“Keijo-olut herättää porukoissa vahvoja tunteita”
Keijo, kuka? Viime vuonna lanseerattu Keijo-olut on aikaan saanut paljon puhetta ja ihmettelyä. Miten ihmeessä erikoisolut-hifistelyä haastava”helposti vedettävä kontulalainen perusbisse” on hetkessä raivannut tiensä kauppoihin ja kioskeihin ympäri Suomen?
”Kontulassa kaikki on mutkatonta, suoraa ja rehellistä. Niin myös olut”, mainostaa Kontulan Oluttehdas sivuillaan. Vaaleaksi peruslageriksi luokiteltu Keijo seikkailee saunoissa, paljuissa ja illanistujaisissa, ja on samalla paljon tunteita herättänyt vastaisku erikoisolut-hifistelylle.
Ei ole sattumaa, että Kontulan oluttehtaan hittituotteen takaa löytyy kovan luokan markkinointiosaamista. Tuotteen myynnistä vastaava Matti Pesonen on toinen The Other Danish Guy -alusvaatemerkin perustajista ja lisäksi hän on toiminut mm. HBO:n markkinointijohtajana. Jukka Kurttila taas tunnetaan Finlaysonin taiteellisena johtajana ja Bob the Robot -mainostoimiston perustajana. Lisäksi hän on Kontulasta kotoisin.
– Jukka on Keijon isä. Hän oli toissakesänä ystävänsä luona viettämässä kesäpäivää, kun kaveri tarjoili hänelle erilaisia IPA- ja APA-oluita. Niitä maistellessaan Jukka kysyi, etteikö löytyisi mitään ihan tavallista lageria. Ei löytynyt. Siitä Jukka sai idean perustaa Kontulan oluttehtaan ja alkaa tekemään ihan tavallista perusolutta, Matti kertoo.
Matti ja Jukka keksivät Keijon Kontulasta
Perusbisse rules!
Viime vuosina artesaanioluihin keskittynyt pienpanimobuumi on vienyt mennessään. Esimerkiksi Eastonin K-Citymarketin juomaosastolta pienpanimoilta löytyy satoja erilaisia nimikkeitä. Vaikka karhuilla ja karjaloillakin on ottajansa, monen silmä keskittyy pienpanimoiden mitä erikoisempiin makuyhdistelmiin. Tässä trendissä Keijo ui vahvasti vastavirtaan.
– Vaalea lager. Mitä helpompi juoda, sitä parempi. Pelkkä mielikuva siitä, että asfaltti on juuri sulanut, kevät on alkanut ja sulla on kylmä vaalea lager kädessä. Onhan se hienoa! Me ei edes yritetä olla mikään makea juttu.
Ensimmäisen vuoden aikana Keijoa on myyty liki miljoona tölkkiä. Samaan aikaan rehvakkaasti takki auki eteenpäin askeltava Keijo on kuitenkin herättänyt myös vastustusta ja ajanut pienipanimoja ja erikoisolutharrastajia jopa raivon partaalle.
– Monilla meni ihan päivä pilalle, kun me tultiin Keijon kanssa markkinoille. Tulee uusi olut ja suututaan siitä. Luulisi meidän kaikkien mahtuvan markkinoille omilla tuotteillaan, ilman että toivotaan toiselle kuitenkaan konkurssia. Puheet, että me oltaisiin ulkomainen yhtiö, ja kaikki siihen liittyvät maalittamiset, olivat ihan mieletön juttu.
Keijon nimeksi suunniteltiin ensi alkuun gepardia, mutta Keijon onneksi nimi oli jo varattu, Matti kertoo.
Mattia kuunnellessa ymmärtää, että Kontulan oluttehtaan liiketoimintamalli eroaa hyvin paljon siitä, miten Suomessa on totuttu toimimaan.
– Alunperin ajatuksemme oli, että me olisimme ostaneet kaikkien pienpanimoiden ylijäämäkapasiteetin ja lähteneet tekemään siitä lageria. Peruslagerin tekeminen on kuitenkin oluttyypeistä kaikkein vaikeinta emmekä olisi ikinä saaneet Keijosta tasalaatuista.
Siten uudeksi strategiaksi valikoitui unohtaa keittelyt ja partneroitua isomman tekijän kanssa. Neuvottelujen jälkeen kumppani löytyi Tartosta, Olvin omistuksessa olevalta A Le Coqin -panimosta.
–Olvilta sanottiin, että he eivät ala oluttamme täällä Suomessa tekemään, mutta kysykää A Le Coqilta. Soitimme sinne ja pääsimme yhteisymmärrykseen tuotantomääristä, hinnoista ja muusta. Sen jälkeen aloimme rakentaa jakelukanavaa.
”Puhdasta sen pitää olla”, vanha kontulalainen sanonta
Tällä hetkellä Keijoa on saatavilla noin 1300–1400 myyntipisteessä ympäri Suomea. Keskon ja S-ryhmän kauppojen lisäksi olutta voi pian tankata myös R-kioskeilta ja Tokmannilta. Yrityksiä palveleva Wihurin Metro-tukku taas mahdollistaa jakelun myös ravintoloille. Itsenäisesti ravintolajakelu tuskin kannattaisi, mutta oikean kumppanin löydyttyä yrittäjät ovat alkaneet ideoida Keijo-hanoja ravintoloihin.
–Olemme miettineet, olisiko Kontulassa yksi tai kaksi tällaista lippulaivabaaria tai -ravintolaa. Tai Keijo-pubeja. Se ei ole ollenkaan pois suljettu asia, vaan olemme kaikille ehdotuksille avoimia. Jos jollain on hyvä idea, niin voi soittaa mulle.
Keijo ei myöskään ole jäänyt oluttehtaan ainoaksi tuotokseksi. Tuotevalikoimaan kuuluvat myös alkoholiton olut sekä Betonii-lonkero. Matti kertoo, että lonkerolla lähdettiin haastamaan suoraan markkinoiden isointa, eli Hartwallin Original Long Drinkiä.
– Mietimme tarkasti mitä tekisimme, ja päätimme tehdä tuotteesta muita paremman. Alkoholittomien oluiden puoleltakaan tuotteellemme ei oikein löydy verrokkia. Käsittääkseni alkoholiton Keijo on myös ainoa, jota myydään puolen litran tölkeissä.
Matti lupaa seuraava jymypaukkua jo huhtikuussa.
–Siitä en vielä voi puhua, mutta todella siisti juttu on tulossa. Toimimme samoin kun tähänkin asti: kokeilemme rohkeasti ja katsomme sitten, oliko se hyvä vai huono idea.
Uteliaisuuttani jäin miettimään, että kun Kontulassa ei ole fyysisesti sitä oluttehdasta, niin mitä mahtaa olla siinä 12 neliön tilassa, jonka firma on vuokrannut?
–Siellä on meidän pääkonttori. Pieni koppero teollisuuskiinteistössä, jossa on pari sohvaa ja se toimii meidän tuotekehitys ja ideointihuoneena. Se on Kontulan Oluttehtaan moottori. Sinne tulee myös meidän posti.
Voitoilla tehdään Kontulalle hyvää
Kun kauppa käy, antaa se mahdollisuuden laittaa hyvää kiertämään. Ideana on palauttaa viisi prosenttia liikevoitosta lähiötä hyödyttäviin projekteihin.
–Ensimmäistä tilikautta ei vielä ole tullut tai lopullisia numeroita. Teimme kuitenkin niin, että laitoimme ostarin kukkapenkit yhdessä kontulalaisten kanssa kuntoon jo elokuussa. Ostettiin siis iso kasa kukkia, lapioita ja multaa. Sitten istutettiin ne yhdessä.
Yhteisöllisyys Kontulassa on tehnyt vaikutuksen Mattiin.
–Kyseisenä päivänä satoi vettä ihan älyttömästi. Yllättäen viereisen pizzapaikan omistaja tai työntekijä tuli meitä kohti suuren aurinkovarjon kanssa. Hän laski sen meidän viereen ja sanoi, että kun te kaunistatte tätä hänen ravintolan edessä olevaa tilaa, niin älkää nyt sitä sateessa tehkö. Tulkaa sisään, niin hän tarjoaa kaikille pizzat.
15 vuotta idässä asuneen Matin mukaan vastaavia, Itä-Helsinkiä tukevia tempauksia sopii odottaa tehtaan toimesta jatkossakin. Mutta millainen mahtaa olla Keijon ja Kontulan oluttehtaan oma tulevaisuus?
–Tämähän pitäisi tehdä silleen, että sulla on vuosikello ja budjetti. Meidän homma on kuitenkin eilen keksitty, joten eihän meillä sellaisia vielä ole. Me ikään kuin asutaan yrityksenä opiskelukämpässä ja katsotaan aina kuun lopussa mitä jää käteen. Tietenkin olemme myös ylpeitä Keijosta. Kontulan Keijosta.
Kimmo Sainio jututti Mattia Kontulassa ja Aurinkolahdessa.
Kontulan oluttehtaan Keijo-oluet ja betonii-lonkerot löydät myös Eastonin K-Citymarketista.
Matin suosikkipaikat idässä:
Kallahti Vuosaaressa
- Ulkoilumaastot ja maisemat kohdillaan.
Kessanmäki Kontulassa
- Kessanmäki on yhtä kuin kelkkamäki. Alue, jota on kutsuttu Kontulan Kaivariksi. Piknikille, ulkoilemaan tai vaan oleskelemaan.
Kimmo Sainio on radiosta tunnettu itähelsinkiläinen toimittaja ja mediavaikuttaja. Idässä hän tykkää bongailla uusia paikkoja lenkkarit jalassa ja luurit korvilla. Eastonin sivuilla Kimmo jututtaa itähelsinkiläisiä taiteilijoita ja muita kulttuuri-ihmisiä sekä asioi kauppakeskuksemme liikkeissä.