Askel tulevaisuuteen – robottibussilla rantsuun

Matkustaminen ilman kuljettajaa on erilainen ja jännittävä elämys. Ajoin Vuosaaren robottibussin reitin päästä päähän. Kyyti ei huimaa päätä.

Kun nousen Vuosaaren robottibussiin Iiluodontien pysäkiltä, kaksi miestä toivottaa minut ystävällisesti kyytiin. He ovat automaattibussin turvakuljettajat Andreas Virolainen ja Bibek Acharya.

– Emme ole kuljettajia, vaan kyydissä turvallisuuden varmistamiseksi. Lisäksi vinkkaamme ihmisille, että he saavat tulla ilmaiseksi kyytiin ja kokeilemaan. Meillä on nolla tapaturmaa ja tämä ei ole hurjaa kyytiä. Huippunopeus on vain 17 kilometriä tunnissa, Andreas kertoo.

Andreas kehottaa minua laittamaan turvavyön ennen kuin robottibussi starttaa liikkeelle. Kovaääninen kello pärähtää soimaan. On lähtöaika. Robottibussin ovet sulkeutuvat itsestään. Bussi nytkähtää liikkeelle ja lähtee kohti Leikonsaarentietä.

Robotiikka jakaa mielipiteet

Vuosaaressa liikennöivä robottibussi on osa Metropolia ammattikorkeakoulun, Forum Viriumin ja muiden yhteistyökumppaneiden Sohjoa Baltic-hanketta, jonka ajokokeilu kestää syyskuun loppuun. Sen aikana testataan automaattisen pikkubussin liikennöintiä osana normaalia joukkoliikennettä.

Sohjoa Baltic -hanke tuo robottibussit Itämeren ympärysvaltioihin osaksi älyliikenteen ja vähäpäästöisen joukkoliikenteen kokeiluja. Jatkossa robottibusseja on ajateltu käytettävän runkolinjojen syöttöliikenteenä.

Yllätyn kuinka tasaisesti ja rauhallisesti automaattibussi etenee. Kovaa kolinaa tai tärinää ei tunnu missään.

– Bussi ajaa, kaasuttaa, jarruttaa ja vilkuttaa täysin itsenäisesti. Ainoastaan yhdessä risteyksessä se kysyy meiltä lupaa etenemiseen, Andreas sanoo.

Lähestymmekin juuri kyseistä paikkaa, Iiluodontien ja Leikosaarentien risteystä. Bussi hidastaa vauhtia ja seisahtuu sitten kokonaan. Robottibussi on ohjelmoitu pysähtymään tässä aina, koska risteyksessä on niin paljon liikennettä, ylinopeuksia ja isot pensaat näköesteenä.

Andreas myöntää, että robottibussi voi olla monille ihmisille hieno elämys.

– Hyvää palautetta matkustajilta on tullut. Itsekin olen mainostanut, että tämä on ensimmäisiä askelia tulevaisuuteen. Aika monilla matkustajilla on ollut sama ajatus kyydin jälkeen.

Muutamia ihmisiä robottibussi on pelottanut.

– Pari henkilöä sanoi etteivät he usko robottiteknologiaan. Joku sanoi, ettei tule kyytiin, jos kuskilla ei ole käsiä ratissa, Andreas sanoo.

Bussi reagoi lähiympäristöön

Kaarramme Leikosaarentielle ja sieltä edelleen Aurinkolahden puistotielle. Tämä on erikoista kyytiä keskellä urbaania Aurinkolahden asuinaluetta.

Yllättäen kuskiton bussimme tekee äkkijarrutuksen ja hiljentää vauhtiaan. Kellokin pärähtää taas soimaan, vaikka emme ole pysäkillä. Andreas kertoo, että syynä on ohittava auto. Robottibussi hiljentää vauhtiaan automaattisesti, jotta tietty turvaetäisyys ohittavaan autoon säilyy.

Bibek sanoo, että eri puolilla robottibussia on yhteensä kahdeksan sensoria.

– Ne reagoivat, jos esimerkiksi joku auto ohittaa tai jalankulkija heilauttaa kättään bussin lähellä.

Robottibussi seisahtuu, jos se havaitsee suojatiellä jalankulkijan tai jonkin esteen, kuten väärinpysäköidyn auton.

Teknisten ongelmien ilmaantuessa turvakuljettaja voi ajaa ja ohjata robottibussia pienellä, tietokonepelien ohjainta muistuttavalla laitteella.

Robottibussilla uimaan ja metrolle

Aurinkotuulenkadulla huomaan, kuinka punainen henkilöauto jaksaa kärsivällisesti seurata hitaan robottibussin kannoilla. Iso rekka-auto tulee vastaan viereisellä ajoradalla, mutta robottibussimme ei ole moksiskaan.

Normaali bussilinja 90 on täpötäynnä ja uteliaat matkustajat kurkkivat ikkunoista nähdäkseen erikoisen kulkuvälineen.

Aurinkotuulenkadun ja Leikosaarentien ison kiertoliittymän läpi automaattinen ajoneuvomme selviytyy hienosti. Vuosaaren robottibussilinjalla on seitsemän pysäkkiä. Linjalla pääsee esimerkiksi Aurinkolahden uimarannalle.

– Matkustajamäärä vaihtelee päivittäin. Yhtään sellaista päivää ei ole ollut, etteikö joku olisi ollut kyydissä. Ennätys on ollut 87 matkustajaa päivässä, Andreas sanoo.

– Uimaan menijöitäkin on ollut. Pari vakioasiakasta käyttää tätä liityntäbussina metroasemalle. Jos esimerkiksi Columbukseen haluaa, niin tällä taittaa kauppareissun helposti.

Kohta olemmekin jo takaisin lähtöpisteessä, Cirruksen tornitalon kupeessa Iiluodontien pysäkillä.

Yhteenvetona sanoisin, että kun katu on hiljainen ja suora, on robottibussin kyyti varsin tasaista ja miellyttävää. Kun risteyksiä ja muuta liikennettä on enemmän, kyyti muuttuu nykivämmäksi, koska bussi jarruttelee useammin.

Hyppää kyytiin

Vuosaaren robottibussi kiertää Aurinkolahdessa muutaman kilometrin pituisen lenkin HSL:n linjatunnuksella 90R.

Bussi liikennöi arkisin kello 9-15 ja viikonloppuisin 12-18. Tekniset ongelmat voivat kuitenkin keskeyttää liikennöinnin, jolloin lähtöjä voi jäädä ajamatta.

 

Aiheeseen liittyen

Kiitos timanttisista Sitä itää -ehdotuksista!

Etsimme Itä-Helsingin timanttisinta toimijaa. Ehdota suosikkiasi Sitä itää -ohjelmaamme ja tienaa sen toimintaan jopa 3000 €!

Sitä itää
12.10.2023

Hiiohoi! Sitä itää -voittaja Rastipartio purjehtii Itä-Helsingin saaristossa

Vuosaaressa toimiva partiolippukunta Rastipartio järjestää partiolaisille purjehdusretkiä Itä-Helsingin kauniissa saaristossa. Astu laivaan!

Sitä itää
07.07.2023

Eastonin Sitä itää -ohjelman voittajat on nyt valittu!

Tässä tämänkertaiset Sitä itää -voittajat.

Sitä itää
15.05.2023

Vuosaarelaiselle Leenalle piha on eläkepäivien henkireikä

Etenkin pelargoniat ovat sellaisia, joita Leena suosittelee niille, jotka vasta opettelevat pitämään kasveja hengissä.

Summeri soikoon!
04.07.2022

Info

Sitä itää -kanta-asiakkuusohjelman säännöt

Sitä itää on Suomen yhteisöllisin kanta-asiakkuusohjelma, joka ilahduttaa yksilön sijasta kokonaista yhteisöä. Jokainen kampanja-ajan asiointikerta Easton Helsingissä kerryttää Sitä itää -pottia, jolla sponsoroidaan äänestyksessä valittua itähelsinkiläistä kehityskohdetta. Sellainen voi olla vaikkapa paikallinen tapahtuma, paikka tai yhteinen toiminta. Parempi Itä-Helsinki ostos kerrallaan!

Sitä itää -kanta-asiakkuusohjelman kautta Easton sponsoroi yhteensä kahta kohdetta vuodessa, ja ne voivat olla summaltaan 1000–3000 €. Sitä itää -kohteiden valinta ja lopulta sponsorointi rakentuu kolmen eri vaiheen ympärille: 1. Ehdota 2. Äänestä 3. Asioi. Kuka tahansa saa ehdottaa kehitysideoita, kunhan ne sijaitsevat Itä-Helsingin alueella. Sitä itää -kohteelle annettava tarkka summa määräytyy sen mukaan, kuinka paljon Eastonissa on kampanja-ajankohtana tehty yksittäisiä asiointikäyntejä.

Ehdota

Kuka tahansa voi ehdottaa itähelsinkiläistä kehityskohdetta Eastonin verkkosivujen kautta: www.eastonhelsinki.fi/sitäitää. Kohde-ehdotuksia kerätään erillisinä kampanja-aikoina. Ehdotetut kohteet moderoidaan asiattomien julkaisujen eliminoimiseksi ja julkaistaan sivustolla muutaman päivän aikana ehdotuksen jättämisestä. Eastonilla on oikeus jättää kohde julkaisematta, mikäli se kokee sisällön asiaan sopimattomana.

Easton tekee ehdotetuista kohteista esivalinnan seuraavaan vaiheeseen. Valinnan kriteereinä ovat:

  1. Kohde on toteutettavissa kuvatulla summalla
  2. Kohteen toteutukselle on osoitettu selkeä toteuttava taho tai henkilö, ja tältä on saatu alustavasti suostumus hankkeeseen osallistumiselle
  3. Pyydetty kehityssumma vastaa toteutukseen tarvittavaa määrää
  4. Kohde sijaitsee Itä-Helsingin alueella
  5. Kohde auttaa kehittämään paikallista hyvää

Äänestykseen valitaan kolme kohdetta, joihin Easton ottaa yhteyttä henkilökohtaisesti.

Äänestä

Eastonin esivalitseman kolmen kohteen välillä toteutetaan julkinen äänestys Eastonin verkkosivuilla: www.eastonhelsinki.fi/sitäitää. Äänestys on käynnissä kahden viikon ajan. Kuka tahansa voi käydä äänestysajanjakson aikana äänestämässä kohdetta yhden kerran. Eniten ääniä saanut kohde pääsee asiointivaiheeseen mukaan.

Asioi

Eniten ääniä saaneelle kohteelle kerrytetään pottia asioimalla Easton Helsingissä neljän viikon välisenä ajankohtana. Jokainen kampanja-ajankohdan aikainen asiointikerta kerryttää pottia saman verran, 1–5 senttiä. Mikäli tavoitesumma saadaan kasaan etuajassa, kerryttäminen lopetetaan aikaisemmin. Jos summasta ei täyty tarpeeksi kohteen toteutumiseen, kampanja ei toteudu.

Summan antaminen kohteille

Varsinainen tuki menee Eastonin markkinointibudjetista sen mukaan, montako asiointia Eastonissa on ajankohdan aikana tehty, eli yksittäisestä ostoksesta ei mene suoraan rahaa kampanjaan.

Äänestyksen voittaneesta kohteesta tehdään Sitä itää -kampanjan jatkomarkkinointia varten lyhyt video tai haastattelu sekä toteutuneesta kohteesta otetaan kuvia. Osa kohteista tulee olemaan esillä Eastonissa sijaitsevassa Sitä itää -galleriassa. Keskolla ja Easton Helsingillä on oikeus hyödyntää Sitä itää -kampanjan aikana tuotettuja materiaaleja muussa markkinoinnissaan.

Kohteeksi valittu kehityskohde tulee toteuttaa kahden kuukauden kuluttua lahjoitussumman saamisesta ja toteuttajatahon on toimitettava suunnitelma sekä kuvat toteutuksesta Easton Helsingille.

Arvonnan säännöt

Arvonnan järjestää Kesko Oyj yhteistyössä Easton Helsinki -kauppakeskuksen kanssa.

 

Easton Helsingin Easton Bravuuri -arvonnassa voi voittaa 50 € -arvoisen K-ryhmän lahjakortin julkaisemalla kuvan omasta bravuuristaan Instagramissa ja lisäämällä kuvatekstiin kampanjan virallisen hashtagin #eastonbravuuri. Lahjakortteja arvotaan yhteensä 10 kpl. Arvonta järjestetään 11.9.–13.10.2017. Arvonta suoritetaan ja voittajat julkaistaan jokaisen viikon perjantaina klo 16. Kaikki perjantaisin 12.00 mennessä Instagrammissa julkaistut kuvat otetaan arvonnassa huomioon.

Osallistumalla arvontaan hyväksyt arvonnan järjestäjän säännöt:
1.Voidaksesi osallistua arvontaan Instagram-tilisi tulee olla julkinen. Arvonnan ikäraja on 13 vuotta. Easton Helsingin työntekijät eivät voi osallistua arvontaan.
2. Arvonnassa otetaan huomioon ainoastaan ne kuvat, jotka on julkaistu kampanja-aikana ja merkitty #eastonbravuuri-hashtagilla
3. Kuvan lähettäjällä tulee olla oikeudet kuvan lähettämiseksi arvontaan. Lähettäjällä on oltava suostumus sekä kuvaajalta että kaikilta kuvassa esiintyviltä henkilöiltä.
4. Arvonnan järjestäjällä on oikeus poimia Instagramista #eastonbravuuri-hashtagilla merkittyjä kuvia ja ohjata ne eastonhelsinki.fi-sivuston someseinälle. Kuvia ei käytetä Eastonin markkinoinnissa tai mainonnassa ilman kuvan ottajan lupaa.
5. Arvonnan voittaja julkaistaan Easton Helsingin Instagramissa: https://www.instagram.com/eastonhelsinki/. Mikäli voittajaa ei tavoiteta 10 päivän sisällä, arvonnan järjestäjällä on oikeus suorittaa voittajan valinta uudestaan.
6. Lahjakortin lunastamiseen sovelletaan lahjakortin sääntöjä. Palkintoa ei voi vaihtaa rahaksi.
7. Arvonnan järjestäjän vastuu rajoittuu näissä säännöissä mainitun palkinnon euromääräiseen arvoon. Arvonnan järjestäjä ei vastaa mahdollisista teknisistä syistä tapahtuneista virhearvonnoista, todetuista väärinkäytöksistä tai teknisestä toimimattomuudesta järjestäjästä tai yhteistyökumppanista riippumattomista syistä. Arvontasivu toimii useimmilla yleisin käytössä olevilla selaimilla.
8. Arvonnan sääntöjen lisäksi osallistujat sitoutuvat noudattamaan Instagramin käyttöehtoja. Instagram ei ole mukana arvonnan järjestämisessä.

Aukioloajat

ma–su 24h

 

Palvelut

Noutopiste

Lastenhoitohuone

Kierrätys

Esteettömyys

Julkinen liikenne

Eastonin K-Citymarketin ruuan noutopiste sijaitsee katutasossa, P1-kerroksessa. Tilaa tuotteet verkkokaupasta ja nouda ne kätevästi ostosten tai kotimatkan lomassa!

Lastenhoitohuone löytyy 1. kerroksen wc -tilojen yhteydestä.

Pullonpalautuspiste löytyy P2-kerroksen keskisisäänkäynnin yhteydestä. Rinki-kierrätyspiste löytyy Gotlanninkadun varrelta.

Taksin pysähdyspaikka sijaitsee katutasossa P1-kerroksen keskimmäisen sisäänkäynnin edessä. Invapysäköintipaikkoja löytyy runsaasti sisäänkäyntien välittömästä läheisyydestä.

Easton sijaitsee hyvien julkisten kulkuyhteyksien varrella. Itäkeskuksen metroasemalta pääset Eastoniin Hansasillan kautta tai esimerkiksi bussilla 97V. Lähimmät bussipysäkit sijaitsevat Kauppakartanonkadulla sekä Meripellontiellä.

Löytötavarat

Löytötavaroita voit kysyä K-Citymarketin asiakaspalvelupisteestä.

 

Sulje