran viikossa ja rasvaamalla ketjut pesun jälkeen.
Anna Väre
Anna Väre on vapaa toimittaja, copywriter ja Eastorin toimituspäällikkö, joka Hyllyjen välissä -blogissaan kohtaa ihmisiä ja ilmiöitä Eastonissa ja sen ympärillä. Minun reseptini -juttusarjassa sukelletaan annosten ja asioiden ytimeen ja jaetaan vinkkejä parempaan arkeen.