Sitä itää -äänestyksen voittanut African Care auttaa eritaustaisia itähelsinkiläisiä tutustumaan

 Monikulttuurisia hyvinvointipalveluja Meri-Rastilassa tarjoava African Care ry auttaa Suomeen muuttaneita naisia virastoasioissa, kieliopinnoissa ja suomalaisiin tutustumisessa tarjoamalla eritaustaisille ihmisille turvallisen paikan kohdata toisiaan.

Vielä ennen koronaa Meri-Rastilan ostoskeskuksessa toimivan African Caren tilat olivat kovassa käytössä, vaikka 90-luvulla rakennettu ostari tiettävästi onkin purkulistalla. Yhdistyksen työntekijät pitävät sijaintiaan kuitenkin erinomaisena, ja pohtivat huolissaan, mitä rakennukselle tapahtuu, jos alueelle kaavaillut rakennussuunnitelmat toteutuvat. Paitsi merta ja monia palveluita, tilat ovat lähellä asiakkaita. Onhan Meri-Rastilan asukkaista noin 39 % vieraskielisiä.

Työkokeilussa oleva Abida Sultana  järjesteli kokoontumistilaa päivää varten.

Kolmannesta kerroksesta löytyvät toimitilat koostuvat isommasta aikuisten huoneesta, lasten leikkihuoneesta ja pienestä toimistosta. Keväällä yhdistys haki 3000 € Sitä itää -avustusta tilojensa kunnostamiseen ja sisustamiseen, ja voitti. Se kertoo, että yhdistyksen asiakkailla on jo kova into päästä kohtaamaan kasvotusten.

Avustuksella tiloihin aiotaan hankkia uusia kalusteita ja viherkasveja sekä lapsille leluja ja oppimisvälineitä.

”Monille tärkeintä on saada jutella”

Lasten viihtyminen on tärkeää, sillä monelle naiselle lastenhoidon järjestäminen on kynnyskysymys, jota ilman elämä kaventuu kotioloihin.

– Kun äidit näkevät lastensa viihtyvän, rentoutuvat he myös itse. Meillä paikalla on aina lastenhoitajia ja samalla lapset pääsevät leikkimään keskenään. Monelle kotiäidille tiloistamme on tullut paikka, jossa he vierailevat joka päivä, järjestökoordinaattori Jenna-Maria Soikkeli kertoo.

Yhdistyksen perustaja ja toiminnanjohtaja on somalialaissyntyinen terveydenhoitaja ja kätilö Batulo Essak. Kotoutumista edistävän yhdistystoiminnan lisäksi hän on tehnyt aktiivisesti töitä esimerkiksi naisten silpomiseen lopettamiseksi ja siihen liittyvän ammattilaisosaamisen kehittämiseksi niin Suomessa kuin Somaliassakin.

Sitä African Caren työntekijät Batulo Essak (vas.), Paula Heikkilä, Jenna-Maria Soikkeli, Fathi Osman sekä Easton Helsingin Anna Väre (takana) ja Mika Ohenoja juhlistivat Sitä itää -kanta-asiakasohjelman äänestyksen ratkeamista Meri-Rastilassa.

African Care tarjoaa naisille tietoa Suomen palvelu- ja koulutusjärjestelmästä ja terveyspalveluista sekä auttaa esimerkiksi virastoasioinnissa tai työnhaussa. Monet ryhmien vetäjiä ovat vertaisohjaajia, joita yhdistys on aiemmin tukenut kotoutumisessa ja joille se nyt tarjoaa ensikosketuksen työelämään.

Neuvonnan lisäksi tarjolla on myös kokonaisvaltaista hyvinvointia tukevaa ryhmätoimintaa sekä rennompaa yhdessäoloa.

– Monet naisista kaipaavat tukea omien taitojensa tunnistamiseen. Toisille taas tärkeintä on saada olla yhdessä, jutella – ja että on joku, joka pitää heidän puoliaan, yhdistyksen hyvinvointitoiminnan suunnittelija Fathi Osman toteaa.

Fathin ja Paulan mukaan on tärkeää, että eri taustoista tulevat ihmiset voivat oppia toisistaan.Jenna-Maria ja Abida iloitsevat siitä, että kesä on mahdollistanut kasvotusten tapahtuvat kohtaamiset.

Ei ole vain yhtä tarinaa

African Caren tiloissa puhekielenä käytetään selkosuomea ja tarvittaessa vertaisohjaajat auttavat somalin, arabian tai farsin kielellä. Usein kielen käyttämisen esteenä ei ole osaamisen puute vaan jännitys, joka liittyy uuden kielen oppimiseen ja siksi ajatuksena on, että yhdessä olemalla kaikki oppivat toisiltaan.

– Helsingissä maahan muuttaneen on helppo löytää omakielinen yhteisö, koska tämä on ihanan monikulttuurinen kaupunki. Täällä pärjää hyvin esimerkiksi englannin kielellä. On kuitenkin todella tärkeää, että eri kieli- ja kulttuuritaustoihin identifioituvat kohtaavat toisiaan, jotta ulkomaalaiset voivat oppia myös suomea, Fathi jatkaa.

Jenna-Marian mukaan maahanmuuttokeskustelussa puhutaan usein erilaisista kansanryhmistä, vaikka jokainen ihminen on yksilö omine tarpeineen.

– Ennakkoluulojen takia ulkoiset tekijät voivat ohjata näkemään ihmiset samanlaisina, mutta heidän taustansa, elämäntilanteet tai muuton syyt voivat silti olla todella erilaisia, Jenna-Maria summaa.

Työntekijöiden kokemuksen mukaan monet Suomeen muuttaneet naiset ovat todella kiinnostuneita suomalaisesta kulttuurista, tavoista ja vaikka juhlista, kuten juhannuksesta. He haluavat tietää, mitä silloin tehdään ja millaisia ruokia valmistetaan.

Siksi yhdistyksen toimintaan haluttaisiin lisää valtaväestöön kuuluvia suomalaisnaisia vaihtamaan elämänkokemuksia ja oppimaan vastaavasti muista kulttuureista. Parhaiten se onnistuu keskiviikkoisin järjestettävässä Kohtaamiskahvilassa, jossa tarjolla on rentoa keskustelua ja tutustumista.

Hyvinvointitoiminnan koordinaattori Paula Heikkilä tietää, että kaikilla ihmisillä on tarve tulla kohdatuksi ja myös monet valtaväestöön kuuluvat kaipaavat juttuseuraa ja uusia ystäviä.

Yhdistyksen vapaaehtoisiksi on hakeutunut esimerkiksi kielenopettajia, mutta Paula ja Fathi vakuuttavat, että mukaan voi tulla ilman mitään erityistä osaamista.

– Me kyllä ohjaamme keskustelua ja usein esimerkiksi erilaiset pelit ovat luonteva tapa murtaa jäätä ja tutustua.

Ystävä löytyi bussipysäkiltä

Kun bangladeshilainen Abida Sultana muutti Suomeen kymmenen vuotta sitten, hän huomasi, että naisena eläminen Suomessa oli monella tapaa erilaista kuin Bangladeshissa.

Oli talvi ja hän seisoi bussipysäkillä -20 asteen pakkasessa. Hänen puheilleen tuli suomalainen nainen, joka kehotti häntä sulkemaan takkinsa vetoketjun, koska muuten täällä ei pärjäisi.

Pian tapahtuman jälkeen naiset kohtasivat uudelleen Rastilan metroasemalla ja alkoivat jutella. Tutustuminen jatkui yhteisillä kävelylenkeillä ja pitkillä keskusteluilla.

– Kahden vuoden jälkeen tämä nainen kysyi, tulisinko hänen tyttärekseen. Se oli ihanaa, sillä sain suomalaisen äidin oman perheeni rinnalle. Hänellä on myös aivan ihana perhe ja hän on ollut todella tärkeä tuki elämässäni.

Omalle lapselleen Abida opettaa suomea, bengalia ja englantia. Haaveena olisi, että lapsesta tulisi lääkäri tai, että hän voisi jossain muodossa auttaa muita. Itse hän tähtää varhaiskasvatuksen avustaja -koulutukseen, joka alkaa syksyllä. Siihen lastenhoitoa ja vertaisohjaajan tehtäviä sisältävä työkokeilu African Carella on antanut hyvät eväät.

Lue lisää African Care ry:stä 

Lue lisää yhteisöllisestä Sitä itää -kanta-asiakasohjelmastamme

Kuvat: Jenna Lehtonen

Anna Väre

Anna Väre

Anna Väre on vapaa toimittaja, copywriter ja Eastorin toimituspäällikkö, joka Hyllyjen välissä -blogissaan kohtaa ihmisiä ja ilmiöitä Eastonissa ja sen ympärillä. Minun reseptini -juttusarjassa sukelletaan annosten ja asioiden ytimeen ja jaetaan vinkkejä parempaan arkeen.

Aiheeseen liittyen

Palvelemme tälläkin viikolla 24/7

Kauppakeskus Easton on auki 24h vuorokaudessa.

Yleinen
30.01.2024

Kotikutoisuus on Myllypuron Taitoluisteluklubille vahvuus

Myllypuron Taitoluisteluklubi kiihdytti voittoon tiukassa Sitä itää -taistelussa. Onnea seuralle ja sen luistelijoille!

Sitä itää
18.01.2024

Sitä itää -voiton vei Myllypuron taitoluisteluklubi. Lämpimästi onnea!

Syksyn 2023 Sitä itää -äänestyksen voittaja on Myllypuron taitoluisteluklubi.

Sitä itää
12.12.2023

Mitä lahjaksi lapselle? – Tässä joulun parhaat lahjaideat Eastonista

Kauppakeskuspäällikkömme Olli ideoi lahjavinkkejä monen ikäisille lapsille ja eri kukkarolle – kaikki Eastonista.

Hyllyjen välissä
07.12.2023

Info

Sitä itää -kanta-asiakkuusohjelman säännöt

Sitä itää on Suomen yhteisöllisin kanta-asiakkuusohjelma, joka ilahduttaa yksilön sijasta kokonaista yhteisöä. Jokainen kampanja-ajan asiointikerta Easton Helsingissä kerryttää Sitä itää -pottia, jolla sponsoroidaan äänestyksessä valittua itähelsinkiläistä kehityskohdetta. Sellainen voi olla vaikkapa paikallinen tapahtuma, paikka tai yhteinen toiminta. Parempi Itä-Helsinki ostos kerrallaan!

Sitä itää -kanta-asiakkuusohjelman kautta Easton sponsoroi yhteensä kahta kohdetta vuodessa, ja ne voivat olla summaltaan 1000–3000 €. Sitä itää -kohteiden valinta ja lopulta sponsorointi rakentuu kolmen eri vaiheen ympärille: 1. Ehdota 2. Äänestä 3. Asioi. Kuka tahansa saa ehdottaa kehitysideoita, kunhan ne sijaitsevat Itä-Helsingin alueella. Sitä itää -kohteelle annettava tarkka summa määräytyy sen mukaan, kuinka paljon Eastonissa on kampanja-ajankohtana tehty yksittäisiä asiointikäyntejä.

Ehdota

Kuka tahansa voi ehdottaa itähelsinkiläistä kehityskohdetta Eastonin verkkosivujen kautta: www.eastonhelsinki.fi/sitäitää. Kohde-ehdotuksia kerätään erillisinä kampanja-aikoina. Ehdotetut kohteet moderoidaan asiattomien julkaisujen eliminoimiseksi ja julkaistaan sivustolla muutaman päivän aikana ehdotuksen jättämisestä. Eastonilla on oikeus jättää kohde julkaisematta, mikäli se kokee sisällön asiaan sopimattomana.

Easton tekee ehdotetuista kohteista esivalinnan seuraavaan vaiheeseen. Valinnan kriteereinä ovat:

  1. Kohde on toteutettavissa kuvatulla summalla
  2. Kohteen toteutukselle on osoitettu selkeä toteuttava taho tai henkilö, ja tältä on saatu alustavasti suostumus hankkeeseen osallistumiselle
  3. Pyydetty kehityssumma vastaa toteutukseen tarvittavaa määrää
  4. Kohde sijaitsee Itä-Helsingin alueella
  5. Kohde auttaa kehittämään paikallista hyvää

Äänestykseen valitaan kolme kohdetta, joihin Easton ottaa yhteyttä henkilökohtaisesti.

Äänestä

Eastonin esivalitseman kolmen kohteen välillä toteutetaan julkinen äänestys Eastonin verkkosivuilla: www.eastonhelsinki.fi/sitäitää. Äänestys on käynnissä kahden viikon ajan. Kuka tahansa voi käydä äänestysajanjakson aikana äänestämässä kohdetta yhden kerran. Eniten ääniä saanut kohde pääsee asiointivaiheeseen mukaan.

Asioi

Eniten ääniä saaneelle kohteelle kerrytetään pottia asioimalla Easton Helsingissä neljän viikon välisenä ajankohtana. Jokainen kampanja-ajankohdan aikainen asiointikerta kerryttää pottia saman verran, 1–5 senttiä. Mikäli tavoitesumma saadaan kasaan etuajassa, kerryttäminen lopetetaan aikaisemmin. Jos summasta ei täyty tarpeeksi kohteen toteutumiseen, kampanja ei toteudu.

Summan antaminen kohteille

Varsinainen tuki menee Eastonin markkinointibudjetista sen mukaan, montako asiointia Eastonissa on ajankohdan aikana tehty, eli yksittäisestä ostoksesta ei mene suoraan rahaa kampanjaan.

Äänestyksen voittaneesta kohteesta tehdään Sitä itää -kampanjan jatkomarkkinointia varten lyhyt video tai haastattelu sekä toteutuneesta kohteesta otetaan kuvia. Osa kohteista tulee olemaan esillä Eastonissa sijaitsevassa Sitä itää -galleriassa. Keskolla ja Easton Helsingillä on oikeus hyödyntää Sitä itää -kampanjan aikana tuotettuja materiaaleja muussa markkinoinnissaan.

Kohteeksi valittu kehityskohde tulee toteuttaa kahden kuukauden kuluttua lahjoitussumman saamisesta ja toteuttajatahon on toimitettava suunnitelma sekä kuvat toteutuksesta Easton Helsingille.

Arvonnan säännöt

Arvonnan järjestää Kesko Oyj yhteistyössä Easton Helsinki -kauppakeskuksen kanssa.

 

Easton Helsingin Easton Bravuuri -arvonnassa voi voittaa 50 € -arvoisen K-ryhmän lahjakortin julkaisemalla kuvan omasta bravuuristaan Instagramissa ja lisäämällä kuvatekstiin kampanjan virallisen hashtagin #eastonbravuuri. Lahjakortteja arvotaan yhteensä 10 kpl. Arvonta järjestetään 11.9.–13.10.2017. Arvonta suoritetaan ja voittajat julkaistaan jokaisen viikon perjantaina klo 16. Kaikki perjantaisin 12.00 mennessä Instagrammissa julkaistut kuvat otetaan arvonnassa huomioon.

Osallistumalla arvontaan hyväksyt arvonnan järjestäjän säännöt:
1.Voidaksesi osallistua arvontaan Instagram-tilisi tulee olla julkinen. Arvonnan ikäraja on 13 vuotta. Easton Helsingin työntekijät eivät voi osallistua arvontaan.
2. Arvonnassa otetaan huomioon ainoastaan ne kuvat, jotka on julkaistu kampanja-aikana ja merkitty #eastonbravuuri-hashtagilla
3. Kuvan lähettäjällä tulee olla oikeudet kuvan lähettämiseksi arvontaan. Lähettäjällä on oltava suostumus sekä kuvaajalta että kaikilta kuvassa esiintyviltä henkilöiltä.
4. Arvonnan järjestäjällä on oikeus poimia Instagramista #eastonbravuuri-hashtagilla merkittyjä kuvia ja ohjata ne eastonhelsinki.fi-sivuston someseinälle. Kuvia ei käytetä Eastonin markkinoinnissa tai mainonnassa ilman kuvan ottajan lupaa.
5. Arvonnan voittaja julkaistaan Easton Helsingin Instagramissa: https://www.instagram.com/eastonhelsinki/. Mikäli voittajaa ei tavoiteta 10 päivän sisällä, arvonnan järjestäjällä on oikeus suorittaa voittajan valinta uudestaan.
6. Lahjakortin lunastamiseen sovelletaan lahjakortin sääntöjä. Palkintoa ei voi vaihtaa rahaksi.
7. Arvonnan järjestäjän vastuu rajoittuu näissä säännöissä mainitun palkinnon euromääräiseen arvoon. Arvonnan järjestäjä ei vastaa mahdollisista teknisistä syistä tapahtuneista virhearvonnoista, todetuista väärinkäytöksistä tai teknisestä toimimattomuudesta järjestäjästä tai yhteistyökumppanista riippumattomista syistä. Arvontasivu toimii useimmilla yleisin käytössä olevilla selaimilla.
8. Arvonnan sääntöjen lisäksi osallistujat sitoutuvat noudattamaan Instagramin käyttöehtoja. Instagram ei ole mukana arvonnan järjestämisessä.

Aukioloajat

ma–su 24h

 

Palvelut

Noutopiste

Lastenhoitohuone

Kierrätys

Esteettömyys

Julkinen liikenne

Eastonin K-Citymarketin ruuan noutopiste sijaitsee katutasossa, P1-kerroksessa. Tilaa tuotteet verkkokaupasta ja nouda ne kätevästi ostosten tai kotimatkan lomassa!

Lastenhoitohuone löytyy 1. kerroksen wc -tilojen yhteydestä.

Pullonpalautuspiste löytyy P2-kerroksen keskisisäänkäynnin yhteydestä. Rinki-kierrätyspiste löytyy Gotlanninkadun varrelta.

Taksin pysähdyspaikka sijaitsee katutasossa P1-kerroksen keskimmäisen sisäänkäynnin edessä. Invapysäköintipaikkoja löytyy runsaasti sisäänkäyntien välittömästä läheisyydestä.

Easton sijaitsee hyvien julkisten kulkuyhteyksien varrella. Itäkeskuksen metroasemalta pääset Eastoniin Hansasillan kautta tai esimerkiksi bussilla 97V. Lähimmät bussipysäkit sijaitsevat Kauppakartanonkadulla sekä Meripellontiellä.

Löytötavarat

Löytötavaroita voit kysyä K-Citymarketin asiakaspalvelupisteestä.

 

Sulje