Ajo-opettaja Dilman: Nämä kolme virhettä pilaavat inssin
Suomen kenties kansainvälisintä autokoulua Eastonissa pyörittävä Dilman Ali Khorsid on hionut ajotaitoaan kiertämällä maailmaa moottoripyörällä ja kuorma-autoilemalla Irakin vuoristossa. Nyt hän kertoo, mikä on Itä-Helsingin haastavin risteys ja miten selvitä inssistä kunnialla.
Kun Dilman autokoulua Eastonin Hansakäytävällä pyörittävä Dilman Ali Khorsid asui Irakissa, hän työskenteli kuorma-autonkuljettajana kuljettaen mm. ruokaa ja rakennustarvikkeita. Pitkiä ajoreissuja tarjonneen työnsä ohessa hän on kiertänyt maailmaa henkilöautolla ja moottoripyörällä ja kolunnut yhteensä 57 maata.
Helsingistä Irakiin Dilman on ajanut neljästi.
Nopeimmillaan 6000 kilometrin matka taittui kolmessa päivässä.
– Kun ajaa ammatikseen, kiinnittää huomiota teiden kuntoon. Tällä matkalla parhaat baanat ovat Turkissa. Olen ajanut ja kokenut paljon, mutta haastavimmat ajomuistoni liittyvät Irakin ja Iranin välisille vuorille, jossa liukastelimme täydessä lastissa olevalla kuorma-autolla lumisia ja repaleisia serpenttiiniteitä huonoilla renkailla ja ilman rengasketjuja. Kun pääsimme alas määränpäähämme, halasimme toisiamme helpotuksesta.
Ajokortti auttaa työnhaussa
Suomeen muutettuaan kymmentä kieltä puhuva Dilman työskenteli ensin tulkkina ja auttoi monia asiakkaitaan ajokortin hankinnassa. Tämä innosti hänet opiskelemaan ajo-opettajaksi ja perustamaan oman ajokoulunsa.
Parissa vuodessa hän on ehtinyt laskujensa mukaan opettaa ajotaitoja 36 maan oppilaille. Heistä monet ovat maahanmuuttajia, jotka tarvitsevat ajokorttia työllistyäkseen.
– Ajokortti on maahanmuuttajille yhtä tärkeää kuin koulutus ja kielitaito, sillä ajokorttia kysytään työhaastattelussa ensimmäisenä. Asiakkaanani on myös paljon naisia, jotka tarvitsevat ajokortin viedäkseen lapsia päiväkotiin ja kavereille tai vieraillakseen ystäviensä luona.B-kortin suorittamiseen vaaditaan nykyään vähintään 10 ajotuntia, ja teoriaopinnot suoritetaan verkossa. Pakollisten opintojen lisäksi Dilman tarjoaa toisinaan lisäopetusta oppilailleen. Monet heistä ovat ajaneet autoa kotimaassaan, mutta Suomessa opetuksessa on silti lähdettävä perusteista.
– On paljon maita, joissa liikennesäännöt ovat enemmän ohjeellisia eikä niitä noudateta yhtä tunnollisesti kuten Suomessa. Tämä tuottaa monelle asiakkaalle ongelmia ja siksi opetuksessa onkin aina aloitettava suomalaisesta liikennekulttuurista ja sen sisäistämisestä.
Kolme tapaa mokata inssi
Liikennesääntöjen ja käyttäytymisen ohessa Dilmanin tehtäviin kuuluu usein oppilaan ajorohkeuden vahvistaminen. Hän kertoo esimerkin naisesta, joka arkaili vuosia rattiin tarttumista, mutta suoritti inssin virheettömästi ensiyrittämällä.
Kaikille lain vaatima kymmenen ajotunnin minimiopetus ei kuitenkaan riitä. Dilman pitää hyvänä sitä, että 2018 voimaan tullut lakiuudistus alensi ajokortin hintaa ja toi kortin useamman ulottuville, mutta ajo-opetustunteja vaatimuksista on hänen mukaansa vähennetty monen ajotaitoihin nähden liikaa.
Millaisista asioista inssi yleensä kiikastaa?
– Yleisin syy saada inssistä hylätty on kuolleen kulman unohtaminen kaistaa vaihtaessa. On tärkeää vilkaista olkansa yli aina ennen kuin kääntää rattia. Monelle ongelmia tuottaa myös moottoritielle liittyminen. Silloin oma vauhti on nopeasti kiihdytettävä muun liikenteen tasolle, jotta pääsee liittymään sen sekaan.
Kolmas yleinen moitteen aihe ovat liian nopeat ratin käännökset, jotka voivat aiheuttaa yllättäviä vaaratilanteita liikenteessä.
Hyvällä opettajalla pitää hermo
Itä-Helsingin hankalin risteys löytyy Dilmanin mukaan Meripellontien ja Myllymestarintien risteyksestä, jossa Itäväylältä voi kääntyä Kehä ykköselle tai kohti Vuosaarta ja Puotilaa.
– Katselen usein, että siinä todella moni ajaa pieleen ja kääntyilee sääntöjen vastaisesti. Ongelma ovat myös todella tiuhaan vaihtuvat liikennevalot, joissa kääntyjälle suodaan muutama sekunti, ennen kuin valot muuttuvat taas punaiseksi.
Itselläni hermot eivät mene liikenteessä koskaan, mutta ymmärrän hyvin niitä, joilla menee.
Vaikka oppilaan päässä kuohuisi tai opettaja joutuisi polkemaan hätäjarrua useampaan otteeseen, on opettajan tärkeää pysyä rauhallisena.
– Hyvä opettaja on kärsivällinen, rauhallinen ja ystävällinen kaikissa tilanteissa. Teen työtäni täydellä sydämellä ja nautin siitä, että voin auttaa ihmisiä oppimaan ja tulemaan paremmiksi autoilijoiksi, Dilman sanoo.
Dilman Autokoulu palvelee Eastonin Hansakäytävän yläkerrassa. Hyödynnä autokoulun mahtavat kampanjatarjoukset eikä ajokortti jää pelkäksi haaveeksi.
Anna Väre
Anna Väre on vapaa toimittaja, copywriter ja Eastorin toimituspäällikkö, joka Hyllyjen välissä -blogissaan kohtaa ihmisiä ja ilmiöitä Eastonissa ja sen ympärillä. Minun reseptini -juttusarjassa sukelletaan annosten ja asioiden ytimeen ja jaetaan vinkkejä parempaan arkeen.