3 Kaveria -jätskibrändin takana on todellinen kaveruus: “Jokainen meistä on tärkeä osa tarinaamme”

Itähelsinkiläinen 3 Kaverin -jäätelö on iloinen väripilkku Eastonin Cittarin pakastealtaassa. Supersuositun jätskin väri, nimi ja maku olisivat voineet olla jotain ihan muuta ilman rohkeita kokeiluja. “Me ei olla mitään koskaan hakemalla haettu vaan asiat ovat aina sujuneet itsestään”, Sauli Saarnisto, yksi 3 Kaverista kiteyttää kuvion.

Useille meistä jäätelön ystävistä on tuttu tuo oranssinen väri, joka pukkaa esiin eri kauppojen jäätelöosastoilla. Kävin jututtamassa yrityksen tuotekehityksestä vastaavaa Sauli Saarnistoa sekä tuotantojohtaja Micael Saranpäätä Mellunkylän Kivikon jätskitehtaalla, jossa hittijäätelö valmistuu itse tuunatuilla laitteilla.Kuvassa 3 Kaveria Heikki Huotari (vas.) Sauli Saarnisto (kesk.) ja Ilkka Wikholm.

Aloittaessani haastattelua, vinkkaa Sauli minua ottamaan pakasteesta jäätelön. On nimittäin mukavampaa tehdä haastattelua jäätelön kanssa. Pakko myöntää, että näinhän se on.

Sauli: Alkuun meillä oli pari eri ideaa tuotteesta. Karkkia, olutta tai ainakin jotain syötävää. Sitten se tuli mieleen: jäätelö. Oltiin kaikki hetki hiljaa ja todettiin, että jäätelö on hyvää. Alettiin miettimään, että jos ruvetaan tekemään jäätelöä, niin kuka tekee maut. Itse päätin ottaa vastuun siitä. Olen ollut muutenkin mukana tuotekehityksessä. Heikki (Huotari) otti vastuun itse jäätelön valmistuksesta ja Ilkka (Wikholm) yrityksen talouspuolesta.Jäätelöreseptit ja itse jäätelön valmistuslaitteet ovat salaisia innovaatioita, Micael kertoo. Siksi jätskitehtaan tiloja ei saanut kuvata laajemmin. 

Kaikki alkoi pienestä. Tässä tapauksessa pienestä jäätelökoneesta.

Sauli: Tilattiin 390 euron jäätelökone. Kokeiltiin parilla reseptillä, jotka olin tuonut mukanani. Siitä tuli venyvää ja kovaa tavaraa eikä saatu sitä koostumusta kasaan. Ainoa mikä siinä toimi oli maku. Se oli tajuttoman hyvää. Ostin vielä toisen koneen ja hioin taitojani. Uskoin, että se tulisi onnistumaan, mutta samalla tiedostin, että tarvitsisimme apua ja ymmärrystä siihen, miten jäätelöä tehdään.

Selvisi, että Italiassa Bolognassa on jäätelöyliopisto. Päästiin sinne opiskelemaan. Kurssi kesti noin 10 päivää. Aamusta iltaan teoriaa, käytäntöä, bisnespuolta ja tietysti jäätelön tekoa. Tämän jälkeen mietittiin, että jokin kulma tässä täytyy olla, miten lähdetään jäätelöä valmistamaan. Se olisi aidot raaka-aineet. Maut, värit, rakenne. Kaikki täytyy olla aitoa tavaraa. Kaikki komponentit tehdään täällä paikan päällä itse.

Meidän motto on ollut aina, että mielummin överit kuin vajarit.

Miten oranssi väri löysi tiensä purkkiin?

Sauli: Olin viikon lomalla Nizzassa ja kun vaimoni meni vaatekauppaan, istahdin itsekseni kahvilaan odottamaan häntä. Katsoin yhteen kauppaan, jossa oli upea villapusero, johon valo osui hyvin. Se oli oranssi ja näkyi niin hyvin kaiken keskellä. Soitin Heikille ja kysyin, että miten olisi oranssi. Heikki vastasi, että ei missään nimessä. Sehän on vieläpä vaarojen värikin.

Kaikki asfalttimiehet pitää niitä oranssisia liivejä siksi, että se näkyy kauas. Toisin kuitenkin kävi. Myöhemmin Heikki sitten soitti sieltä firmasta, mistä oli tilaamassa 200 000 oranssia purkkia. Hänellä oli sormi starttinappulalla ja kysyi, että ollaanko me nyt ihan varmoja tästä. Sanottiin vaan, että tilaa nyt vaan.

Päätös oli hyvä. Tuohon aikaa ei ollut oranssisia purkkeja Suomen markkinoilla. Loppusuoralla väreistä mukana oli myös violetti ja sininen. Saulin mukaan oli hyvä, ettei otettu sinistä, koska se on niin kylmä väri. Värin lisäksi piti vielä miettiä jäätelölle nimi.

Sauli: Päätettiin, että sen tulisi olla ainakin suomalainen nimi. Kokeiltiin naisten ja miesten nimiä. Vanhoista runoista haettiin myös erilaisia esimerkkejä. Loppujen lopuksi ei löydetty mitään sopivaa. Mietittiin, että kun me ollaan kolme kaveria, niin pannaan nyt edes työnimeksi se “3 Kaveria”. Ajateltiin jättää se siihen asti, kunnes keksitään parempi. Nimi kuitenkin jäi.

Kun Heikki kävi 90-vuotiaan mummonsa luona kylässä ja kertoi, että olemme aloittaneet valmistamaan jäätelöä, niin mummo oli kysynyt, että minkä niminen tuo jäätelö sitten on? Heikki sanoi, että “3 Kaverin”, mummo oli tokaissut, ettei sen nimistä jäätelöä voi olla.

Me ei olla mitään koskaan hakemalla haettu vaan asiat ovat aina sujuneet itsestään.

Jäätelöiden makujen keksimiseen meni kuitenkin pidempään.

Sauli: Puolisen vuotta meni. Meiltä tuli mansikka & vanilja, mustikka & kardemumma ja valkosuklaa & vadelma -maut. Samainen kaverini, jonka kaupassa olimme testanneet kuppien värejä kylmäkaapissa, päästi meidät maistattelemaan kolmeksi päiväksi asiakkailleen jäätelöitämme. Ensimmäisenä päivänä oli oikein kunnon lumimyrsky. Siinä me Heikin kanssa t-paidat päällä täristiin ihan jäässä ja maistateltiin asiakkaille jäätelöä, kun oltiin luvattu.

Kaverini kysyi päivän jälkeen, miten on mennyt. Sanottiin, että kyllähän niitä on maisteltu, mutta ei mitään hajua kuinka paljon niitä on myyty. Kaverini kertoi, että kaupassa oli käynyt päivän aikana 800 asiakasta, joista 100 oli ostanut meidän jäätelöpurkin. Koskaan aiemmin ei oltu myyty niin paljoa jäätelöä. Luulin, että hän sanoi sen meille vaan säälistä, kun olimme ihan sinisiä kylmästä, mutta seuraavana päivänä sama toistui.

Sana oli levinnyt. “3 kaveria” oli laittanut Facebook-sivun pystyyn ja viestejä alkoi sadella. Ihmeteltiin sitä, etteikö sitä jäätelöä voitaisiin myydä muihinkin kauppoihin. Ettei tarvitsisi lähteä aina keskustasta asti Vantaalla olevaan kauppaan ostamaan jäätelöä.

Sauli: Sitten tuttuni K-Supermarket Mustapekan Jouni Ekholm soitti ja sanoi, että on kuullut kuinka me myydään jäätelöä vain yhdessä kaupassa. Jouni pyysi käymään ja hän tykkäsi tuotteesta niin paljon, että kutsui uudestaan parin päivän päästä, kun pakastevastaava on paikalla. Muistutin, että meillä ei ole vielä sitten kovin isoa tuotantoa ole, kun kahdestaan Heikin kanssa ollaan nyt pyöritelty tätä.

Tavatessani Jounin uudestaan hän johdatti minut suoraan kabinettiin, jossa oli sellainen rinki K-Supermarket -kauppiaita. Kaikki halusivat jäätelöä, joten jouduin hetken miettimään, että mitä tehdään kun kysyntää on. Aloitettiin raapimaan lisää henkilökuntaa kasaan.

Viime vuosina henkilökunta on kasvanut, tila on vaihtunut Kontulasta Kivikkoon rakennettuun suurempaan tehtaaseen ja jäätelöiden valmistusmäärät lisääntyneet. Se mikä itseä on kiinnostanut alusta alkaen, on tietenkin valmistustapa. Miten jäätelöä tehdään? Tuotantoa johtava Micael on oikea mies vastaamaan.

Micael: Ensin sekoitetaan padassa maito, kerma, munat ja sokeri. Nostetaan lämpö pastörointilämpötilaan, eli 72 asteeseen. Sitten nopeasti jäähdyttämään alas kuuteen lämpöasteeseen. Siirretään se massatankkiin ja annetaan olla vähintään neljä tuntia. Seuraavana päivänä massa jäähdytetään jäätelökoneessa seitsemään pakkasasteeseen. Jäätelön annostelu tapahtuu käsin koneen ohjeistuksella. Purkki annostellaan, laitetaan hihnalle, ja kansi päälle. Sitten sinetti, johon tulee päivämäärä. Nostetaan spiraalille menevään tunneliin. Pakastetaan vähän yli tunnin. Siitä sitten läpivalaisuun, jossa katsotaan ettei mukana ole vierasesineitä. Tämän jälkeen jäätelö pakataan, lavoitetaan, kelmutetaan ja valmistellaan tukkumyyjälle lähtöä varten. Vuorokaudessa valmistuu n. 25 000 purkkia jäätelöä.

Yhden jäätelötehtaisiin liittyvän uskomuksen pääsin todistamaan melkein heti alussa vääräksi. Toisin kun voisi kuvitella, jäätelötehtaassa on lämmin eikä kylmä. Lämpöä on noin 16 astetta. Palataan vielä hetkeksi jäätelöiden makuihin. Mikä mahtaa olla suosituin 3 Kaveria -jäätelö ja pääsevätkö asiakkaat mukaan uusien jäätelöiden syntyyn?

Sauli: Alusta alkaen vadelma-valkosuklaa on ollut suosituin. Palautteesta päästään ammentamaan paljon omaa onnistumista, onko jäätelö esimerkiksi liian hapan tai liian makea. Uudet maut maistatan omassa piirissäni oleville ihmisille, eli täällä olevalle henkilökunnalle ja heidän kotiväelleen. Rankataan viisi makua, jotka lähtevät jatkoon.  Sitten otetaan porukka, jossa on netin kautta olevia henkilöitä ja omia fanejamme. He antavat rehellisen vastauksen ilman mitään taka-ajatuksia. Kun nämä tiedot ollaan saatu, aletaan käymään minukset ja plussat läpi.

Sauli kertoo, että myös vastuullisuusasiat ovat kolmikolle tärkeitä.

Olemme huolellisia siinä, mistä esimerkiksi tilaamme suklaata. Mieluummin maksamme enemmän, kuin viemme rahaa paikkoihin, joissa työolosuhteet on huonot. Käytämme kotimaisia marjoja niin paljon kuin saamme käsiimme. Ostamme vadelmaa varmaan enemmän kuin mikään muu tehdas Suomessa. Meidän tuotteistamme ei löydy mitään keinotekoista. Käytämme myös kierrätettäviä tavaroita, niin paljon kuin niitä on mahdollista käyttää.

Ensi vuonna 3 Kaveria juhlistavat 10-vuotista taivaltaan.

Sauli: Ensimmäiset viisi vuotta meni niin nopeasti, että unohdimme juhlia sitä. Kyllä asiaa täytyisi nyt jollakin tavalla juhlistaa, kun on kuitenkin kymmenen vuotta jo takana. Juhlapainos voisi olla hyvä idea. Sen täytyy olla meidän kaikkien aikojen paras jäätelö.

3 Kaveria -brändin tarinasta tulee tunne, että taustalla on sanan oikeassa merkityksessä kaveruus. Ja hyvä sellainen.

Sauli: Meillä on ollut aina hyvä ystävyys ja kaveruus taustalla. Luotamme ja rakennamme tätä yhdessä. Tarvitsemme toinen toisiamme. Meillä on aina ollut yhteinen maali, mitä kohti olemme menneet. Olemme kuin hyvä bändi, kun löydät oikeat soittajat ja tiedät toisen vahvuudet, on mukava jammailla yhdessä. Kuka tahansa meistä voi löytää idean, josta muut ovat innoissaan. Soitamme hyvin yhteen.

 3 Kaverin jäätelöä pääset maistelemaan K-Citymarket Helsinki Eastonin pakastealtaasta. Tämän kevään ja kesän uutuusmaut ovat lakritsi & vadelma, keksi & suklaa sekä mandariini & jogurttisuklaa.
Kimmo Sainio

Kimmo Sainio on radiosta tunnettu itähelsinkiläinen toimittaja ja mediavaikuttaja. Idässä hän tykkää bongailla uusia paikkoja lenkkarit jalassa ja luurit korvilla. Eastonin sivuilla Kimmo jututtaa itähelsinkiläisiä taiteilijoita ja muita kulttuuri-ihmisiä sekä asioi kauppakeskuksemme liikkeissä.

Aiheeseen liittyen

”Apteekkityö on ollut aina suurin intohimoni” 

Marjaniemessä asuva Taru Pietiläinen aloitti uutena apteekkarina Eastonissa.

Hyllyjen välissä
04.03.2024

3 x rapsakkaa tofua – Näin saat tofusta hyvää ja maukasta

Tässä parhaat niksit tofun maustamiseen ja käsittelyyn.

Miltä maistui?
28.02.2024

Eastonin BiBi-ravintolassa koet persialaiset maut aidoimmillaan

Persialainen BiBi-ravintola tarjoaa makuja, jotka tuovat ihmiset yhteen.

Minun reseptini
21.02.2024

Mitä lahjaksi lapselle? – Tässä joulun parhaat lahjaideat Eastonista

Kauppakeskuspäällikkömme Olli ideoi lahjavinkkejä monen ikäisille lapsille ja eri kukkarolle – kaikki Eastonista.

Hyllyjen välissä
07.12.2023

Info

Sitä itää -kanta-asiakkuusohjelman säännöt

Sitä itää on Suomen yhteisöllisin kanta-asiakkuusohjelma, joka ilahduttaa yksilön sijasta kokonaista yhteisöä. Jokainen kampanja-ajan asiointikerta Easton Helsingissä kerryttää Sitä itää -pottia, jolla sponsoroidaan äänestyksessä valittua itähelsinkiläistä kehityskohdetta. Sellainen voi olla vaikkapa paikallinen tapahtuma, paikka tai yhteinen toiminta. Parempi Itä-Helsinki ostos kerrallaan!

Sitä itää -kanta-asiakkuusohjelman kautta Easton sponsoroi yhteensä kahta kohdetta vuodessa, ja ne voivat olla summaltaan 1000–3000 €. Sitä itää -kohteiden valinta ja lopulta sponsorointi rakentuu kolmen eri vaiheen ympärille: 1. Ehdota 2. Äänestä 3. Asioi. Kuka tahansa saa ehdottaa kehitysideoita, kunhan ne sijaitsevat Itä-Helsingin alueella. Sitä itää -kohteelle annettava tarkka summa määräytyy sen mukaan, kuinka paljon Eastonissa on kampanja-ajankohtana tehty yksittäisiä asiointikäyntejä.

Ehdota

Kuka tahansa voi ehdottaa itähelsinkiläistä kehityskohdetta Eastonin verkkosivujen kautta: www.eastonhelsinki.fi/sitäitää. Kohde-ehdotuksia kerätään erillisinä kampanja-aikoina. Ehdotetut kohteet moderoidaan asiattomien julkaisujen eliminoimiseksi ja julkaistaan sivustolla muutaman päivän aikana ehdotuksen jättämisestä. Eastonilla on oikeus jättää kohde julkaisematta, mikäli se kokee sisällön asiaan sopimattomana.

Easton tekee ehdotetuista kohteista esivalinnan seuraavaan vaiheeseen. Valinnan kriteereinä ovat:

  1. Kohde on toteutettavissa kuvatulla summalla
  2. Kohteen toteutukselle on osoitettu selkeä toteuttava taho tai henkilö, ja tältä on saatu alustavasti suostumus hankkeeseen osallistumiselle
  3. Pyydetty kehityssumma vastaa toteutukseen tarvittavaa määrää
  4. Kohde sijaitsee Itä-Helsingin alueella
  5. Kohde auttaa kehittämään paikallista hyvää

Äänestykseen valitaan kolme kohdetta, joihin Easton ottaa yhteyttä henkilökohtaisesti.

Äänestä

Eastonin esivalitseman kolmen kohteen välillä toteutetaan julkinen äänestys Eastonin verkkosivuilla: www.eastonhelsinki.fi/sitäitää. Äänestys on käynnissä kahden viikon ajan. Kuka tahansa voi käydä äänestysajanjakson aikana äänestämässä kohdetta yhden kerran. Eniten ääniä saanut kohde pääsee asiointivaiheeseen mukaan.

Asioi

Eniten ääniä saaneelle kohteelle kerrytetään pottia asioimalla Easton Helsingissä neljän viikon välisenä ajankohtana. Jokainen kampanja-ajankohdan aikainen asiointikerta kerryttää pottia saman verran, 1–5 senttiä. Mikäli tavoitesumma saadaan kasaan etuajassa, kerryttäminen lopetetaan aikaisemmin. Jos summasta ei täyty tarpeeksi kohteen toteutumiseen, kampanja ei toteudu.

Summan antaminen kohteille

Varsinainen tuki menee Eastonin markkinointibudjetista sen mukaan, montako asiointia Eastonissa on ajankohdan aikana tehty, eli yksittäisestä ostoksesta ei mene suoraan rahaa kampanjaan.

Äänestyksen voittaneesta kohteesta tehdään Sitä itää -kampanjan jatkomarkkinointia varten lyhyt video tai haastattelu sekä toteutuneesta kohteesta otetaan kuvia. Osa kohteista tulee olemaan esillä Eastonissa sijaitsevassa Sitä itää -galleriassa. Keskolla ja Easton Helsingillä on oikeus hyödyntää Sitä itää -kampanjan aikana tuotettuja materiaaleja muussa markkinoinnissaan.

Kohteeksi valittu kehityskohde tulee toteuttaa kahden kuukauden kuluttua lahjoitussumman saamisesta ja toteuttajatahon on toimitettava suunnitelma sekä kuvat toteutuksesta Easton Helsingille.

Arvonnan säännöt

Arvonnan järjestää Kesko Oyj yhteistyössä Easton Helsinki -kauppakeskuksen kanssa.

 

Easton Helsingin Easton Bravuuri -arvonnassa voi voittaa 50 € -arvoisen K-ryhmän lahjakortin julkaisemalla kuvan omasta bravuuristaan Instagramissa ja lisäämällä kuvatekstiin kampanjan virallisen hashtagin #eastonbravuuri. Lahjakortteja arvotaan yhteensä 10 kpl. Arvonta järjestetään 11.9.–13.10.2017. Arvonta suoritetaan ja voittajat julkaistaan jokaisen viikon perjantaina klo 16. Kaikki perjantaisin 12.00 mennessä Instagrammissa julkaistut kuvat otetaan arvonnassa huomioon.

Osallistumalla arvontaan hyväksyt arvonnan järjestäjän säännöt:
1.Voidaksesi osallistua arvontaan Instagram-tilisi tulee olla julkinen. Arvonnan ikäraja on 13 vuotta. Easton Helsingin työntekijät eivät voi osallistua arvontaan.
2. Arvonnassa otetaan huomioon ainoastaan ne kuvat, jotka on julkaistu kampanja-aikana ja merkitty #eastonbravuuri-hashtagilla
3. Kuvan lähettäjällä tulee olla oikeudet kuvan lähettämiseksi arvontaan. Lähettäjällä on oltava suostumus sekä kuvaajalta että kaikilta kuvassa esiintyviltä henkilöiltä.
4. Arvonnan järjestäjällä on oikeus poimia Instagramista #eastonbravuuri-hashtagilla merkittyjä kuvia ja ohjata ne eastonhelsinki.fi-sivuston someseinälle. Kuvia ei käytetä Eastonin markkinoinnissa tai mainonnassa ilman kuvan ottajan lupaa.
5. Arvonnan voittaja julkaistaan Easton Helsingin Instagramissa: https://www.instagram.com/eastonhelsinki/. Mikäli voittajaa ei tavoiteta 10 päivän sisällä, arvonnan järjestäjällä on oikeus suorittaa voittajan valinta uudestaan.
6. Lahjakortin lunastamiseen sovelletaan lahjakortin sääntöjä. Palkintoa ei voi vaihtaa rahaksi.
7. Arvonnan järjestäjän vastuu rajoittuu näissä säännöissä mainitun palkinnon euromääräiseen arvoon. Arvonnan järjestäjä ei vastaa mahdollisista teknisistä syistä tapahtuneista virhearvonnoista, todetuista väärinkäytöksistä tai teknisestä toimimattomuudesta järjestäjästä tai yhteistyökumppanista riippumattomista syistä. Arvontasivu toimii useimmilla yleisin käytössä olevilla selaimilla.
8. Arvonnan sääntöjen lisäksi osallistujat sitoutuvat noudattamaan Instagramin käyttöehtoja. Instagram ei ole mukana arvonnan järjestämisessä.

Aukioloajat

ma–su 24h

 

Palvelut

Noutopiste

Lastenhoitohuone

Kierrätys

Esteettömyys

Julkinen liikenne

Eastonin K-Citymarketin ruuan noutopiste sijaitsee katutasossa, P1-kerroksessa. Tilaa tuotteet verkkokaupasta ja nouda ne kätevästi ostosten tai kotimatkan lomassa!

Lastenhoitohuone löytyy 1. kerroksen wc -tilojen yhteydestä.

Pullonpalautuspiste löytyy P2-kerroksen keskisisäänkäynnin yhteydestä. Rinki-kierrätyspiste löytyy Gotlanninkadun varrelta.

Taksin pysähdyspaikka sijaitsee katutasossa P1-kerroksen keskimmäisen sisäänkäynnin edessä. Invapysäköintipaikkoja löytyy runsaasti sisäänkäyntien välittömästä läheisyydestä.

Easton sijaitsee hyvien julkisten kulkuyhteyksien varrella. Itäkeskuksen metroasemalta pääset Eastoniin Hansasillan kautta tai esimerkiksi bussilla 97V. Lähimmät bussipysäkit sijaitsevat Kauppakartanonkadulla sekä Meripellontiellä.

Löytötavarat

Löytötavaroita voit kysyä K-Citymarketin asiakaspalvelupisteestä.

 

Sulje