Eastonin Hansakäytävän Touch d’André myy vaatteita, jotka herättävät huomion

Andrei Grozovskin pyörittämä erikoinen Touch d’André -vaateliike on palvellut Itä-Helsingissä jo vuosia. Kanta-asiakkaiden joukossa on muun muassa luovan alan esiintyjiä.

Muhkeiden toppatakkien, glitter-lippalakkien, värjättyjen farkkujen ja miesten juhlapukujen keskeltä löytyy tiski ja sen takaa mies, joka tunnetaan Itäkeskuksen Hansakäytävän Touch d’André -nimisen vaatemyymälän takaa. Virosta Suomeen 1990-luvulla muuttanut Andrei Grozovski, 57, on luotsannut persoonallisista vaatteista ja asusteistaan tunnettua liikettään Helsingissä jo 16 vuoden ajan. Ennen yrittäjyyttä hän työskenteli lähes yhtä pitkään baarimikkona eri laivayhtiöissä.  Nyt ne ajat ovat jo taaksejäänyttä elämää, jota omaa liikettään pyörittävä Andrei ei ikävöi.

Mitä vanhemmaksi tulin, sitä enemmän pitkät yövuorot kuluttivat, yrittäjä kertoo.

Ensimmäinen Touch d’André-myymälä avattiin kesäkuussa 2006 Eerikinkadulle, josta se siirtyi myöhemmin Forumin kauppakeskukseen ja sieltä isompien liiketilojen perässä Itäkeskuksen 2000-luvun alussa avattuun laajennusosaan, Piazzaan. Sijainti kahden muun vaatekaupan vieressä oli toimiva, sillä asiakkaita riitti.

Kuitenkin jo muutamaa vuotta myöhemmin kauppakeskuksessa alkoi uudistus ja remontti, jonka vuoksi vaatemyymälä muutti tavaratalo Stockmannin tieltä 2. kerrokseen kauppakeskuksen keskiosaan. Andrein mukaan uusi sijainti ei ollut yhtä hyvä kuin aikaisemmin. Lopulta hän löysi sopivan liiketilan Hansasillan toiselta puolelta.

Nykyisellä paikalla olen ollut viimeiset kuusi vuotta. Tähän verrattuna aikaisemmat liiketilani ovat olleet sokkeloisempia. Nyt näen tiskin takaa koko myymälän.

Siinä riittääkin katseltavaa. Samoissa neliöissä on vuosien varrella toiminut muun muassa pankki ja elektroniikkaliike. Kyseessä ei ole mikään pieni putiikki. Kun Touch d’Andrén liikkeeseen astelee ensimmäistä kertaa, vaatevalikoiman suuruus voi yllättää. Liikkeestä löytyy päällepantavaa kauluspaidoista farkkutakkeihin ja aurinkolaseista talvipipoihin. Ei ihme, miksi kanta-asiakkaiden joukkoon lukeutuu monia televisiosta tuttuja esiintyjiä, jotka metsästävät yleensä asua, joka huomataan. Touch d’Andrén monipuoliseen valikoimaan luottavat esimerkiksi muusikot, taikurit ja puvustajat.

Tuotteet tulevat Turkista, jossa käyn tehtailla sovittamassa uusia mallistoja. Kiinnitän aina huomiota vaatteen materiaaliin, leikkaukseen ja istuvuuteen.

Valikoima, joka erottuu massasta

Vuodet ovat opettaneet yrittäjälle, mitä kannattaa myydä ja millä tavalla. Andrein mukaan hänen asiakkaistaan vain harvat tekevät heräteostoksia. Valtaosa astelee sisään silloin, kun on tarve löytää jotakin muuta kuin 10 euron alennuspaita. Monesti se tarkoittaa asua, josta löytyy niittejä, printtejä tai jotakin kiiltävää. Farkut ovat vuodesta toiseen hittituote, joka käy kaupaksi. Samaa voi sanoa takeista, jotka sopivat moneen makuun. Andrei uskoo, että hänen yrityksensä on säilynyt kilpailussa mukana pitkälti erilaisen valikoiman ansiosta. Samoja tuotteita ei ole tarjolla perinteisissä ketjumyymälöissä.

– Tähtään siihen, että täältä löytyy vaatteita, joita ei muualta saa. En ole koskaan halunnut mitään basaarimeininkiä. On oltava tyyliä.

Andrein mukaan talvikuukaudet ovat selvästi kesää hiljaisempia, mutta pikkujoulukautena asiakkaita käy liikkeessä enemmän. Tällä hetkellä monet etsivät sesonkiin sopivia juhlatamineita, kuten esimerkiksi punaisia kauluspaitoja, pikkutakkeja tai jotakin kimmeltävää. Jos elettäisiin kesää, eniten kyseltäisiin pitkälahkeisten shortsien perään. Sellaisten, joista löytyy reisitaskut.

– Ne menevät aina kaupaksi kuin lämpimät pullat, Andrei nauraa.

Andrei muistuttaa, että hänen oma pukeutumisensa toimii inspiraationa monelle asiakkaalle. Toisinaan myymälään astuva asiakas poistuu paikalta täysin uudistuneena. Sen takaa palvelu, joka on henkilökohtaista. Vaikka Andrei on selvästi yrityksensä kasvot, hän kertoo, että aivan yksin hän ei kuitenkaan ole. Liikkeessä on ollut apuna sama myyjä jo 14 vuoden ajan. mitä Vantaalla asuva yrittäjä tekee silloin, kun vaatemyymälä on suljettuna?

– Kotonani ei ole lainkaan televisiota, mutta minulla on neljä isoa akvaariota. Voin tuijotella kaloja tuntien ajan. Akvaariossa tapahtuu koko ajan jotakin.

Samaa voi sanoa Hansakäytävästä. Koko ajan joku kävelee muhkeiden toppatakkien, glitter-lippalakkien, värjättyjen farkkujen ja miesten juhlapukujen ohi. Jotkut pysähtyvät.

Jenna Lehtonen

Vuosaaressa varttunut Itä-Helsinki -median perustaja ja päätoimittaja Jenna Lehtonen on Vartiokylässä päivystävä toimittaja ja valokuvaaja, joka työskentelee yrittäjänä.

Aiheeseen liittyen

”Apteekkityö on ollut aina suurin intohimoni” 

Marjaniemessä asuva Taru Pietiläinen aloitti uutena apteekkarina Eastonissa.

Hyllyjen välissä
04.03.2024

3 x rapsakkaa tofua – Näin saat tofusta hyvää ja maukasta

Tässä parhaat niksit tofun maustamiseen ja käsittelyyn.

Miltä maistui?
28.02.2024

Mitä lahjaksi lapselle? – Tässä joulun parhaat lahjaideat Eastonista

Kauppakeskuspäällikkömme Olli ideoi lahjavinkkejä monen ikäisille lapsille ja eri kukkarolle – kaikki Eastonista.

Hyllyjen välissä
07.12.2023

Laita upeat pikkujoulukynnet tai nauti kauneushoidosta World Nailsissa

Eastonin oma kynsistudio World Nails taikoo mitä upeimpia pikkujoulukynsiä. World Nails on myös täyden palvelun kauneushoitola, jossa tarjotaan kaikkia kauneushoitoja, joita toivoa saattaa. Tule nauttimaan vaikka rentouttavasta kuumakivihieronnasta tai jalkahoidosta.

Neuvosta vaari
31.10.2023

Info

Sitä itää -kanta-asiakkuusohjelman säännöt

Sitä itää on Suomen yhteisöllisin kanta-asiakkuusohjelma, joka ilahduttaa yksilön sijasta kokonaista yhteisöä. Jokainen kampanja-ajan asiointikerta Easton Helsingissä kerryttää Sitä itää -pottia, jolla sponsoroidaan äänestyksessä valittua itähelsinkiläistä kehityskohdetta. Sellainen voi olla vaikkapa paikallinen tapahtuma, paikka tai yhteinen toiminta. Parempi Itä-Helsinki ostos kerrallaan!

Sitä itää -kanta-asiakkuusohjelman kautta Easton sponsoroi yhteensä kahta kohdetta vuodessa, ja ne voivat olla summaltaan 1000–3000 €. Sitä itää -kohteiden valinta ja lopulta sponsorointi rakentuu kolmen eri vaiheen ympärille: 1. Ehdota 2. Äänestä 3. Asioi. Kuka tahansa saa ehdottaa kehitysideoita, kunhan ne sijaitsevat Itä-Helsingin alueella. Sitä itää -kohteelle annettava tarkka summa määräytyy sen mukaan, kuinka paljon Eastonissa on kampanja-ajankohtana tehty yksittäisiä asiointikäyntejä.

Ehdota

Kuka tahansa voi ehdottaa itähelsinkiläistä kehityskohdetta Eastonin verkkosivujen kautta: www.eastonhelsinki.fi/sitäitää. Kohde-ehdotuksia kerätään erillisinä kampanja-aikoina. Ehdotetut kohteet moderoidaan asiattomien julkaisujen eliminoimiseksi ja julkaistaan sivustolla muutaman päivän aikana ehdotuksen jättämisestä. Eastonilla on oikeus jättää kohde julkaisematta, mikäli se kokee sisällön asiaan sopimattomana.

Easton tekee ehdotetuista kohteista esivalinnan seuraavaan vaiheeseen. Valinnan kriteereinä ovat:

  1. Kohde on toteutettavissa kuvatulla summalla
  2. Kohteen toteutukselle on osoitettu selkeä toteuttava taho tai henkilö, ja tältä on saatu alustavasti suostumus hankkeeseen osallistumiselle
  3. Pyydetty kehityssumma vastaa toteutukseen tarvittavaa määrää
  4. Kohde sijaitsee Itä-Helsingin alueella
  5. Kohde auttaa kehittämään paikallista hyvää

Äänestykseen valitaan kolme kohdetta, joihin Easton ottaa yhteyttä henkilökohtaisesti.

Äänestä

Eastonin esivalitseman kolmen kohteen välillä toteutetaan julkinen äänestys Eastonin verkkosivuilla: www.eastonhelsinki.fi/sitäitää. Äänestys on käynnissä kahden viikon ajan. Kuka tahansa voi käydä äänestysajanjakson aikana äänestämässä kohdetta yhden kerran. Eniten ääniä saanut kohde pääsee asiointivaiheeseen mukaan.

Asioi

Eniten ääniä saaneelle kohteelle kerrytetään pottia asioimalla Easton Helsingissä neljän viikon välisenä ajankohtana. Jokainen kampanja-ajankohdan aikainen asiointikerta kerryttää pottia saman verran, 1–5 senttiä. Mikäli tavoitesumma saadaan kasaan etuajassa, kerryttäminen lopetetaan aikaisemmin. Jos summasta ei täyty tarpeeksi kohteen toteutumiseen, kampanja ei toteudu.

Summan antaminen kohteille

Varsinainen tuki menee Eastonin markkinointibudjetista sen mukaan, montako asiointia Eastonissa on ajankohdan aikana tehty, eli yksittäisestä ostoksesta ei mene suoraan rahaa kampanjaan.

Äänestyksen voittaneesta kohteesta tehdään Sitä itää -kampanjan jatkomarkkinointia varten lyhyt video tai haastattelu sekä toteutuneesta kohteesta otetaan kuvia. Osa kohteista tulee olemaan esillä Eastonissa sijaitsevassa Sitä itää -galleriassa. Keskolla ja Easton Helsingillä on oikeus hyödyntää Sitä itää -kampanjan aikana tuotettuja materiaaleja muussa markkinoinnissaan.

Kohteeksi valittu kehityskohde tulee toteuttaa kahden kuukauden kuluttua lahjoitussumman saamisesta ja toteuttajatahon on toimitettava suunnitelma sekä kuvat toteutuksesta Easton Helsingille.

Arvonnan säännöt

Arvonnan järjestää Kesko Oyj yhteistyössä Easton Helsinki -kauppakeskuksen kanssa.

 

Easton Helsingin Easton Bravuuri -arvonnassa voi voittaa 50 € -arvoisen K-ryhmän lahjakortin julkaisemalla kuvan omasta bravuuristaan Instagramissa ja lisäämällä kuvatekstiin kampanjan virallisen hashtagin #eastonbravuuri. Lahjakortteja arvotaan yhteensä 10 kpl. Arvonta järjestetään 11.9.–13.10.2017. Arvonta suoritetaan ja voittajat julkaistaan jokaisen viikon perjantaina klo 16. Kaikki perjantaisin 12.00 mennessä Instagrammissa julkaistut kuvat otetaan arvonnassa huomioon.

Osallistumalla arvontaan hyväksyt arvonnan järjestäjän säännöt:
1.Voidaksesi osallistua arvontaan Instagram-tilisi tulee olla julkinen. Arvonnan ikäraja on 13 vuotta. Easton Helsingin työntekijät eivät voi osallistua arvontaan.
2. Arvonnassa otetaan huomioon ainoastaan ne kuvat, jotka on julkaistu kampanja-aikana ja merkitty #eastonbravuuri-hashtagilla
3. Kuvan lähettäjällä tulee olla oikeudet kuvan lähettämiseksi arvontaan. Lähettäjällä on oltava suostumus sekä kuvaajalta että kaikilta kuvassa esiintyviltä henkilöiltä.
4. Arvonnan järjestäjällä on oikeus poimia Instagramista #eastonbravuuri-hashtagilla merkittyjä kuvia ja ohjata ne eastonhelsinki.fi-sivuston someseinälle. Kuvia ei käytetä Eastonin markkinoinnissa tai mainonnassa ilman kuvan ottajan lupaa.
5. Arvonnan voittaja julkaistaan Easton Helsingin Instagramissa: https://www.instagram.com/eastonhelsinki/. Mikäli voittajaa ei tavoiteta 10 päivän sisällä, arvonnan järjestäjällä on oikeus suorittaa voittajan valinta uudestaan.
6. Lahjakortin lunastamiseen sovelletaan lahjakortin sääntöjä. Palkintoa ei voi vaihtaa rahaksi.
7. Arvonnan järjestäjän vastuu rajoittuu näissä säännöissä mainitun palkinnon euromääräiseen arvoon. Arvonnan järjestäjä ei vastaa mahdollisista teknisistä syistä tapahtuneista virhearvonnoista, todetuista väärinkäytöksistä tai teknisestä toimimattomuudesta järjestäjästä tai yhteistyökumppanista riippumattomista syistä. Arvontasivu toimii useimmilla yleisin käytössä olevilla selaimilla.
8. Arvonnan sääntöjen lisäksi osallistujat sitoutuvat noudattamaan Instagramin käyttöehtoja. Instagram ei ole mukana arvonnan järjestämisessä.

Aukioloajat

ma–su 24h

 

Palvelut

Noutopiste

Lastenhoitohuone

Kierrätys

Esteettömyys

Julkinen liikenne

Eastonin K-Citymarketin ruuan noutopiste sijaitsee katutasossa, P1-kerroksessa. Tilaa tuotteet verkkokaupasta ja nouda ne kätevästi ostosten tai kotimatkan lomassa!

Lastenhoitohuone löytyy 1. kerroksen wc -tilojen yhteydestä.

Pullonpalautuspiste löytyy P2-kerroksen keskisisäänkäynnin yhteydestä. Rinki-kierrätyspiste löytyy Gotlanninkadun varrelta.

Taksin pysähdyspaikka sijaitsee katutasossa P1-kerroksen keskimmäisen sisäänkäynnin edessä. Invapysäköintipaikkoja löytyy runsaasti sisäänkäyntien välittömästä läheisyydestä.

Easton sijaitsee hyvien julkisten kulkuyhteyksien varrella. Itäkeskuksen metroasemalta pääset Eastoniin Hansasillan kautta tai esimerkiksi bussilla 97V. Lähimmät bussipysäkit sijaitsevat Kauppakartanonkadulla sekä Meripellontiellä.

Löytötavarat

Löytötavaroita voit kysyä K-Citymarketin asiakaspalvelupisteestä.

 

Sulje