Yksityinen optikkoliike Optikko 360 avasi Eastonissa: Olisiko aika näöntarkastukselle?
Näöntarkastus kannattaa, sillä ikääntyminen ja kasvanut ruutuaika vaikuttavat molemmat näkökykyyn ja silmien väsymiseen. Laadukkaiden ZEISS-linssien ja -näöntutkimuslaitteiston lisäksi Optikko 360 -optikkoliike tarjoaa yksilöityä palvelua ja erinomaisen valikoiman silmälasikehyksiä ja aurinkolaseja.
–Suosituksen mukaan näöntarkastuksessa kannattaisi käydä 2–3 vuoden välein, sillä muutokset näkökyvyssä tapahtuvat aina vähitellen ja melko huomaamatta. Esimerkiksi silmien väsyminen ja kutina saattavat olla merkkejä siitä, että laseille voisi olla tarvetta, optikkoyrittäjä Antti-Jussi Lankinen sanoo.
Antti-Jussin mukaan optikkoliike on kaupan ja terveydenhuollon yksikön yhdistelmä. Kevään aikana tavallisen näöntutkimuksen rinnalle ovat tulossa myös silmäpohjankuvaus ja silmärakenteidenkuvaus, jotka auttavat vielä tarkemmin silmien terveyden määrittämisessä. Jos aihetta ilmenee, optikko ohjaa asiakkaan silmälääkärin vastaanotolle.
Antti-Jussi on työskennellyt optikkoyrittäjänä kymmenen vuotta, mutta avaa tänään Eastonissa ensimmäisen yksityisen optikkoliikkeensä. Työnsä kiehtovimpana puolena hän pitää erilaisten asiakkaiden kohtaamista.
Lasit tarpeen ja tyylin mukaan
Optikko 360 myöntää kaikille laseillaan 3 vuoden takuun. Saksalaisen ZEISS:n linssejä on saatavina yksiteho- ja moniteholaseihin, mutta myös urheilulaseihin, aurinkolaseihin ja digital-laseihin, jotka suojaavat silmiä ruudun katselun aiheuttamalta väsymiseltä.
Kehysten valinta kannattaa aloittaa miettimällä, millaisissa tilanteissa laseja tarvitsee ja haluaako laseista näyttävät vai mahdollisimman huomaamattomat.
–Keskustelun jälkeen punainen lanka löytyy yleensä 10 minuutissa. Osa asiakkaista tekee päätöksen 20 minuutissa tien, ja osa käy sovittamassa laseja neljäkin kertaa. Optikon tehtävänä on valmistaa, että lasit istuvat hyvin ja ovat asiakkaalle oikean kokoiset.
Hyvä optikko lukee asiakkaan toiveita, mutta myös haastaa tämän näkemyksiä.
–Asiakas voi esimerkiksi aloittaa keskustelun sanomalla, että hänelle eivät käy värikkäät kehykset. Uskomuksen takana voivat olla huono kokemus tai negatiivinen kommentti, joka saattaa eri malleja kokeilemalla muuttua.
Avatar auttaa valinnassa
Optikko 360:lla on käytössä ZEISS:n digitaalinen mittauslaite, joka auttaa kehysten valinnassa. Laite kuvaa kasvot ja luo kuvien perusteella avattaren, joka mahdollistaa kehysten kokeilemisen eri värisinä. Vakiasiakkaille optikko voi myös lähetellä kehyksiä avattaren avulla etukäteen kokeiltavaksi.
Kyseistä laitetta (kuvassa takavasemmalla) löytyy Suomesta vain kaksi kappaletta.
–Tulevaisuudessa tekoälyä käytetään yhä enemmän apuna näöntutkimuksessa ja kehysten valinnassa. Osa asiakkaista tulee varmasti ihastumaan laitteeseen, kun taas osa arvostaa enemmän perinteisempää palvelua. Meiltä saa molempia.
Miltä sitten näyttävät kevään aurinkolasitrendit ja millaiset kehykset ovat nyt kuumia?
–Yleisesti skandinaavinen maku on selkeä, eikä liian koristeellinen. Suomalaiset ovat varsin rationaalisia lasinkäyttäjiä, ja haluavat samojen lasien sopivan ei asuihin ja tilanteisiin.
Tärkeää on kuinka lasit istuvat omille kasvoille. Muodon ja koon lisäksi kehysten valinnassa kannattaa huomioida linssien voimakkuus ja mahdolliset allergiat, kehysvalikoimasta vastaava Suvi Vilmunen kertoo.
Aurinkolaseilla on kuitenkin helpompi irrotella enemmän. Tänä keväänä se onnistuu näyttävillä jättikehyksillä, joista trendikkäimmät ovat monikulmaisia. Värimaailmassa tummien lasien rinnalla nähdään kultaa ja kauniita metallinsävyjä.
Anna Väre
Anna Väre on vapaa toimittaja, copywriter ja Eastorin toimituspäällikkö, joka Hyllyjen välissä -blogissaan kohtaa ihmisiä ja ilmiöitä Eastonissa ja sen ympärillä. Minun reseptini -juttusarjassa sukelletaan annosten ja asioiden ytimeen ja jaetaan vinkkejä parempaan arkeen.