Etäkoulun A ja O: aloita vaikeimmasta ja kevennä kohti iltapäivää
Etäkoulunkäyntiä on takana nyt muutama viikko ja uudenlainen arki alkaa hiljalleen tuntua tavalliselta. Kahden koululaisen ja kahden pienemmän lapsen perheessä etäopetus vaatii kaikilta joustamista. Hyviäkin puolia löytyy, niitä ovat perheen tiivistyminen ja uudet arkitaidot.
Opettaja antaa tehtävät viikko kerrallaan
Meidän molempien koululaisten opettajat ovat antaneet koulutehtävät viikko kerrallaan Wilmaan. Koululaisemme käyvät ala-astetta, joten toiminnanohjausta tarvitaan päivän mittaan paljon. Molemmat pystyvät itsenäisiin hetkiin, mutta aivan etänä ilman vanhemman apua koulupäivistä ei tulisi mitään. Onnea on, että olen itse vauvan kanssa kotona!
Ihan parhaimmiksi käytännöiksi olen kokenut tavallisen päivärytmin säilyttämisen. Me heräämme, syömme aamupalaa ja aloitamme koulupäivät aina yhdeksältä. Olen lähettänyt lapsille koulutehtävien listan WhatsAppiin, jolloin he voivat itse puhelimiltaan seurata, tulevatko viikkotehtävät tehdyksi.
Annan vaikeimmat aineet tai tehtävät molemmille heti ensimmäisenä aamulla. Koulusta lähetetyt videolinkit, Bingel-verkkotehtävät tai muut helpommat tehtävät tehdään iltapäivällä viimeisenä. Aamun virkeimpiin tunteihin sijoitetut vaikeimmat ja työläimmät asiat etenevät tällä taktiikalla takuuvarmasti. Välitunneilla lapset saavat käydä trampalla hyppimässä tai vaikka lenkittää koiraa.
Arjen taidot kunniaan!
Tällä rytmillä olemme edenneet ihan mukavasti ja kaikki pyydetyt tehtävät on saatu tehtyä. Rehellisesti sanottuna lasten etäopetus kuitenkin teettää sen verran työtä, että en voi kuin ihmetellä, miten esimerkiksi siskoni perheessä lapset saavat tehtyä kaiken itsenäisesti, molempien vanhempien ollessa lääkäreinä töissä arkiajat normaalisti. Uskon, että monessa perheessä etäkoulu-opetuksen edistymisen valvominen aiheuttaa harmaita hiuksia niin lapsille kuin aikuisille.
Jotain hyvääkin tilanteesta kuitenkin löytyy. Olemme tehneet sekä lounasta että päivällistä perheenä ja tietysti myös illat ja viikonloput menevät perheen timanttisessa seurassa.
Leipominen menee kotitaloustunnista ja tulipa opettajalta ohjeistus myös arkitaitojen kartuttamiseen, kuten perunankuorintaan. Oli ihanaa, että sain ihan syyllä pyytää lapset kuorimaan perunat ja porkkanat lohisoppaan.
Oikeastaan kaikki arjen taidot ovat laaja-alaista oppimista ja moniin arkisiin asioihin voi suhtautua siten, että ne edistävät lapsen oppimista ihan siinä missä koulukin. Kyllä tästä selvitään!
Anna Liljeroos
Neuvosta vaari ja Hetkiä idässä -blogien takana on itähelsinkiläinen perheenäiti Anna Liljeroos. Neuvosta vaari on itäisen Helsingin oma niksipirkka, Hetkiä idässä taas innostaa liikkeelle ruokahalua herättäen.