Optikko 360 avaa Eastonissa maaliskuussa
Maaliskuun puolivälissä Eastonissa avaava Optikko 360 on yksityinen optikkoliike, joka panostaa laajaan ja korkeatasoiseen silmälasivalikoimaan ja yksilölliseen palveluun. –Tärkeintä optikon työssä on asiakkaan kohtaaminen ja kuunteleminen, optikkoyrittäjä Antti-Jussi Lankinen sanoo.
Tuoreet ikkunateippaukset koristavat optikko Antti-Jussi Lankisen tulevaa liiketilaa Eastonissa. Vaikka Itäkeskus on Antti-Jussille aiemmilta työvuosilta tuttu, oli liikkeen avaaminen Eastonissa silti sattumaa – tai kuka tietää, johdatusta.
–Asumme Sompasaaressa, mutta eräänä sunnuntaina saimme päähänpiston ajaa ostoksille Eastoniin. Pakatessamme ostoksiamme Cittarin kassalla, avovaimoni bongasi vastapäätä tyhjän liiketilan apteekin ja Mustin ja Mirrin vieressä. Olisiko tuo sinulle, hän kysyi. Seuraavana päivänä soitin tyhjästä liiketilasta, ja tässä ollaan.
Liikkeensä avautumista odottaessaan Antti-Jussi on sittemmin vieraillut Eastonissa tavallista tiheämmin suunnittelemassa ja aistimassa tunnelmia.
–Itä-Helsingissä on rentoutta ja rouheutta, josta tykkään. Olen hieman vanha sielu, ja tykkään työskennellä erityisesti iäkkäiden ihmisten kanssa, sillä heiltä voi oppia paljon elämänviisautta. Työssäni parasta onkin ihmisten kohtaaminen. Vaikka verkkokaupat muuttavat ostamista, en usko henkilökohtaisen palvelun tarpeen katoavan mihinkään.
Silmä lepää katsoessaan kauas
Pandemia-aikana moni on tehnyt ruutuajassaan ennätyksiä ja se näkyy myös optikon arjessa. Antti-Jussin mukaan jatkuva ruudun tuijottaminen rasittaa näköjärjestelmää valtavasti. Koska silmä on sopeutuva elin, muutokset eivät tapahdu hetkessä, vaan pidemmän ajan kuluessa. Jonain päivänä sitä vain huomaa siirtävänsä kirjaa tai kännykkää jatkuvasti etäämmälle, jotta saisi tekstistä selvää.
–Päätetyössä silmälle jää entistä vähemmän luonnollista palautumisaikaa. Koska silmä lepää katsoessa kauas, erityisen kuormittavaa niille on, jos tauolla vaihtaa läppärin kännykkään, sen sijaan että katselisi vaikka ulos ikkunasta.
Mikäli silmät tuntuvat kuivuvat tai näkö tuntuu heikentyneen, kannattaa näöntarkastukseen mennä matalalla kynnyksellä. Siellä selviää, ovatko silmät terveet ja onko näkökyky muuttunut. Tarvittaessa optikko ohjaa asiakkaansa silmälääkärin vastaanotolle.
Usein oikea ratkaisu pulmiin ovat silmälasit. Paljon ruudulla aikaa viettäville nuorille aikuisille Antti-Jussi suosittelee digitaalisia linssejä, jotka ovat 1-tehojen ja monitehojen välimuoto ja suodattavat digilaitteiden sinistä valoa.
Optikon työ on luottamusbisnestä
Silmälasien valinnassa auttaessa tärkeintä optikolle on kuunnella asiasta ja tämän tarpeita herkällä korvalla.
–Näkemisen näkökulmasta ei ole olemassa kahta samanlaista ihmistä tai elämää. Jokaisen silmät, tilanne ja tarpeet ovat erilaisia, joten yhtä ja samaa patenttiratkaisua ei asiakkaille voi koskaan tarjota.
Yksi tärkeä tekijä luottamuksen ja hyvän asiakaspalvelun rakentamisessa on selkeä hinnoittelu ilman piilokuluja. Silmälaseille yritys tarjoaa 3 vuoden takuun.
Vaikka yrittäjyys ei ole Antti-Jussille uutta, on hän sekä innoissaan että jännittynyt yksityisen optikkoliikkeen avaamisesta. Yksityisenä toimijana Optikko 360 ei ole sidottu ketjun omiin toimintatapoihin, vaan se voi reagoida yksilöllisemmin asiakkaiden toiveisiin.
–Optikon työ on luottamusbisnestä. Asiakkaan on oltava tyytyväinen valintaansa paitsi ostohetkellä, myös vuoden kuluttua, Antti-Jussi sanoo.
Anna Väre
Anna Väre on vapaa toimittaja, copywriter ja Eastorin toimituspäällikkö, joka Hyllyjen välissä -blogissaan kohtaa ihmisiä ja ilmiöitä Eastonissa ja sen ympärillä. Minun reseptini -juttusarjassa sukelletaan annosten ja asioiden ytimeen ja jaetaan vinkkejä parempaan arkeen.