Pääsiäismunatestissä yksi on ylitse muiden

Eastonin pääsiäismunavalikoima on niin laaja, että siitä löytyy herkkuja jokaiseen makuun. Perinteisessä pääsiäismunatestissä pärjäsi monille tuttu klassikko.

Muistan lapsuudestani lähinnä kahdenlaisia pääsiäismunia. Niitä, joiden avaamista odotin ja niitä, jotka lahjoitin mielelläni jollekin epäonniselle virpojalle. Parhaimmat munat olivat oranssivalkoiseen foliokääreeseen puettuja herkkupaloja, joita kuulostelin jo kaupassa. Onkohan munan sisällä koottava muoviauto vai eläinfiguuri? Jälkimmäisiä metsästin kuin eläintarhan omistaja.

Kuten arvata saattaa, Kinder-munat olivat pääsiäisessä parasta. Eivät ainoastaan makunsa vuoksi, vaan ennen kaikkea niiden sisältämän yllätyksen. 1990-luvun alussa olisin varmasti pärjännyt itähelsinkiläisten Kinder-lelukeräilijöiden kokoelmamittelöissä, jos sellaisia olisi järjestetty. Laatikkoni pursusivat virtahepoja, krokotiileja ja leijonia.

Nyt ajat ovat muuttuneet, ja pääsiäismunakarkelot kasvaneet entisestään. Siinä missä ennen tyydyttiin muutamaan Rölli- tai Kyöpelivuori-munaan, 2020-luvulla valikoimasta löytyy niin hittiyhtye JVG:n yllätyssuklaamunia kuin My little pony -munia. Erilaisia suklaamunia löytyy jokaiseen makuun.

Olen pudonnut pääsiäismunakärryiltä jo aika päiviä sitten, joten päätän testata, ovatko Kinder-munat edelleen niitä, jotka maistuvat suussani parhaimmalta. Voi hyvällä syyllä todeta, että tämä pääsiäismunatesti on täysin subjektiivinen ja perustuu yhden vuonna 1987 syntyneen naisen mieltymyksiin.

Koska Eastonin Citymarketin suklaamunavalikoima on laajempi kuin Saharan autiomaa, päätän keskittyä maistelemaan ainoastaan perinteisen muotoisia suklaamunia. Jätän tastingista pois kananmunakennoihin jemmatut uutuudet, pupun muotoiset suklaaherkut ja karkkipussien minimunat. Keskityn sellaisiin pääsiäismuniin, jotka halkeavat keskeltä kahtia ja sisältävät yllätyksen.

Kinder-muna vei voiton

Ensimmäisenä maistan pääsiäismunaa, jonka kyljestä löytyy pandan kuva. Folion alta paljastuu muna, jonka toinen puoli on kokonaan valkosuklaata. Ensipuraisu tuottaa kuitenkin pienoisen pettymyksen, sillä maku ei yllä samalle tasolle Kinder-suklaan kanssa. Munan sisältä paljastuva väritystehtävä ei myöskään vakuuta, vaikka en taida enää olla pandamunien kohderyhmää muutenkaan. Tälle munalle annan kaksi tähteä. Saman arvosanan saa tismalleen samaa suklaata edustava Lätkämuna, jonka mukana talouteemme saapuu minikokoinen maalivahti.

Seuraavaksi valitsen tuomaroitavaksi My little pony -pääsiäismunan, jonka suklaa maistuu tismalleen samalta kuin aikaisemmissakin suklaamunissa. Maku on esanssisen teollinen, samanlainen kuin joulukalenterien suklaapaloissa. Pääsiäismunan sisältä paljastuu jonkinlainen hiuskoru, jossa on ponin kuva. Jos olisin lapsi, kyseinen yllätys saattaisi tuottaa pienimuotoisen pettymyksen. Pysyn vaativalla linjalla ja annan tällekin munalle vain kaksi tähteä.

Jatkan testiä ja nappaan käteeni JVG-munan, Barbie-munan ja Paw Patrol-munan, jotka erottuvat toisistaan ainoastaan foliovärillään ja leluillaan. Yllättäjänä toimii JVG-muna, jonka sisältä löytyy kultainen avaimenperä, jota voisi hyvin käyttää joku muukin kuin 7-vuotias lapsi. Nämä kaikki astetta isommat munayllätykset nostavat arvoaan sisältönsä perusteella. Kaikki ovat kolmen tähden munia.

Tässä vaiheessa testiä huomaan, että päivän sokerikiintiö alkaa olla täynnä. Siitä huolimatta avaan vielä munia, joita koristavat muun muassa dinosaurus, sateenkaaren värinen kakkaemoji ja Muumilaakson hahmot. Jo munien avausvaiheessa huomaan, että suklaamunatestini alkaa toistaa itseään.

En huomaa makueroja, vaan syön samaa Italiasta peräisin olevaa suklaata kerta toisensa perään. En vakuutu suklaamunien mausta, vaikka saan yhden munan sisältä sympaattisen kokoisen Nuuskamuikkusen. Muovinen figuuri ei yllä samalle tasolle lapsuuteni kilpikonnien ja kumppaneiden kanssa. Nämä mitäänsanomattomat keskivertomunat ansaitsevat niin ikään korkeintaan kolme tähteä, ehkä kaksikin riittää.

Viimeisenä nappaan suuhuni Kinder-munan, jonka maku kompensoi edellisiä makukokemuksia. Vaikka yllätysmunan sisältä ei enää löydy samoja kavereita kuin 1990-luvulla, maku on säilynyt samanlaisena kuin ennenkin. Näin ollen pääsiäismunatestin voittaja on selvillä.

Jenna Lehtonen

Vuosaaressa varttunut Itä-Helsinki -median ja Koira haudattuna -podcastin perustaja Jenna Lehtonen on Vartiokylässä päivystävä toimittaja ja valokuvaaja, joka työskentelee yrittäjänä.

Aiheeseen liittyen

Timanttiset tärpit ITÄ-Helsingin Taiteiden yöhön

Nauti 15.8. järjestettävästä Taiteiden yöstä Itä-Helsingissä. Tässä parhaat vinkit illan tarjontaan.

Hetkiä idässä
13.08.2024

Palvelemme tälläkin viikolla 24/7

Kauppakeskus Easton on auki 24h vuorokaudessa.

Yleinen
30.01.2024

Mitä lahjaksi lapselle? – Tässä joulun parhaat lahjaideat Eastonista

Kauppakeskuspäällikkömme Olli ideoi lahjavinkkejä monen ikäisille lapsille ja eri kukkarolle – kaikki Eastonista.

Hyllyjen välissä
07.12.2023

Massia itään! Äänestä Itä-Helsingin parasta toimijaa!

Sitä itää -äänestyksemme on käynnissä. Äänestä suosikkiasi Itä-Helsingin ykköstoimijaksi.

Sitä itää
21.11.2023

Info

Sitä itää -kanta-asiakkuusohjelman säännöt

Sitä itää on Suomen yhteisöllisin kanta-asiakkuusohjelma, joka ilahduttaa yksilön sijasta kokonaista yhteisöä. Jokainen kampanja-ajan asiointikerta Easton Helsingissä kerryttää Sitä itää -pottia, jolla sponsoroidaan äänestyksessä valittua itähelsinkiläistä kehityskohdetta. Sellainen voi olla vaikkapa paikallinen tapahtuma, paikka tai yhteinen toiminta. Parempi Itä-Helsinki ostos kerrallaan!

Sitä itää -kanta-asiakkuusohjelman kautta Easton sponsoroi yhteensä kahta kohdetta vuodessa, ja ne voivat olla summaltaan 1000–3000 €. Sitä itää -kohteiden valinta ja lopulta sponsorointi rakentuu kolmen eri vaiheen ympärille: 1. Ehdota 2. Äänestä 3. Asioi. Kuka tahansa saa ehdottaa kehitysideoita, kunhan ne sijaitsevat Itä-Helsingin alueella. Sitä itää -kohteelle annettava tarkka summa määräytyy sen mukaan, kuinka paljon Eastonissa on kampanja-ajankohtana tehty yksittäisiä asiointikäyntejä.

Ehdota

Kuka tahansa voi ehdottaa itähelsinkiläistä kehityskohdetta Eastonin verkkosivujen kautta: www.eastonhelsinki.fi/sitäitää. Kohde-ehdotuksia kerätään erillisinä kampanja-aikoina. Ehdotetut kohteet moderoidaan asiattomien julkaisujen eliminoimiseksi ja julkaistaan sivustolla muutaman päivän aikana ehdotuksen jättämisestä. Eastonilla on oikeus jättää kohde julkaisematta, mikäli se kokee sisällön asiaan sopimattomana.

Easton tekee ehdotetuista kohteista esivalinnan seuraavaan vaiheeseen. Valinnan kriteereinä ovat:

  1. Kohde on toteutettavissa kuvatulla summalla
  2. Kohteen toteutukselle on osoitettu selkeä toteuttava taho tai henkilö, ja tältä on saatu alustavasti suostumus hankkeeseen osallistumiselle
  3. Pyydetty kehityssumma vastaa toteutukseen tarvittavaa määrää
  4. Kohde sijaitsee Itä-Helsingin alueella
  5. Kohde auttaa kehittämään paikallista hyvää

Äänestykseen valitaan kolme kohdetta, joihin Easton ottaa yhteyttä henkilökohtaisesti.

Äänestä

Eastonin esivalitseman kolmen kohteen välillä toteutetaan julkinen äänestys Eastonin verkkosivuilla: www.eastonhelsinki.fi/sitäitää. Äänestys on käynnissä kahden viikon ajan. Kuka tahansa voi käydä äänestysajanjakson aikana äänestämässä kohdetta yhden kerran. Eniten ääniä saanut kohde pääsee asiointivaiheeseen mukaan.

Asioi

Eniten ääniä saaneelle kohteelle kerrytetään pottia asioimalla Easton Helsingissä neljän viikon välisenä ajankohtana. Jokainen kampanja-ajankohdan aikainen asiointikerta kerryttää pottia saman verran, 1–5 senttiä. Mikäli tavoitesumma saadaan kasaan etuajassa, kerryttäminen lopetetaan aikaisemmin. Jos summasta ei täyty tarpeeksi kohteen toteutumiseen, kampanja ei toteudu.

Summan antaminen kohteille

Varsinainen tuki menee Eastonin markkinointibudjetista sen mukaan, montako asiointia Eastonissa on ajankohdan aikana tehty, eli yksittäisestä ostoksesta ei mene suoraan rahaa kampanjaan.

Äänestyksen voittaneesta kohteesta tehdään Sitä itää -kampanjan jatkomarkkinointia varten lyhyt video tai haastattelu sekä toteutuneesta kohteesta otetaan kuvia. Osa kohteista tulee olemaan esillä Eastonissa sijaitsevassa Sitä itää -galleriassa. Keskolla ja Easton Helsingillä on oikeus hyödyntää Sitä itää -kampanjan aikana tuotettuja materiaaleja muussa markkinoinnissaan.

Kohteeksi valittu kehityskohde tulee toteuttaa kahden kuukauden kuluttua lahjoitussumman saamisesta ja toteuttajatahon on toimitettava suunnitelma sekä kuvat toteutuksesta Easton Helsingille.

Arvonnan säännöt

Arvonnan järjestää Kesko Oyj yhteistyössä Easton Helsinki -kauppakeskuksen kanssa.

 

Easton Helsingin Easton Bravuuri -arvonnassa voi voittaa 50 € -arvoisen K-ryhmän lahjakortin julkaisemalla kuvan omasta bravuuristaan Instagramissa ja lisäämällä kuvatekstiin kampanjan virallisen hashtagin #eastonbravuuri. Lahjakortteja arvotaan yhteensä 10 kpl. Arvonta järjestetään 11.9.–13.10.2017. Arvonta suoritetaan ja voittajat julkaistaan jokaisen viikon perjantaina klo 16. Kaikki perjantaisin 12.00 mennessä Instagrammissa julkaistut kuvat otetaan arvonnassa huomioon.

Osallistumalla arvontaan hyväksyt arvonnan järjestäjän säännöt:
1.Voidaksesi osallistua arvontaan Instagram-tilisi tulee olla julkinen. Arvonnan ikäraja on 13 vuotta. Easton Helsingin työntekijät eivät voi osallistua arvontaan.
2. Arvonnassa otetaan huomioon ainoastaan ne kuvat, jotka on julkaistu kampanja-aikana ja merkitty #eastonbravuuri-hashtagilla
3. Kuvan lähettäjällä tulee olla oikeudet kuvan lähettämiseksi arvontaan. Lähettäjällä on oltava suostumus sekä kuvaajalta että kaikilta kuvassa esiintyviltä henkilöiltä.
4. Arvonnan järjestäjällä on oikeus poimia Instagramista #eastonbravuuri-hashtagilla merkittyjä kuvia ja ohjata ne eastonhelsinki.fi-sivuston someseinälle. Kuvia ei käytetä Eastonin markkinoinnissa tai mainonnassa ilman kuvan ottajan lupaa.
5. Arvonnan voittaja julkaistaan Easton Helsingin Instagramissa: https://www.instagram.com/eastonhelsinki/. Mikäli voittajaa ei tavoiteta 10 päivän sisällä, arvonnan järjestäjällä on oikeus suorittaa voittajan valinta uudestaan.
6. Lahjakortin lunastamiseen sovelletaan lahjakortin sääntöjä. Palkintoa ei voi vaihtaa rahaksi.
7. Arvonnan järjestäjän vastuu rajoittuu näissä säännöissä mainitun palkinnon euromääräiseen arvoon. Arvonnan järjestäjä ei vastaa mahdollisista teknisistä syistä tapahtuneista virhearvonnoista, todetuista väärinkäytöksistä tai teknisestä toimimattomuudesta järjestäjästä tai yhteistyökumppanista riippumattomista syistä. Arvontasivu toimii useimmilla yleisin käytössä olevilla selaimilla.
8. Arvonnan sääntöjen lisäksi osallistujat sitoutuvat noudattamaan Instagramin käyttöehtoja. Instagram ei ole mukana arvonnan järjestämisessä.

Aukioloajat

ma–su 24h

 

Palvelut

Noutopiste

Lastenhoitohuone

Kierrätys

Esteettömyys

Julkinen liikenne

Eastonin K-Citymarketin ruuan noutopiste sijaitsee katutasossa, P1-kerroksessa. Tilaa tuotteet verkkokaupasta ja nouda ne kätevästi ostosten tai kotimatkan lomassa!

Lastenhoitohuone löytyy 1. kerroksen wc -tilojen yhteydestä.

Pullonpalautuspiste löytyy P2-kerroksen keskisisäänkäynnin yhteydestä. Rinki-kierrätyspiste löytyy Gotlanninkadun varrelta.

Taksin pysähdyspaikka sijaitsee katutasossa P1-kerroksen keskimmäisen sisäänkäynnin edessä. Invapysäköintipaikkoja löytyy runsaasti sisäänkäyntien välittömästä läheisyydestä.

Easton sijaitsee hyvien julkisten kulkuyhteyksien varrella. Itäkeskuksen metroasemalta pääset Eastoniin Hansasillan kautta tai esimerkiksi bussilla 97V. Lähimmät bussipysäkit sijaitsevat Kauppakartanonkadulla sekä Meripellontiellä.

Löytötavarat

Löytötavaroita voit kysyä K-Citymarketin asiakaspalvelupisteestä.

 

Sulje