Viiniasiantuntija Nina Puotilasta, tietää, että laadukkaita viinejä löytyy myös Alkon alahyllyiltä

Puotilassa asuva Nina Jansson, 44, on työskennellyt viinien parissa yli 17 vuotta. Vaikka työ alkoholin maahantuontiyrityksissä on kuljettanut ympäri maailmaa, arkielämä on asettunut Itä-Helsinkiin. Viineihin Nina kehottaa suhtautumaan ennakkoluulottomasti, mielenkiinnolla ja jäykät säännöt unohtaen.

Kun Suomessa on pimeää, kylmää ja märkää, Nina Jansson, 44, on yleensä siellä, missä viinirypäleet viihtyvät. Ennen koronapandemiaa paikat olivat sellaisia, kuten Chile, Argentiina, Italia, Australia, Espanja tai Ranska. Nykyään Facebook muistuttaa Itä-Helsingin Puotilassa etätöitä tekevälle Ninalle siitä, missä kaikkialla hän on aiemmin ollut tähän aikaan vuodesta.

– Kaikki paikat, joissa viiniä tuotetaan, ovat aurinkoisia ja lämpöisiä. Työmatkani ennen koronaa ovat aina olleet mieluisia.

Vaikka juuri nyt ulkona ei voi hyvällä mielikuvituksellakaan kuvitella olevansa Toscanan auringon alla, Janssonin kodin tunnelmaa voi kuvailla samoin sanoin kuin sen asukas luonnehtii tuttuja viinimaita. Sisällä on vastaremontoidun kodin lämpöä, tarttuvaa hyväntuulisuutta ja koiranpentu, joka on juuri oivaltanut omistavansa hampaat.

Neljän kuukauden ikäinen Oliver (kuvassa alla) on emäntänsä mukaan ranskanbulldoggin ja pomerianin ”vahinkolapsi”. Tänään emme kuitenkaan aio puhua koirista, vaan viinistä, sillä Jansson sattuu työskentelemään viinien kategoriajohtajana alkoholin maahantuojalla.

– En usko, että osaisin tai edes haluaisin enää muuta työtä tehdä, lähes 20 vuotta viinien parissa toiminut Nina kertoo ja nappaa jaloissa pyörivän pennun syliinsä.

Nina on yksi niistä ammattilaisista, joiden kautta tiettyjen brändien viinipullot päätyvät Alkon hyllylle. Kilpailu alkoholimonopolin valikoimaan pääsystä on kova. Ennen kuin pullo päätyy kuluttajan saataville, sen on läpäistävä Alkon valikoimasuunnitelman haut ja tasting-tilaisuudet sekä täytettävä laadulliset vaatimukset.

– Alkon valikoimaan pääseminen on vähän sama asia kuin voittaisi Lotossa. Kun voitat, alkaa tuotteen markkinointi ja sen elinkaaren pidentäminen. Myös brändinrakennus ja myynninedistäminen jäävät maahantuojan vastuulle.

Siksi Nina työskentelee muun muassa viinien hinnoittelun, mainoskampanjoiden sekä etiketti- ja pakkausuudistusten parissa. Koska työ viinintuottajien kanssa on kansainvälistä, valtaosa kommunikoinnista tapahtuu englanniksi. Ulkopuolisin silmin homma saattaa toisinaan kuulostaa ja näyttää pelkältä matkustamiselta ja viinin lipitykseltä, mutta totuus on jotain ihan muuta.

Nina muistuttaa, että sosiaaliseen mediaan ei päädy kuin parhaat palat. Esimerkiksi tänään kategoriajohtajan päivä on mennyt Excelin, budjettilaskelmien ja koiranpennun pissalammikoiden siivousten parissa.

Tradenomista viinimestariksi

Vielä 2000-luvun alussa arki oli toisenlaista. Tradenomiksi kouluttautunut Nina työskenteli toisen alan tehtävissä ensin Englannissa, myöhemmin Ruotsissa. Vuonna 2004 koitti paluu Suomeen, ja sen myötä alkoi töiden etsintä. Sopiva pesti avautui alkoholin maahantuontiyrityksen markkinointikoordinaattorina. Vielä siinä vaiheessa Marjaniemeen muuttaneella Ninalla ei ollut alkoholialasta mitään kokemusta, mutta sillä ei ollut merkitystä, koska itse tuote – viini – oli niin kiinnostava, historiaa ja viljelyä myöten.

– Vuotta myöhemmin suoritin työn ohessa viinimestarin tutkinnon. Siitä se lähti. Ensimmäiset vuodet sanoin aina, ettei minulla ole tältä alalta mitään kokemusta. Nyt 17 vuoden jälkeen en ehkä enää sanoisi niin, Nina nauraa.

Alalle pystymetsästä tullut tekijä huomasi nopeasti, että häntä yhdisti kollegoiden kanssa samanlaiset kiinnostuksen kohteet ja luonteenlaatu. Vaikka monilla työkavereilla oli ravintola-alan tausta, hyvästä ruoasta ja viinistä nauttivien joukkoon oli helppo sopeutua ilman kokin tai tarjoilijan papereita. Etsikkoaika oli lyhyt. Viinit veivät nopeasti mennessään, ja pian titteli vaihtui markkinointikoordinaattorista tuotepäälliköksi. Vuosikymmenet ovat vaihtuneet pitkälti viinien parissa, eikä loppua näy.

Ninalle kokemus on opettanut suomalaisesta viinikulttuurista ainakin sen, että myyntitilastojen kärjessä pärjäävät samat klassikkobrändit vuodesta toiseen. Harva valitettavasti uskaltaa kokeilla uutta, jos riskinä on se, että viikonlopun juomavalinta menee pieleen.

– Yritän aina rummuttaa tutuille uusia tuotteita. Minua harmittaa sellaisten ihmisten puolesta, jotka sanovat, etteivät he tykkää kuin vaikkapa punaviinistä. Maailma on kuitenkin pullollaan mielettömiä valkoviinejä, roseita ja kaikenlaisia kuohuvia.

Espoosta itään

Nykyään viini-Nina lempinimen saanut nainen tunnetaan kavereiden kesken tyyppinä, jolle voi lähettää kuvaviestejä Alkon hyllyjen välistä tai ulkoistaa jalkapalloporukan saunaillan juomatarjoilut. Nina on se, joka tunnistaa korkkivikaisen tai hapettuneen viinin tuoksusta ja se, joka tietää, että alle 10 euron ”kyykkyviinit” ovat hyvälaatuisia.

– Alkon valikoimassa ei ole kuin hyviä ja laadukkaita viinejä. Monopolista voi olla montaa mieltä, mutta sen ansiosta Suomesta löytyy viinejä eri alueilta ja eri hintaluokista. Vapailla markkinoilla valikoima on paljon suppeampi, Nina kertoo.

Toisin kuin voisi luulla FC Konnun Idän Helmien harrastejoukkueessa pelaava itähelsinkiläinen paljastaa, että häneltä ei yleensä saa suoraa vastausta siihen, mikä on parasta viiniä. Vastaus riippuu esimerkiksi vuodenajasta, ruokatarjoiluista, miljööstä ja omasta mielentilasta. Se mikä toimi kerran Italian auringonpaahteessa, ei välttämättä toimi samalla tavoin Suomen pakkasissa. Nina on sitä mieltä, että makuasioista ei voi kiistellä. Etenkään, koska viinien ja rypälelajikkeiden kirjo on niin valtava.

Nyt en siis ole kylässä viinisnobbailijan kodissa, josta löytyy kuratoitu valikoima keräilyharvinaisuuksia. Päinvastoin. Olen kodissa, jonka jääkaapista saattaa löytyä pullo valkoviiniä ja olohuoneesta keskimääräistä paksumpi viiniopus.

On vaikea uskoa, että Nina on asunut tyttäriensä kanssa Puotilassa vasta vajaa vuoden verran, koska asunto näyttää siltä kuin se olisi esitelty sisustuslehdissä jo moneen otteeseen. Vielä vaikeampaa on uskoa, että Marjaniemen, Mellunmäen ja Kanadan Montrealin kautta Puotilaan päätynyt viinialan asiantuntija on alun perin kotoisin Espoosta.

– Lapsena Itä-Helsinki ja Vantaa olivat ne paikat, joihin et ikinä espoolaisena mennyt. Nyt voin sanoa, että minua ei saisi kirveelläkään takaisin Espooseen. Elämäni on täällä. En vaihtaisi metroa ja merta yhtään mihinkään.

Viinistä puhumattakaan.

Ninan viinivinkit:

– Uskalla kokeilla erilaisia viinejä.

– Muista, että myös punaviinit voi viilentää.

– Omaa tietämystään ja aistejaan voi parantaa esimerkiksi viinikurssien ja tasting-tilaisuuksien kautta.

Jenna Lehtonen

Vuosaaressa varttunut Itä-Helsinki -median ja Koira haudattuna -podcastin perustaja Jenna Lehtonen on Vartiokylässä päivystävä toimittaja ja valokuvaaja, joka työskentelee yrittäjänä.

Aiheeseen liittyen

Muusikko Kai Jämsän sydämessä soi iskelmä: ”Ei olisi ollut toista tietä”

Trubaduuri Kai Jämsä esiintyy Eastonin joulun avauksessa lauantaina 23.11. klo 13.30 ja 14.30.

Hyllyjen välissä
20.11.2024

Osallistu Sirkus Magentan sirkustyöpajaan lauantaina

Lämpimät onnittelut syksyn 2024 Sitä itää -äänestyksen voitosta Sirkus Magenta!

Sitä itää
11.11.2024

Anna äänesi Itä-Helsingin kirkkaimmalle kulttuuritimantille

Sitä itää äänestys on käynnissä. Tue kulttuuria ja anna äänesi suosikillesi!

Sitä itää
21.10.2024

Julkistamme SITÄ ITÄÄ -finalistimme maanantaina 21.10.

Itä-Helsingin timantteja etsivä Sitä itää 2024 -äänestys starttaa maanantaina 21.10. Äänestä suosikkisi voittoon!

Sitä itää
14.10.2024

Info

Sitä itää -kanta-asiakkuusohjelman säännöt

Sitä itää on Suomen yhteisöllisin kanta-asiakkuusohjelma, joka ilahduttaa yksilön sijasta kokonaista yhteisöä. Jokainen kampanja-ajan asiointikerta Easton Helsingissä kerryttää Sitä itää -pottia, jolla sponsoroidaan äänestyksessä valittua itähelsinkiläistä kehityskohdetta. Sellainen voi olla vaikkapa paikallinen tapahtuma, paikka tai yhteinen toiminta. Parempi Itä-Helsinki ostos kerrallaan!

Sitä itää -kanta-asiakkuusohjelman kautta Easton sponsoroi yhteensä kahta kohdetta vuodessa, ja ne voivat olla summaltaan 1000–3000 €. Sitä itää -kohteiden valinta ja lopulta sponsorointi rakentuu kolmen eri vaiheen ympärille: 1. Ehdota 2. Äänestä 3. Asioi. Kuka tahansa saa ehdottaa kehitysideoita, kunhan ne sijaitsevat Itä-Helsingin alueella. Sitä itää -kohteelle annettava tarkka summa määräytyy sen mukaan, kuinka paljon Eastonissa on kampanja-ajankohtana tehty yksittäisiä asiointikäyntejä.

Ehdota

Kuka tahansa voi ehdottaa itähelsinkiläistä kehityskohdetta Eastonin verkkosivujen kautta: www.eastonhelsinki.fi/sitäitää. Kohde-ehdotuksia kerätään erillisinä kampanja-aikoina. Ehdotetut kohteet moderoidaan asiattomien julkaisujen eliminoimiseksi ja julkaistaan sivustolla muutaman päivän aikana ehdotuksen jättämisestä. Eastonilla on oikeus jättää kohde julkaisematta, mikäli se kokee sisällön asiaan sopimattomana.

Easton tekee ehdotetuista kohteista esivalinnan seuraavaan vaiheeseen. Valinnan kriteereinä ovat:

  1. Kohde on toteutettavissa kuvatulla summalla
  2. Kohteen toteutukselle on osoitettu selkeä toteuttava taho tai henkilö, ja tältä on saatu alustavasti suostumus hankkeeseen osallistumiselle
  3. Pyydetty kehityssumma vastaa toteutukseen tarvittavaa määrää
  4. Kohde sijaitsee Itä-Helsingin alueella
  5. Kohde auttaa kehittämään paikallista hyvää

Äänestykseen valitaan kolme kohdetta, joihin Easton ottaa yhteyttä henkilökohtaisesti.

Äänestä

Eastonin esivalitseman kolmen kohteen välillä toteutetaan julkinen äänestys Eastonin verkkosivuilla: www.eastonhelsinki.fi/sitäitää. Äänestys on käynnissä kahden viikon ajan. Kuka tahansa voi käydä äänestysajanjakson aikana äänestämässä kohdetta yhden kerran. Eniten ääniä saanut kohde pääsee asiointivaiheeseen mukaan.

Asioi

Eniten ääniä saaneelle kohteelle kerrytetään pottia asioimalla Easton Helsingissä neljän viikon välisenä ajankohtana. Jokainen kampanja-ajankohdan aikainen asiointikerta kerryttää pottia saman verran, 1–5 senttiä. Mikäli tavoitesumma saadaan kasaan etuajassa, kerryttäminen lopetetaan aikaisemmin. Jos summasta ei täyty tarpeeksi kohteen toteutumiseen, kampanja ei toteudu.

Summan antaminen kohteille

Varsinainen tuki menee Eastonin markkinointibudjetista sen mukaan, montako asiointia Eastonissa on ajankohdan aikana tehty, eli yksittäisestä ostoksesta ei mene suoraan rahaa kampanjaan.

Äänestyksen voittaneesta kohteesta tehdään Sitä itää -kampanjan jatkomarkkinointia varten lyhyt video tai haastattelu sekä toteutuneesta kohteesta otetaan kuvia. Osa kohteista tulee olemaan esillä Eastonissa sijaitsevassa Sitä itää -galleriassa. Keskolla ja Easton Helsingillä on oikeus hyödyntää Sitä itää -kampanjan aikana tuotettuja materiaaleja muussa markkinoinnissaan.

Kohteeksi valittu kehityskohde tulee toteuttaa kahden kuukauden kuluttua lahjoitussumman saamisesta ja toteuttajatahon on toimitettava suunnitelma sekä kuvat toteutuksesta Easton Helsingille.

Arvonnan säännöt

Arvonnan järjestää Kesko Oyj yhteistyössä Easton Helsinki -kauppakeskuksen kanssa.

 

Easton Helsingin Easton Bravuuri -arvonnassa voi voittaa 50 € -arvoisen K-ryhmän lahjakortin julkaisemalla kuvan omasta bravuuristaan Instagramissa ja lisäämällä kuvatekstiin kampanjan virallisen hashtagin #eastonbravuuri. Lahjakortteja arvotaan yhteensä 10 kpl. Arvonta järjestetään 11.9.–13.10.2017. Arvonta suoritetaan ja voittajat julkaistaan jokaisen viikon perjantaina klo 16. Kaikki perjantaisin 12.00 mennessä Instagrammissa julkaistut kuvat otetaan arvonnassa huomioon.

Osallistumalla arvontaan hyväksyt arvonnan järjestäjän säännöt:
1.Voidaksesi osallistua arvontaan Instagram-tilisi tulee olla julkinen. Arvonnan ikäraja on 13 vuotta. Easton Helsingin työntekijät eivät voi osallistua arvontaan.
2. Arvonnassa otetaan huomioon ainoastaan ne kuvat, jotka on julkaistu kampanja-aikana ja merkitty #eastonbravuuri-hashtagilla
3. Kuvan lähettäjällä tulee olla oikeudet kuvan lähettämiseksi arvontaan. Lähettäjällä on oltava suostumus sekä kuvaajalta että kaikilta kuvassa esiintyviltä henkilöiltä.
4. Arvonnan järjestäjällä on oikeus poimia Instagramista #eastonbravuuri-hashtagilla merkittyjä kuvia ja ohjata ne eastonhelsinki.fi-sivuston someseinälle. Kuvia ei käytetä Eastonin markkinoinnissa tai mainonnassa ilman kuvan ottajan lupaa.
5. Arvonnan voittaja julkaistaan Easton Helsingin Instagramissa: https://www.instagram.com/eastonhelsinki/. Mikäli voittajaa ei tavoiteta 10 päivän sisällä, arvonnan järjestäjällä on oikeus suorittaa voittajan valinta uudestaan.
6. Lahjakortin lunastamiseen sovelletaan lahjakortin sääntöjä. Palkintoa ei voi vaihtaa rahaksi.
7. Arvonnan järjestäjän vastuu rajoittuu näissä säännöissä mainitun palkinnon euromääräiseen arvoon. Arvonnan järjestäjä ei vastaa mahdollisista teknisistä syistä tapahtuneista virhearvonnoista, todetuista väärinkäytöksistä tai teknisestä toimimattomuudesta järjestäjästä tai yhteistyökumppanista riippumattomista syistä. Arvontasivu toimii useimmilla yleisin käytössä olevilla selaimilla.
8. Arvonnan sääntöjen lisäksi osallistujat sitoutuvat noudattamaan Instagramin käyttöehtoja. Instagram ei ole mukana arvonnan järjestämisessä.

Aukioloajat

ma–su 24h

 

Palvelut

Noutopiste

Lastenhoitohuone

Kierrätys

Esteettömyys

Julkinen liikenne

Eastonin K-Citymarketin ruuan noutopiste sijaitsee katutasossa, P1-kerroksessa. Tilaa tuotteet verkkokaupasta ja nouda ne kätevästi ostosten tai kotimatkan lomassa!

Lastenhoitohuone löytyy 1. kerroksen wc -tilojen yhteydestä.

Pullonpalautuspiste löytyy P2-kerroksen keskisisäänkäynnin yhteydestä. Rinki-kierrätyspiste löytyy Gotlanninkadun varrelta.

Taksin pysähdyspaikka sijaitsee katutasossa P1-kerroksen keskimmäisen sisäänkäynnin edessä. Invapysäköintipaikkoja löytyy runsaasti sisäänkäyntien välittömästä läheisyydestä.

Easton sijaitsee hyvien julkisten kulkuyhteyksien varrella. Itäkeskuksen metroasemalta pääset Eastoniin Hansasillan kautta tai esimerkiksi bussilla 97V. Lähimmät bussipysäkit sijaitsevat Kauppakartanonkadulla sekä Meripellontiellä.

Löytötavarat

Löytötavaroita voit kysyä K-Citymarketin asiakaspalvelupisteestä.

 

Sulje