Eastonin kiinteistöhoitaja Dick hurahti jo pienenä enduroon: “Siistimpää kun mikään!”
Easton Helsingin kiinteistönhoitaja Dick Bergmanilla on menevä harrastus. Iltaisin ja viikonloppuisin hän painii maastoreiteillä satakiloisen enduropyöränsä satulassa. Parasta lajissa on vauhdin tuoma täydellinen flow.
Hiekka pöllyää ja pikkukivet lentelevät, kun Dick Bergman, 31, paahtaa enduropyörällään pellon reunaan tehtyä ajorataa. Reitti mutkittelee rajusti ja hyppyreinä toimivien töyssyjen ansiosta pyörä ponnahtaa ilmaan korkealle. Toisinaan vastassa on myös vesi- ja kuraesteitä, upottavaa mutaa tai juurakkoja, joiden keskellä ajaminen vaatii sekä taitoa, voimaa että kekseliäisyyttä.
– On vaikea sanoa, mikä ajamisessa on siistimpää kun kaikki muu. On hienoa, kun ajo menee hyvin, on vauhtia, keskittyminen toimii ja mieli on täydellisesti flowssa.
Päivisin Dick toimii Easton Helsingin kiinteistönhoitajana, mutta illat ja viikonloput hän pyhittää enduron harjoittelulle ja kilpailuille, joihin hän osallistuu 10–15 kertaa vuodessa. Moottoriurheilua Dick on harrastanut lähes koko elämänsä. Ensimmäiset muistikuvat pyörän satulasta ovat neljän ikäisenä.
– Kyllähän tämä on kylävika, ja sukuvika. Meidän kylällä Sipoossa faija ajoi, ja serkut ja kaverit, Dick kertoo.
Painia satakiloisen pyörän kanssa
Enduroa ajatetaan motocrosspyörillä, joiden jousitus, varusteet ja ajo-ominaisuudet mahdollistavat ajamisen niin metsässä kuin maantielläkin. Vaikka metsässä ajettavien reittien luulisi kuluttavan maaperää, on enduro- ja motocrosspyörillä ajaminen sille itse asiassa hyväksi. Pyörillä ajaminen edistää luonnon monimuotoisuutta rikkomalla tiiviiksi kasvanutta maanpintaa tavalla, joka on eduksi monille hyönteisille, selkärangattomille, sienille ja kasveille.
Maastoajon lisäksi endurokilpailuihin kuuluu useimmiten maantiellä ajettavia siirtymiä, joiden aikana teiden nopeuksia noudattaen. Maastossa erikoiskokeita ajetaan kelloa vastaan ja maastosiirtymiä aikarajoissa ja aikatarkastusasemalta myöhästyminen tietää aina rankkua.
– Ajaminen on rankkaa painia satakiloisen pyörän kanssa. Pyörällä itsestään on muihin moottorilajeihin verrattuna vähiten vaikutusta menestykseen. Pyörää tärkeämpää ovat ajotaito, voima, lihaskestävyys, ja taito valita nopeimmat ajolinjat.
Monet tavoitteistaan Sipoon moottorikerhoa edustava Dick on jo ajanut kiinni. Pari vuotta sitten hän nappasi SM-hopeaa kaksituntisessa kestävyysajossa, cross countryssa, ja toissa viikonloppuna hän sijoittui Mikkelin Enduro SM2 -luokan kuudenneksi. Kokonaispisteissä sijoitukset tietävät hänelle tänä vuonna SM-pronssia.
Nyt tärkein tavoite viimeisille kisavuosille olisi nautiskella lajista keskittyen hieman vähemmän tuloksiin ja tiukkoihin tavoitteisiin.
– Mutta toisaalta, kyllä hyllyyn muutama mitali mahtuisi vielä, Päitsissä 10 joukkoon sijoittuminen olisi kova juttu.
Päitsi eli Päijänteen ympäriajo on Suomen suurin ja suosituin endurokilpailu, joka ajetaan maaliskuussa usein vielä varsin talvisissa olosuhteissa. Kaksipäiväisen kilpailun aikana ajokilometrejä kertyy 700–800. Kisassa matkaan kuluu keskimäärin kuusi tuntia päivässä.
Kilpailu ajettiin ensi kertaa jo vuonna 1927 ja välistä se on jäänyt vain sotavuosina. Kuuluisa ympäriajo houkuttelee vuosittain sekä enduron konkareita että noviiseja, joista maaliin pääsevät vuosina vain parhaat.
Eastonissa työllistävät linnut ja laitteet
Työskentely Eastonissa sopii Dickin elämään hyvin. Koska työpäivä päätyy klo 16, jää iltaisin vielä hyvin aikaa harrastaa.
Eastonia Dick pitää mukavana työpaikkana, jossa tekniikka on pääosin uutta ja toimivaa. Valvomon takaa aukeava salainen konehalli sulkee sisälleen valtavan määrän ilmastoputkia ja muuta koneistoa, jolla moderni kauppakeskus pidetään ympäri vuoden ideaalissa lämpötilassa.
Dickin päivittäisiin työtehtäviin kuuluvat kiinteistön tekniikan ylläpito ja seuranta ja erilaisiin hälytyksiin reagoiminen.
– Varmaan parasta työssäni on, että aamulla ei ole mitään hajua siitä, mitä päivä tuo mukanaan. Työtehtäviä on laidasta laitaan, ensin listalla voi olla hajonnut jääkaappi, sitten sisälle lentänyt lintu. Lokit ja harakat löytävät kyllä tiensä ulos, mutta pulut ovat hankalampia tapauksia ja jäävät usein liiketiloihin pyörimään.
Kiinteistöä kiertäessä myös Eastonin palvelut ovat tulleet tutuksi. Dick on käynyt ottamassa passikuvansa Polakuvaamossa ja hankkinut hyödyllistä käyttötavaraa Eurokaupasta, josta hänen mukaansa löytyy lähes mitä tahansa. Myös Eastonin monipuolisen ravintolatarjonnan hän on kiertänyt läpi.
– Täällä on kiva lähteä lounaalle, kun paikan voi valita aina sen mukaan, mikä tänään maistuisi.
Anna Väre
Anna Väre on vapaa toimittaja, copywriter ja Eastorin toimituspäällikkö, joka Hyllyjen välissä -blogissaan kohtaa ihmisiä ja ilmiöitä Eastonissa ja sen ympärillä. Minun reseptini -juttusarjassa sukelletaan annosten ja asioiden ytimeen ja jaetaan vinkkejä parempaan arkeen.