Pian idässäkin huristellaan sporilla – näin pikaraitiotiehankkeet etenevät
Pikaraitiotiet ovat tulevaisuuden joukkoliikennettä myös Itä-Helsingissä. Nykyisten suunnitelmien mukaan Itä-Helsingin alueelle ulottuu kymmenen vuoden päästä peräti viisi eri pikaraitiotielinjaa. Samalla raitiovaunut tekevät paluun itään, sillä Kulosaaressa toimi raitiovaunulinja aina 1950-luvulle saakka.
Parhaillaan rakenteilla oleva Raide-Jokeri on monelle tuttu, mutta pääkaupunkiseudun lukuisista raitiotiehankkeista moni muukin ulottuu tulevaisuudessa Itä-Helsinkiin. Tulossa ovat Kruunuvuorenrannan ja Laajasalon pikaraitiotiet, Vantaan pikaratikka sekä Viikki-Malmin pikaraitiotie, jolle tulee yksi pysäkki Itä-Helsingin Kivikkoon.
Lähdin aurinkoisena kesäpäivänä katsastamaan tulevaisuuden raitiotiepaikkoja Itä-Helsingissä.
Siltahanke tuo Laajasaloon kaksi raitiotielinjaa
Seison Koirasaarentien ja Haakoninlahdenkadun risteyksessä keskellä nopeasti kehittyvää Kruunuvuorenrannan asuinaluetta. Bussi 88 ajaa kadun keskikaistalla paikassa, jossa tulevaisuudessa huristaa pikaraitiotie. Täällä kuten muuallakin Kruunuvuorenrannassa on jo tehty raitiotiekaistoja ja ratikkapysäkkejä valmiiksi muun katurakentamisen ohessa. Näin ollen katualueita ei tarvitse rakentaa uudelleen sitten kun varsinaisen raitiotien rakentaminen alkaa.
Raide-Jokerin jälkeen Itä-Helsingissä alkaa Kruunuvuorenrannan ja Laajasalon pikaraitiotien rakentaminen. Hanke käsittää kaksi raitiotielinjaa, joista toinen kulkee Rautatientorin ja Haakoninlahden välillä ja toinen reittiä Rautatientori-Yliskylä.
Hanke edellyttää Kruunusiltojen rakentamista kantakaupungista Korkeasaaren kautta Kruunuvuorenrantaan. Helsingin kaupungin arvion mukaan Kruunusiltojen rakennustyöt alkavat vuonna 2021.
Pikaraitiotien on määrä valmistua vuonna 2026. Silloin Laajasalon Yliskylästä pääsee keskustaan raitiovaunulla 25 minuutissa. Kruunuvuorenrannasta matka kestää nopeimmillaan vartin.
Kuva: Helsingin kaupungin kuvapankki
Lisää Kruunusillat-hankkeesta voi lukea Helsingin kaupungin sivuilta.
Pikaratikalla pääsee vielä joskus myös Kivikkoon, vaikka se nyt kuulostaakin hullulta
Kivikon yritysalueella näkyy erilaisia teollisuustontteja, jäteasemia, elintarviketehtaita, autokorjaamoja ja peltisepänliikkeitä. Kuorma-autoja ajan jatkuvasti Kivikonlaitaa pitkin, mutta jalankulkijoita ei näy missään. Niin uskomattomalta kuin se tuntuukin, myös tänne syrjäiselle teollisuusalueelle saattaa tulevaisuudessa ulottua raitiotie.
Helsingin kaupunki on nimittäin ryhtynyt laatimaan yleissuunnitelmaa valtavan pitkästä pikaraitiotiestä Rautatientorilta Kumpulan, Viikin ja Tattariharjun kautta Malmille. Raitiotie koukkaa Kivikon teollisuusalueen kautta, jonne sijoittuu pysäkki nimeltään Ilmasilta. Ilmasilta on Lahden moottoritien yli rakennettava silta, joka yhdistää Kivikon ja Tattariharjun.
Viikki-Malmin -pikaraitiotien rakentamisesta ei ole tehty päätöstä, mutta tämänhetkisen arvion mukaan hankkeen rakennustyöt alkavat vuonna 2027, eli sen jälkeen kun Laajasalon pikaraitiotie on valmistunut.
Noin kymmenen vuoden päästä Itä-Helsinkiin voi ulottua myös Vantaan pikaratikka, jolle suunnitellaan päätepysäkkiä Mellunmäen metroaseman viereen. Se on Vantaan pikaratikan ainoa pysäkki Helsingin puolella.
Ensimmäisenä valmistuva Raide-Jokeri tuo itään neljä pysäkkiä
Itäkeskuksessa hämmästelen Varikkotien myllerrystä. Alue on ollut Raide-Jokerin pikaraitiotien rakennustöiden kourissa nyt reilun vuoden. Kiskoja ei vielä näy, mutta mielessäni voin kuvitella, kuinka raitiovaunu laskettelee Itäkeskuksen metroasemalta Varikkotien mäkeä alas Roihupellon suuntaan.
Kesällä 2024 valmistuva Raide-Jokeri tuo Itä-Helsinkiin neljä pysäkkiä, kun ratikka pysähtyy Itäkeskuksessa, Roihupellossa, Kauppamyllyntiellä ja Karhunkaatajalla.
Kauppamyllyntien pysäkki palvelee erityisesti Puu-Myllypuron asuinaluetta. Karhunkaatajan pysäkin ympärille on puolestaan kaavoitettu uusi samanniminen asuinalue. Sen lisäksi pysäkki palvelee Myllypuron vanhan omakotitaloalueen asukkaita, eikä pysäkille ole kovin pitkä kävelymatka Länsi-Herttoniemen Sopulitien suunnastakaan.
Kiskot kolisivat ennen Kulosaaressa
Kävelyretkeni jälkeen muistan, ettei raitiovaunu ennenkään ollut ihan vieras kulkupeli Itä-Helsingissä. Internetin syövereistä selviää, että Kulosaaressa toimi raitiovaunulinja vuosina 1910-1951.
Helsingin kaupunginmuseo julkaisi vuonna 2007 Matti Räsäsen kirjan “Kulosaaren raitiotie”. Se näyttää olevan nyt saatavilla Itäkeskuksen kirjastossa, joten päätänpä lähteä lainaamaan sen!