Itäkeskuksen Puuilon myymäläpäällikkö Leonard: ”Tulin Puuiloon ihmisten vuoksi”

Leonard Näse aloitti Itäkeskuksen Puuilon myymäläpäällikkönä viime vuoden elokuussa. Nyt hän kertoo, millaista on työskennellä yli 30 000 tuotteen myymälässä.

– Onko tässä kaikki teidän kumitulpat?

Itäkeskuksen Puuilon myymäläpäällikkö Leonard Näse, 37, pysähtyy paikoilleen ja jää auttamaan asiakasta. On sellainen hetki päivästä, kun käytävillä ei pääse eteenpäin kuin siviilivaatteissa. Joku etsii pultteja ja muttereita, toinen haluaa vuokrata peräkärryn. Puuilo tunnetaan etenkin tee-se-itse-ihmisten kokoontumispaikkana, jossa rakennushaalareihin törmää yhtä todennäköisesti kuin työmaakonteissa. Täällä kukaan ei kulje korkokengissä.

Viime vuoden elokuussa myymäläpäällikkönä aloittanut Leonard kertoo, että vielä vuosi sitten hän kuvitteli Puuilon olevan tavallinen pieni rautakauppa. Mielikuva muuttui viimeistään työhaastattelun aikana. Rekrytointiprosessi sai alkunsa headhunterin yhteydenotosta, joka johti työsopimuksen allekirjoittamiseen. Ruokakaupan palveluksessa Vuosaaressa aikaisemmin työskennellyt Leonard on uudesta aluevaltauksestaan mielissään, sillä uutta opittavaa tulee vastaan jatkuvasti.

– En vieläkään tunne puoliakaan näistä tuotteista, mitä meillä on myynnissä, Herttoniemessä asuva Leonard nauraa.

Vasaroiden, ruuvimeisseleiden ja venttiileiden keskellä riittää opiskeltavaa. Kun työskentelee myymälässä, jossa kaupataan yli 30 000 erilaista tuotetta, niitä kaikkia on mahdotonta tuntea perinpohjaisesti.

Leonardin työarki sujuu pitkälti hallinnollisten tehtävien, kuten suunnittelun, keskustelujen, henkilöstöasioiden ja palaverien parissa. Myymälän puolella hän turvautuu monesti kollegoiden apuun. Varastovastaavana toimiva Antti on yksi niistä henkilöistä, jotka osaavat vastata kimurantteihin kysymyksiin. Pian harmaita kumitulppia etsinyt asiakas saa kuulla, mihin suuntaan suunnata.

– Antti tietää kaikesta kaiken, Leonard kiittelee.

Joskus käy niin, että myymälässä asioiva käyttää sellaista nimeä, jota edes tuoteskanneri ei tunnista.

Kerran vastaava episodi johti Leonardin ja asiakkaan väliseen tilannekomiikkaan. Tasatalttaa etsinyt asiakas ihmetteli, miksi myymäläpäällikkö ei ymmärtänyt hänen nimeämäänsä tuotetta. Hetken päästä selvisi, että asiakas oli käyttänyt väärää sanaa. Lopulta tilanne nauratti molempia osapuolia.

Ihmisten kohtaaminen on taitolaji, jonka Leonard hallitsee. Omien sanojensa mukaan hänellä ei koskaan ole hyviä tai huonoja päiviä. Olemus on sama, oli tilanne mikä tahansa.

Ihmisten asialla

Kun Leonardin kohtaa ensimmäistä kertaa, kädenpuristus on jämäkkä ja katse suora. Hän on juuri sellainen kaveri, joka saa ohikulkijat hymyilemään ja kollegat nauramaan. Kierros kauppakeskus Eastonin miljöössä todistaa, että uusi myymäläpäällikkö tunnetaan niin lounasravintoloissa kuin kiinteistömanageroinnin puolella. Punaista tunnelia pitkin kävely on tullut viime kuukausien ajan tutuksi, sillä Subwaysta on tullut Leonardin kantapaikka.

Itäkeskuksen Puuilossa hän johtaa vajaa 30 hengen tiimiä. Ihmisten johtaminen on Leonardin ydinosaamista. Tavarat voi kuulemma opetella, mutta tärkeämpää on tulla kaikkien kanssa toimeen. Se näkyy myös työajan ulkopuolella, jolloin saman miehen voi bongata esimerkiksi eri urheilulajien parista golfviheriöiltä sulkapallokentille.

– En tullut Puuiloon tavaroiden, vaan ihmisten vuoksi.

Se on helppo uskoa. Itä-Helsingin alueella useamman vuoden ajan viihtynyt Leonard arvostaa erilaisia ihmisiä myös nykyisillä kotikulmillaan. Keskustaan hän tuskin enää palaa.

– Itä-Helsingissä saa rahoilleen enemmän vastinetta kuin jossain Ullanlinnassa. Koen oloni kotoisaksi täällä, Karjaalta lähtöisin oleva Leonard kertoo.

Tänään hän aloitti työaamunsa vetämällä lavoja. Niiden sijainnilla on iso merkitys, sillä tavaroita kannattaa myydä siellä, missä asiakkaat kulkevat. Myymälän puolella valmistaudutaan jo tulevaan kesään. Se on yksi niistä sesongeista, jolloin lumilapiot lähtevät talviunille ja lavakaulukset valloittavat aulan.

Kantamista löytyy niin paljon, että myymäläpäälliköllekin riittää käytännön töitä niin paljon kuin aika antaa myöten. Silloin se tarkoittaa esimerkiksi sitä, että Leonard auttaa tuotteiden esillepanossa ja suunnittelee sisääntulon ilmettä. Yksi hittituote on lasinpesuneste, joka käy kaupaksi vuodenajasta riippumatta.

– Niitä roudaan aulaan joka aamu, myymäläpäällikkö hymyilee.

On aika jatkaa töitä.

 

Jenna Lehtonen

Vuosaaressa varttunut Itä-Helsinki -median perustaja ja päätoimittaja Jenna Lehtonen on Vartiokylässä päivystävä toimittaja ja valokuvaaja, joka työskentelee yrittäjänä.

Aiheeseen liittyen

Mitä lahjaksi lapselle? – Tässä joulun parhaat lahjaideat Eastonista

Kauppakeskuspäällikkömme Olli ideoi lahjavinkkejä monen ikäisille lapsille ja eri kukkarolle – kaikki Eastonista.

Hyllyjen välissä
07.12.2023

Kiitos timanttisista Sitä itää -ehdotuksista!

Etsimme Itä-Helsingin timanttisinta toimijaa. Ehdota suosikkiasi Sitä itää -ohjelmaamme ja tienaa sen toimintaan jopa 3000 €!

Sitä itää
12.10.2023

Jo kuus vee, jee! Tervetuloa juhlimaan Eastonin synttäreitä la 7.10.

Easton Helsinki juhlii synttäreitään lauantaina 7.10. kello 11–15. Tervetuloa mukaan ja nauttimaan hauskasta ohjelmastamme. Juhlatirehtöörinämme toimii hupsutteleva Pelle Positiivi.

Neuvosta vaari
29.09.2023

Painopeitto rauhoittaa kehon ja auttaa nukahtamaan nopeammin

Painopeitto on kuin lämmin halaus, joka rauhoittaa kehon hyviä yöunia varten. Kauppakeskus Eastonin Puuilosta löydät laadukkaat painopeitot useassa eri koossa. Kokeile ja löydä painopeiton hyödyt.

Neuvosta vaari
15.09.2023

Info

Sitä itää -kanta-asiakkuusohjelman säännöt

Sitä itää on Suomen yhteisöllisin kanta-asiakkuusohjelma, joka ilahduttaa yksilön sijasta kokonaista yhteisöä. Jokainen kampanja-ajan asiointikerta Easton Helsingissä kerryttää Sitä itää -pottia, jolla sponsoroidaan äänestyksessä valittua itähelsinkiläistä kehityskohdetta. Sellainen voi olla vaikkapa paikallinen tapahtuma, paikka tai yhteinen toiminta. Parempi Itä-Helsinki ostos kerrallaan!

Sitä itää -kanta-asiakkuusohjelman kautta Easton sponsoroi yhteensä kahta kohdetta vuodessa, ja ne voivat olla summaltaan 1000–3000 €. Sitä itää -kohteiden valinta ja lopulta sponsorointi rakentuu kolmen eri vaiheen ympärille: 1. Ehdota 2. Äänestä 3. Asioi. Kuka tahansa saa ehdottaa kehitysideoita, kunhan ne sijaitsevat Itä-Helsingin alueella. Sitä itää -kohteelle annettava tarkka summa määräytyy sen mukaan, kuinka paljon Eastonissa on kampanja-ajankohtana tehty yksittäisiä asiointikäyntejä.

Ehdota

Kuka tahansa voi ehdottaa itähelsinkiläistä kehityskohdetta Eastonin verkkosivujen kautta: www.eastonhelsinki.fi/sitäitää. Kohde-ehdotuksia kerätään erillisinä kampanja-aikoina. Ehdotetut kohteet moderoidaan asiattomien julkaisujen eliminoimiseksi ja julkaistaan sivustolla muutaman päivän aikana ehdotuksen jättämisestä. Eastonilla on oikeus jättää kohde julkaisematta, mikäli se kokee sisällön asiaan sopimattomana.

Easton tekee ehdotetuista kohteista esivalinnan seuraavaan vaiheeseen. Valinnan kriteereinä ovat:

  1. Kohde on toteutettavissa kuvatulla summalla
  2. Kohteen toteutukselle on osoitettu selkeä toteuttava taho tai henkilö, ja tältä on saatu alustavasti suostumus hankkeeseen osallistumiselle
  3. Pyydetty kehityssumma vastaa toteutukseen tarvittavaa määrää
  4. Kohde sijaitsee Itä-Helsingin alueella
  5. Kohde auttaa kehittämään paikallista hyvää

Äänestykseen valitaan kolme kohdetta, joihin Easton ottaa yhteyttä henkilökohtaisesti.

Äänestä

Eastonin esivalitseman kolmen kohteen välillä toteutetaan julkinen äänestys Eastonin verkkosivuilla: www.eastonhelsinki.fi/sitäitää. Äänestys on käynnissä kahden viikon ajan. Kuka tahansa voi käydä äänestysajanjakson aikana äänestämässä kohdetta yhden kerran. Eniten ääniä saanut kohde pääsee asiointivaiheeseen mukaan.

Asioi

Eniten ääniä saaneelle kohteelle kerrytetään pottia asioimalla Easton Helsingissä neljän viikon välisenä ajankohtana. Jokainen kampanja-ajankohdan aikainen asiointikerta kerryttää pottia saman verran, 1–5 senttiä. Mikäli tavoitesumma saadaan kasaan etuajassa, kerryttäminen lopetetaan aikaisemmin. Jos summasta ei täyty tarpeeksi kohteen toteutumiseen, kampanja ei toteudu.

Summan antaminen kohteille

Varsinainen tuki menee Eastonin markkinointibudjetista sen mukaan, montako asiointia Eastonissa on ajankohdan aikana tehty, eli yksittäisestä ostoksesta ei mene suoraan rahaa kampanjaan.

Äänestyksen voittaneesta kohteesta tehdään Sitä itää -kampanjan jatkomarkkinointia varten lyhyt video tai haastattelu sekä toteutuneesta kohteesta otetaan kuvia. Osa kohteista tulee olemaan esillä Eastonissa sijaitsevassa Sitä itää -galleriassa. Keskolla ja Easton Helsingillä on oikeus hyödyntää Sitä itää -kampanjan aikana tuotettuja materiaaleja muussa markkinoinnissaan.

Kohteeksi valittu kehityskohde tulee toteuttaa kahden kuukauden kuluttua lahjoitussumman saamisesta ja toteuttajatahon on toimitettava suunnitelma sekä kuvat toteutuksesta Easton Helsingille.

Arvonnan säännöt

Arvonnan järjestää Kesko Oyj yhteistyössä Easton Helsinki -kauppakeskuksen kanssa.

 

Easton Helsingin Easton Bravuuri -arvonnassa voi voittaa 50 € -arvoisen K-ryhmän lahjakortin julkaisemalla kuvan omasta bravuuristaan Instagramissa ja lisäämällä kuvatekstiin kampanjan virallisen hashtagin #eastonbravuuri. Lahjakortteja arvotaan yhteensä 10 kpl. Arvonta järjestetään 11.9.–13.10.2017. Arvonta suoritetaan ja voittajat julkaistaan jokaisen viikon perjantaina klo 16. Kaikki perjantaisin 12.00 mennessä Instagrammissa julkaistut kuvat otetaan arvonnassa huomioon.

Osallistumalla arvontaan hyväksyt arvonnan järjestäjän säännöt:
1.Voidaksesi osallistua arvontaan Instagram-tilisi tulee olla julkinen. Arvonnan ikäraja on 13 vuotta. Easton Helsingin työntekijät eivät voi osallistua arvontaan.
2. Arvonnassa otetaan huomioon ainoastaan ne kuvat, jotka on julkaistu kampanja-aikana ja merkitty #eastonbravuuri-hashtagilla
3. Kuvan lähettäjällä tulee olla oikeudet kuvan lähettämiseksi arvontaan. Lähettäjällä on oltava suostumus sekä kuvaajalta että kaikilta kuvassa esiintyviltä henkilöiltä.
4. Arvonnan järjestäjällä on oikeus poimia Instagramista #eastonbravuuri-hashtagilla merkittyjä kuvia ja ohjata ne eastonhelsinki.fi-sivuston someseinälle. Kuvia ei käytetä Eastonin markkinoinnissa tai mainonnassa ilman kuvan ottajan lupaa.
5. Arvonnan voittaja julkaistaan Easton Helsingin Instagramissa: https://www.instagram.com/eastonhelsinki/. Mikäli voittajaa ei tavoiteta 10 päivän sisällä, arvonnan järjestäjällä on oikeus suorittaa voittajan valinta uudestaan.
6. Lahjakortin lunastamiseen sovelletaan lahjakortin sääntöjä. Palkintoa ei voi vaihtaa rahaksi.
7. Arvonnan järjestäjän vastuu rajoittuu näissä säännöissä mainitun palkinnon euromääräiseen arvoon. Arvonnan järjestäjä ei vastaa mahdollisista teknisistä syistä tapahtuneista virhearvonnoista, todetuista väärinkäytöksistä tai teknisestä toimimattomuudesta järjestäjästä tai yhteistyökumppanista riippumattomista syistä. Arvontasivu toimii useimmilla yleisin käytössä olevilla selaimilla.
8. Arvonnan sääntöjen lisäksi osallistujat sitoutuvat noudattamaan Instagramin käyttöehtoja. Instagram ei ole mukana arvonnan järjestämisessä.

Aukioloajat

ma–su 24h

 

Palvelut

Noutopiste

Lastenhoitohuone

Kierrätys

Esteettömyys

Julkinen liikenne

Eastonin K-Citymarketin ruuan noutopiste sijaitsee katutasossa, P1-kerroksessa. Tilaa tuotteet verkkokaupasta ja nouda ne kätevästi ostosten tai kotimatkan lomassa!

Lastenhoitohuone löytyy 1. kerroksen wc -tilojen yhteydestä.

Pullonpalautuspiste löytyy P2-kerroksen keskisisäänkäynnin yhteydestä. Rinki-kierrätyspiste löytyy Gotlanninkadun varrelta.

Taksin pysähdyspaikka sijaitsee katutasossa P1-kerroksen keskimmäisen sisäänkäynnin edessä. Invapysäköintipaikkoja löytyy runsaasti sisäänkäyntien välittömästä läheisyydestä.

Easton sijaitsee hyvien julkisten kulkuyhteyksien varrella. Itäkeskuksen metroasemalta pääset Eastoniin Hansasillan kautta tai esimerkiksi bussilla 97V. Lähimmät bussipysäkit sijaitsevat Kauppakartanonkadulla sekä Meripellontiellä.

Löytötavarat

Löytötavaroita voit kysyä K-Citymarketin asiakaspalvelupisteestä.

 

Sulje