Taksikassi auttaa riskiryhmäläisiä – ruokaa ja lääkkeitä puhelimitse

Eastonin K-Citymarketin ja apteekin tuotteita kotiinkuljettava Taksikassi-palvelu ottaa tilaukset puhelimitse ja toimittaa tuotteet perille usein jo samana päivänä. Palvelu sopii erityisesti korona-riskiryhmässä olevien vanhusten tarpeisiin.

Idea Eastonissa operoivasta Taksikassi-palvelusta jalostui toiminnaksi muutamassa päivässä, kun taksikuljettaja Tomi Laitakari alkoi ihmetellä, miten koteihinsa määrätyt vanhukset saavat ruokansa verkkokauppojen ruuhkautuessa.

– Jonot ovat todella pitkiä ja viikko tai pari on todella pitkä aika odottaa peruselintarvikkeita. Monet vanhukset eivät myöskään osaa tehdä ruokatilausta verkossa, vaan tarvitsisivat siihen henkilökohtaisempaa palvelua, Tomi sanoo.

Eastonin K-Citymarket-kauppiaan Mika Timosen innostuttua ideasta, innostus tarttui hetkessä myös A&H Taksipalvelut Oy:n yrittäjiin, Anita ja Harri Kouvalaiseen, joiden taksia Tomi Laitakari kuljettaa.Markus Mäensivu keräilee tuotteita K-Citymarketissa.

Toimituskoko kaksi ostoskassia

Taksikassi-palvelun onnistuvat puhelimitse tai sähköpostilla.

Aluksi Anita ja Harri ovat vastanneet puhelimeen itse. He ovat kuunnelleet soittajan tarpeet ja kirjanneet ylös halutut ostokset. Sitten he ovat toimittaneet kauppalistan taksikuskille, joka on kerännyt ostokset kaupasta.

Tällä hetkellä ruokatilauksia hoitaa neljä kuskia, mutta kysynnän kasvaessa kuljettajien määrää on suunnitelmissa lisätä. Taksikassi toimii Eastonin lähialueella ja toimittaa ostoksia noin viiden kilometrin säteelle.

Koska tilaukset keräillään käsin, toiveena on, että tilauskoot ovat kooltaan inhimillisiä, maksimissaan kaksi ostoskassia.

– Tyypillisiä ostoksia ovat maito, leipä, leikkeleet ja muut perustarvikkeet. Tuotteita kerätessä menemme Pirkka-tuotteet edellä, jolloin hinnat ovat järkeviä. Jos joku tuote on tarjouksessa, otamme sen huomioon, Tomi kertoo.

Avulle on tarvetta

Perjantai-iltapäivällä työvuorossa on taksikuljettaja Markus Mäensivu. Hän ajaa tavallisesti invataksia, mutta koronan myötä palvelutalot ovat kiinni ja kyydit nollassa. Ruokatilausten toimittaminen on hänestä kivaa vaihtelua, ja ostoksia keräillessä saa myös mukavasti liikuntaa.

– Tarjoamme asiakkaillemme mahdollisimman henkilökohtaista palvelua, vaikka toiveet eivät aina ihan selkeitä olekaan. Jos tilauksessa lukee vaikka paahtoleipää, saatan soittaa asiakkaalle ja kysyä asiasta tarkemmin. Samoin teen, jos jotain tuotetta ei ole saatavilla, tai ehkä edes olemassa, Markus kertoo. 

Vaikka taksi on toiminut vasta muutaman päivän, on selvää, että palvelulle on kysyntää.

– Monet meille soittaneista vanhuksista ovat olleet todella liikuttuneita, sillä heillä on ollut jopa pulaa ruoasta. Kaikilla vanhuksilla ei omaisia, jotka voisivat käydä heille kaupassa, ja siten puheluista paistaa läpi myös yksinäisyys ja tarve jutella, kertoo tilauspuheluita vastaanottanut Anita.

Olosuhteiden pakosta taksikuljettavat jättävät ostokset asiakkaidensa kotiovelle, vaikka moni kutsuisi mielellään kahvillekin.

– Auttamisesta tulee hyvä mieli ja uskon, että tällaiselle palvelulle olisi käyttöä koronan jälkeenkin. Myös tavallisille flunssapotilaille on iso rasite lähteä kipeänä kauppaan tai apteekkiin ja samalla he voivat aina tartuttaa myös muita, Tomi sanoo.

Taksikassi kuljettaa myös apteekki-ostokset

Taksikassi-palvelun kuljetukseen voi yhdistää myös Eastonin apteekista tehtyjä ostoksia, sekä reseptilääkkeitä että muita apteekkituotteita.

Lääketilauksen teko onnistuu soittamalla apteekkiin, jonka jälkeen apteekin henkilökunta tarkastaa reseptin ja pakkaa pyydetyt lääkkeet ja muut ostokset kuskin noudettavaksi. 

Näin teet Taksikassi-tilauksen

Soita Taksikassin asiakaspalvelunumeroon: 044 7210 715 arkisin (ma-pe) klo 10-14. Puhelun hinta on 8,35 snt/puh +12,09 snt. min. sis.alv 24 %.

Voit tehdä tilauksen sähköpostilla: taksikassi@taksipalvelut.com.

Palvelun hinta: toimitus samalle päivälle (ma-pe) 19,90 €. Seuraavalle päivälle tai myöhemmin 14,90 €.

Hinnat sisältävät tuotteiden keräämisen, pussituksen sekä kotiinkuljetuksen. Hinta sisältää 2 täyttä ostoskassia. Seuraavat ostoskassit +3€/kpl.

Eastonin apteekin tilauksia voi tehdä arkisin (ma-pe) klo 10-14 numerosta: 09 343 60 554.

Ostokset toimitetaan kotiin tilausta seuraavana arkipäivänä yhdessä Citymarketin ruokaostosten kanssa. Kuljetusten yhteishinta on 18,90 €.

Anna Väre

Anna Väre

Anna Väre on Eastorin toimituspäällikkö, joka Hyllyjen välissä -blogissaan kohtaa Eastonin liikkeissä erilaisia ihmisiä ja ilmiöitä.  Minun reseptini -juttusarjassa puolestaan sukelletaan ruokamuistoihin tai annetaan eastonilainen vinkki parempaan arkeen. Love -pentu tuli taloon – blogissa seuraamme Annan ja hänen pentukoiransa Loven yhteisen taipaleen alkua.

Aiheeseen liittyen

Mennään ulos! Tässä parhaat ulkoliikuntapaikat Itä-Helsingissä

Kesällä treenataan ulkona. Idässä vaihtoehtoja riittää.

Hyllyjen välissä
04.07.2020

Lähilomalle eksoottiseen itään

Kun matkaa kiireettä, voi kaikkialta löytää helmiä. Tässä kirjailija Marco Kososen parhaat vinkit minilomaan Itä-Helsingissä.

Hyllyjen välissä
24.06.2020

Kesämökille verkkokaupan kautta

Ruoan verkkokauppa on fiksun mökkiläisen valinta, sillä noutopalvelua tarjoaa nyt jo valtava määrä K-ryhmän kauppoja.

Neuvosta vaari
20.06.2020

K-Citymarket avoinna 24/7 juhannuksena, muiden liikkeiden aukioloajat vaihtelevat

Eastonin K-Citymarket on avoinna 24/7. Eastonin muiden liikkeiden aukioajat vaihtelevat.

Yleinen
12.06.2020

Info

Sitä itää -kanta-asiakkuusohjelman säännöt

Sitä itää on Suomen yhteisöllisin kanta-asiakkuusohjelma, joka ilahduttaa yksilön sijasta kokonaista yhteisöä. Jokainen kampanja-ajan asiointikerta Easton Helsingissä kerryttää Sitä itää -pottia, jolla sponsoroidaan äänestyksessä valittua itähelsinkiläistä kehityskohdetta. Sellainen voi olla vaikkapa paikallinen tapahtuma, paikka tai yhteinen toiminta. Parempi Itä-Helsinki ostos kerrallaan!

Sitä itää -kanta-asiakkuusohjelman kautta Easton sponsoroi yhteensä kahta kohdetta vuodessa, ja ne voivat olla summaltaan 1000–3000 €. Sitä itää -kohteiden valinta ja lopulta sponsorointi rakentuu kolmen eri vaiheen ympärille: 1. Ehdota 2. Äänestä 3. Asioi. Kuka tahansa saa ehdottaa kehitysideoita, kunhan ne sijaitsevat Itä-Helsingin alueella. Sitä itää -kohteelle annettava tarkka summa määräytyy sen mukaan, kuinka paljon Eastonissa on kampanja-ajankohtana tehty yksittäisiä asiointikäyntejä.

Ehdota

Kuka tahansa voi ehdottaa itähelsinkiläistä kehityskohdetta Eastonin verkkosivujen kautta: www.eastonhelsinki.fi/sitäitää. Kohde-ehdotuksia kerätään erillisinä kampanja-aikoina. Ehdotetut kohteet moderoidaan asiattomien julkaisujen eliminoimiseksi ja julkaistaan sivustolla muutaman päivän aikana ehdotuksen jättämisestä. Eastonilla on oikeus jättää kohde julkaisematta, mikäli se kokee sisällön asiaan sopimattomana.

Easton tekee ehdotetuista kohteista esivalinnan seuraavaan vaiheeseen. Valinnan kriteereinä ovat:

  1. Kohde on toteutettavissa kuvatulla summalla
  2. Kohteen toteutukselle on osoitettu selkeä toteuttava taho tai henkilö, ja tältä on saatu alustavasti suostumus hankkeeseen osallistumiselle
  3. Pyydetty kehityssumma vastaa toteutukseen tarvittavaa määrää
  4. Kohde sijaitsee Itä-Helsingin alueella
  5. Kohde auttaa kehittämään paikallista hyvää

Äänestykseen valitaan kolme kohdetta, joihin Easton ottaa yhteyttä henkilökohtaisesti.

Äänestä

Eastonin esivalitseman kolmen kohteen välillä toteutetaan julkinen äänestys Eastonin verkkosivuilla: www.eastonhelsinki.fi/sitäitää. Äänestys on käynnissä kahden viikon ajan. Kuka tahansa voi käydä äänestysajanjakson aikana äänestämässä kohdetta yhden kerran. Eniten ääniä saanut kohde pääsee asiointivaiheeseen mukaan.

Asioi

Eniten ääniä saaneelle kohteelle kerrytetään pottia asioimalla Easton Helsingissä neljän viikon välisenä ajankohtana. Jokainen kampanja-ajankohdan aikainen asiointikerta kerryttää pottia saman verran, 1–5 senttiä. Mikäli tavoitesumma saadaan kasaan etuajassa, kerryttäminen lopetetaan aikaisemmin. Jos summasta ei täyty tarpeeksi kohteen toteutumiseen, kampanja ei toteudu.

Summan antaminen kohteille

Varsinainen tuki menee Eastonin markkinointibudjetista sen mukaan, montako asiointia Eastonissa on ajankohdan aikana tehty, eli yksittäisestä ostoksesta ei mene suoraan rahaa kampanjaan.

Äänestyksen voittaneesta kohteesta tehdään Sitä itää -kampanjan jatkomarkkinointia varten lyhyt video tai haastattelu sekä toteutuneesta kohteesta otetaan kuvia. Osa kohteista tulee olemaan esillä Eastonissa sijaitsevassa Sitä itää -galleriassa. Keskolla ja Easton Helsingillä on oikeus hyödyntää Sitä itää -kampanjan aikana tuotettuja materiaaleja muussa markkinoinnissaan.

Kohteeksi valittu kehityskohde tulee toteuttaa kahden kuukauden kuluttua lahjoitussumman saamisesta ja toteuttajatahon on toimitettava suunnitelma sekä kuvat toteutuksesta Easton Helsingille.

Arvonnan säännöt

Arvonnan järjestää Kesko Oyj yhteistyössä Easton Helsinki -kauppakeskuksen kanssa.

 

Easton Helsingin Easton Bravuuri -arvonnassa voi voittaa 50 € -arvoisen K-ryhmän lahjakortin julkaisemalla kuvan omasta bravuuristaan Instagramissa ja lisäämällä kuvatekstiin kampanjan virallisen hashtagin #eastonbravuuri. Lahjakortteja arvotaan yhteensä 10 kpl. Arvonta järjestetään 11.9.–13.10.2017. Arvonta suoritetaan ja voittajat julkaistaan jokaisen viikon perjantaina klo 16. Kaikki perjantaisin 12.00 mennessä Instagrammissa julkaistut kuvat otetaan arvonnassa huomioon.

Osallistumalla arvontaan hyväksyt arvonnan järjestäjän säännöt:
1.Voidaksesi osallistua arvontaan Instagram-tilisi tulee olla julkinen. Arvonnan ikäraja on 13 vuotta. Easton Helsingin työntekijät eivät voi osallistua arvontaan.
2. Arvonnassa otetaan huomioon ainoastaan ne kuvat, jotka on julkaistu kampanja-aikana ja merkitty #eastonbravuuri-hashtagilla
3. Kuvan lähettäjällä tulee olla oikeudet kuvan lähettämiseksi arvontaan. Lähettäjällä on oltava suostumus sekä kuvaajalta että kaikilta kuvassa esiintyviltä henkilöiltä.
4. Arvonnan järjestäjällä on oikeus poimia Instagramista #eastonbravuuri-hashtagilla merkittyjä kuvia ja ohjata ne eastonhelsinki.fi-sivuston someseinälle. Kuvia ei käytetä Eastonin markkinoinnissa tai mainonnassa ilman kuvan ottajan lupaa.
5. Arvonnan voittaja julkaistaan Easton Helsingin Instagramissa: https://www.instagram.com/eastonhelsinki/. Mikäli voittajaa ei tavoiteta 10 päivän sisällä, arvonnan järjestäjällä on oikeus suorittaa voittajan valinta uudestaan.
6. Lahjakortin lunastamiseen sovelletaan lahjakortin sääntöjä. Palkintoa ei voi vaihtaa rahaksi.
7. Arvonnan järjestäjän vastuu rajoittuu näissä säännöissä mainitun palkinnon euromääräiseen arvoon. Arvonnan järjestäjä ei vastaa mahdollisista teknisistä syistä tapahtuneista virhearvonnoista, todetuista väärinkäytöksistä tai teknisestä toimimattomuudesta järjestäjästä tai yhteistyökumppanista riippumattomista syistä. Arvontasivu toimii useimmilla yleisin käytössä olevilla selaimilla.
8. Arvonnan sääntöjen lisäksi osallistujat sitoutuvat noudattamaan Instagramin käyttöehtoja. Instagram ei ole mukana arvonnan järjestämisessä.

Aukioloajat

ma–su 24h

 

Palvelut

Noutopiste

Lastenhoitohuone

Kierrätys

Esteettömyys

Julkinen liikenne

Eastonin K-Citymarketin ruuan noutopiste sijaitsee katutasossa, P1-kerroksessa. Tilaa tuotteet verkkokaupasta ja nouda ne kätevästi ostosten tai kotimatkan lomassa!

Lastenhoitohuone on remontin vuoksi toistaiseksi pois käytöstä.

Pullonpalautuspiste löytyy P2-kerroksen keskisisäänkäynnin yhteydestä. Rinki-kierrätyspiste löytyy Gotlanninkadun varrelta.

Taksin pysähdyspaikka sijaitsee katutasossa P1-kerroksen keskimmäisen sisäänkäynnin edessä. Invapysäköintipaikkoja löytyy runsaasti sisäänkäyntien välittömästä läheisyydestä.

Easton sijaitsee hyvien julkisten kulkuyhteyksien varrella. Itäkeskuksen metroasemalta pääset Eastoniin Hansasillan kautta tai esimerkiksi bussilla 97V. Lähimmät bussipysäkit sijaitsevat Kauppakartanonkadulla sekä Meripellontiellä.

Löytötavarat

Löytötavaroita voit kysyä K-Citymarketin asiakaspalvelupisteestä.

 

Sulje