Kevät kutsuu ulkoilemaan. Näin varustaudut kevättalven vaihteleviin keleihin

Hiihtämisestä on tullut hittilaji myös Itä-Helsingissä, ja nyt orastava kevät on houkutellut myös juoksijat tien päälle. Vaihtelevat kevättalven kelit tuovat omat haasteensa urheilupukeutumiselle. Selvitetään, minkälaisilla varusteilla laduilla ja juoksulenkeillä pärjää.
 Kuinka ulkoiluvarustekauppa on käynyt Eastonissa Intersport-kauppias Jyrki Mollgren?

En muista, että talvi- ja suksitavara olisi liikkunut näin nopeasti vuosiin. Yleensä talvitavaraa myydään parisen kuukautta, mutta nyt kuukauden aikana myytiin ensimmäiset varastot tyhjiksi. Edellisenä vuotena ei ollut kunnon talvea, joten meillä oli jäänyt vanhaa varastoon. Tästä syystä useat kauppiaat ovat tehneet pienemmät ennakot. Emme myöskään osanneet varautua näin kovaan talveen ja lumen tuloon. Tässä kävi niin, että kun kauppiaat ovat tehneet ne pienet ennakot, tavaraa on ollut vaikea saada myös Kaukoidästä ja muualta ulkomailta. Kotimaisia Peltosen suksia on kuitenkin päässyt tankkaamaan ilahduttavan hyvin.

Tänä päivänä skini- eli pitovoiteluvapaista suksista on tullut suosittuja helppoutensa takia, ei tarvitse pitovoiteiden kanssa pelailla. Laittaa vaan luistoa sopivasti.

Onko myös korona-aika vaikuttanut myyntiin, koska ihmisten on toivottu liikkuvan enemmän ulko- kuin sisätiloissa?

Aina kun pääkaupunkialueelle tulee lumi, ihmiset lähtevät ulkoilemaan enemmän. Toki tänä talvena on ollut hyvät puitteet hiihtämiseen myös. Korona on osaltaan vauhdittanut myyntiä. Nyt kun salit ja seuratoiminnat alkavat olla kiinni tai ei haluta mennä muuten tiiviisiin paikkoihin.

Mitkä hiihtobrändit ovat nyt kovimmassa huudossa?

Meillä on myynnissä mm. Salomonia, Fischeriä, Atomicia, Rossignolia ja Peltosia. Jokaiselta merkiltä löytyy hyviä suksia, kunhan kartoitetaan asiakkaan kanssa tarpeet. Meiltä voi aina kysyä tarkemmin suksien eroista, jos ei osaa päättää vaihtoehtojen välillä.

Jos ajatellaan ihan amatööritason hiihtäjää, joka on vuosien jälkeen löytänyt lajin uudestaan, niin minkälaista pakettia suosittelisit tai mitä tulisi huomioida ostoksille tullessa?

Pyrkimyksemme on myydä oikeat sukset asiakkaan tarpeen mukaan. Olet sitten perinteisen tai luisteluhiihdon harrastaja, niin erityisesti suksissa tärkeää on oikea jäykkyys ja se, että monot ovat asianmukaiset. Hintaluokaltaan tämä on ollut sikäli hauska vuosi, että ihan peruspaketin hinnatkin on heitellyt aika lailla. Yleensä peruspakettien hinnat ovat 299 – 399 €. Tavarapulan takia joidenkin pakettien hinnat nousivat 700 – 800 € välille.

Hiihdon sijaan juoksu on suosittu laji ympäri vuoden. Minkälaista pukeutumista suosittelisit lenkkipoluille, kelien ollessa vielä hieman viileät?

Varsinkin talvijuoksussa pitää tarkkaan katsoa mitä laittaa päälleen. Kerrospukeutuminen on todella tärkeää, eli se mitä laitat alimmaiseksi. Siellä tulisi olla saumatonta ja hengittävää tavaraa. Kun on vähemmän pakkasta, lyhyiden alusvaatteiden kanssa riittää paksummat juoksutrikoot. Kun pakkasta on enemmän, kannattaa laittaa pidempää alusvaatetta paksumpien trikoiden kanssa. On tärkeää pysyä lämpöisenä. Lisäksi tietysti kunnon sukat (kompressio tai merinovilla), pipo, hanskat, huivi, juoksuliivit ja heijastimet. Otsalamppu tarvittaessa. Nastalenkkarit tai nastat kenkiin liukkaammille keleille.

KATSO VIDEO: Näin pukeudut talviselle juoksulenkille.

Miten löytää omalle jalalle parhaiten sopivat juoksukengät?

Oikeat kengäthän löytyvät vain testaamalla! Usein kenkä voi tuntua kaupassa sopivalta, mutta juostessa saattaakin huomata, ettei kenkä tunnukaan niin hyvältä. Useasti ihmiset ovat ostamassa liian pieniä kenkiä. Itse sanon aina, että kengissä kannattaa olla puolesta sentistä senttiin tyhjää tilaa. Tämä siksi, että pidemmillä lenkeillä jalka voi turvota, jolloin kenkä voisi alkaa ikävästi hangata tai kiristää.Kevään mallit ovat saapuneet myymälöihin.

Suomalaiset ovat innokkaita juoksijoita ja viime vuosina tahti on vain kiihtynyt. Miten panostatte lajiin Eastonissa?

Todella paljon. Juoksu kuuluu meidän ketjujen vahvuuteen ja niihin ykköslajeihin. Kenkiä löytyy jokaiseen tilanteeseen. Tänä päivänä on paljon erilaisia juoksumuotoja. Meiltä löytyy juoksukenkiä asfaltille, maratoneille, polku-, metsä- ja mäkijuoksuihin. On hienoa, että juoksutrendi on jatkunut.

Olet itsekin juossut jo vuosia. Mistä innostus alkoi?

Juoksuinnostukseni alkoi kaveriporukassa, kun lähdimme Tukholmaan juhlimaan vuonna 1999. Samalla puhuttiin hölkästä, joka siellä juostaisiin. Avoimin mielin lähdimme juoksemaan teettämämme tiimipaidat päällä, ja sillä tiellä ollaan vieläkin. Takana on jotakuinkin 30 maratonia.

Mikä tai mitkä maratonit ovat jäänyt päällimmäisenä mieleesi?

New Yorkin maratonia pidetään upeana kokemuksena. Lähdössä on kahdessa sillassa kerroksittain lähtöjä. Heti kun pääsee lähtösillan yli, ilman täyttää yleisön tsemppauksesta, vihellyksestä ja taputtamisesta syntyvä äänimaisema, joka rytmittää juoksua siihen saakka kun olet maalissa. Ensimmäistä kertaa kun juoksin kyseisen maratonin,  se oli aika kaoottista. Tuntui, etten osannut asennoitua meteliin, ja se tuntui hirveän hurjalta. Toisella kerralla osasin ottaa sen jo eri tavalla ja tajusin, että se kuuluu siihen systeemiin.

Yksi erikoisemmista maratoneistani oli Berliini. Minulle operoitiin polvet, kun olin tippunut katolta. Berliiniin mentäessä tiesin myös, että kahden viikon päästä olisi vielä Chicagonin maraton. Juoksin sekä Berliinin että Chicagon maratonin ja sain World Marathon Majors-sarjan täyteen (mitalin saadakseen tarvitsee juosta Tokion, Lontoon, Bostonin, Berliinin, New Yorkin ja Chicagon maratonit).

Upein maraton omalla kohdallani on ollut kuitenkin Tokio. Se vei mennessään, Japanin kulttuuri teki vaikutuksen. Lähtöviivalla näin pitkälle eteenpäin, kun muut olivat niin lyhkäistä porukkaa. Siellä tunsin itseni Arnold Schwarzeneggeriksi.

 

Kimmo Sainio

Kimmo Sainio on radiosta tunnettu itähelsinkiläinen toimittaja ja mediavaikuttaja. Idässä hän tykkää bongailla uusia paikkoja lenkkarit jalassa ja luurit korvilla. Eastonin sivuilla Kimmo jututtaa itähelsinkiläisiä taiteilijoita ja muita kulttuuri-ihmisiä sekä asioi kauppakeskuksemme liikkeissä.

Aiheeseen liittyen

Osallistu Sirkus Magentan sirkustyöpajaan lauantaina

Lämpimät onnittelut syksyn 2024 Sitä itää -äänestyksen voitosta Sirkus Magenta!

Sitä itää
11.11.2024

Anna äänesi Itä-Helsingin kirkkaimmalle kulttuuritimantille

Sitä itää äänestys on käynnissä. Tue kulttuuria ja anna äänesi suosikillesi!

Sitä itää
21.10.2024

Julkistamme SITÄ ITÄÄ -finalistimme maanantaina 21.10.

Itä-Helsingin timantteja etsivä Sitä itää 2024 -äänestys starttaa maanantaina 21.10. Äänestä suosikkisi voittoon!

Sitä itää
14.10.2024

Mausteinen kala-äyriäiskeitto bouillabaisse itähelsinkiläisittäin

Mausteinen bouillabaisse on keittojen aatelia. Sen syvä mausteisuus ja houkuttava ulkoasu todella herättävät makuhermot nauttimaan.

Miltä maistui?
05.09.2024

Info

Sitä itää -kanta-asiakkuusohjelman säännöt

Sitä itää on Suomen yhteisöllisin kanta-asiakkuusohjelma, joka ilahduttaa yksilön sijasta kokonaista yhteisöä. Jokainen kampanja-ajan asiointikerta Easton Helsingissä kerryttää Sitä itää -pottia, jolla sponsoroidaan äänestyksessä valittua itähelsinkiläistä kehityskohdetta. Sellainen voi olla vaikkapa paikallinen tapahtuma, paikka tai yhteinen toiminta. Parempi Itä-Helsinki ostos kerrallaan!

Sitä itää -kanta-asiakkuusohjelman kautta Easton sponsoroi yhteensä kahta kohdetta vuodessa, ja ne voivat olla summaltaan 1000–3000 €. Sitä itää -kohteiden valinta ja lopulta sponsorointi rakentuu kolmen eri vaiheen ympärille: 1. Ehdota 2. Äänestä 3. Asioi. Kuka tahansa saa ehdottaa kehitysideoita, kunhan ne sijaitsevat Itä-Helsingin alueella. Sitä itää -kohteelle annettava tarkka summa määräytyy sen mukaan, kuinka paljon Eastonissa on kampanja-ajankohtana tehty yksittäisiä asiointikäyntejä.

Ehdota

Kuka tahansa voi ehdottaa itähelsinkiläistä kehityskohdetta Eastonin verkkosivujen kautta: www.eastonhelsinki.fi/sitäitää. Kohde-ehdotuksia kerätään erillisinä kampanja-aikoina. Ehdotetut kohteet moderoidaan asiattomien julkaisujen eliminoimiseksi ja julkaistaan sivustolla muutaman päivän aikana ehdotuksen jättämisestä. Eastonilla on oikeus jättää kohde julkaisematta, mikäli se kokee sisällön asiaan sopimattomana.

Easton tekee ehdotetuista kohteista esivalinnan seuraavaan vaiheeseen. Valinnan kriteereinä ovat:

  1. Kohde on toteutettavissa kuvatulla summalla
  2. Kohteen toteutukselle on osoitettu selkeä toteuttava taho tai henkilö, ja tältä on saatu alustavasti suostumus hankkeeseen osallistumiselle
  3. Pyydetty kehityssumma vastaa toteutukseen tarvittavaa määrää
  4. Kohde sijaitsee Itä-Helsingin alueella
  5. Kohde auttaa kehittämään paikallista hyvää

Äänestykseen valitaan kolme kohdetta, joihin Easton ottaa yhteyttä henkilökohtaisesti.

Äänestä

Eastonin esivalitseman kolmen kohteen välillä toteutetaan julkinen äänestys Eastonin verkkosivuilla: www.eastonhelsinki.fi/sitäitää. Äänestys on käynnissä kahden viikon ajan. Kuka tahansa voi käydä äänestysajanjakson aikana äänestämässä kohdetta yhden kerran. Eniten ääniä saanut kohde pääsee asiointivaiheeseen mukaan.

Asioi

Eniten ääniä saaneelle kohteelle kerrytetään pottia asioimalla Easton Helsingissä neljän viikon välisenä ajankohtana. Jokainen kampanja-ajankohdan aikainen asiointikerta kerryttää pottia saman verran, 1–5 senttiä. Mikäli tavoitesumma saadaan kasaan etuajassa, kerryttäminen lopetetaan aikaisemmin. Jos summasta ei täyty tarpeeksi kohteen toteutumiseen, kampanja ei toteudu.

Summan antaminen kohteille

Varsinainen tuki menee Eastonin markkinointibudjetista sen mukaan, montako asiointia Eastonissa on ajankohdan aikana tehty, eli yksittäisestä ostoksesta ei mene suoraan rahaa kampanjaan.

Äänestyksen voittaneesta kohteesta tehdään Sitä itää -kampanjan jatkomarkkinointia varten lyhyt video tai haastattelu sekä toteutuneesta kohteesta otetaan kuvia. Osa kohteista tulee olemaan esillä Eastonissa sijaitsevassa Sitä itää -galleriassa. Keskolla ja Easton Helsingillä on oikeus hyödyntää Sitä itää -kampanjan aikana tuotettuja materiaaleja muussa markkinoinnissaan.

Kohteeksi valittu kehityskohde tulee toteuttaa kahden kuukauden kuluttua lahjoitussumman saamisesta ja toteuttajatahon on toimitettava suunnitelma sekä kuvat toteutuksesta Easton Helsingille.

Arvonnan säännöt

Arvonnan järjestää Kesko Oyj yhteistyössä Easton Helsinki -kauppakeskuksen kanssa.

 

Easton Helsingin Easton Bravuuri -arvonnassa voi voittaa 50 € -arvoisen K-ryhmän lahjakortin julkaisemalla kuvan omasta bravuuristaan Instagramissa ja lisäämällä kuvatekstiin kampanjan virallisen hashtagin #eastonbravuuri. Lahjakortteja arvotaan yhteensä 10 kpl. Arvonta järjestetään 11.9.–13.10.2017. Arvonta suoritetaan ja voittajat julkaistaan jokaisen viikon perjantaina klo 16. Kaikki perjantaisin 12.00 mennessä Instagrammissa julkaistut kuvat otetaan arvonnassa huomioon.

Osallistumalla arvontaan hyväksyt arvonnan järjestäjän säännöt:
1.Voidaksesi osallistua arvontaan Instagram-tilisi tulee olla julkinen. Arvonnan ikäraja on 13 vuotta. Easton Helsingin työntekijät eivät voi osallistua arvontaan.
2. Arvonnassa otetaan huomioon ainoastaan ne kuvat, jotka on julkaistu kampanja-aikana ja merkitty #eastonbravuuri-hashtagilla
3. Kuvan lähettäjällä tulee olla oikeudet kuvan lähettämiseksi arvontaan. Lähettäjällä on oltava suostumus sekä kuvaajalta että kaikilta kuvassa esiintyviltä henkilöiltä.
4. Arvonnan järjestäjällä on oikeus poimia Instagramista #eastonbravuuri-hashtagilla merkittyjä kuvia ja ohjata ne eastonhelsinki.fi-sivuston someseinälle. Kuvia ei käytetä Eastonin markkinoinnissa tai mainonnassa ilman kuvan ottajan lupaa.
5. Arvonnan voittaja julkaistaan Easton Helsingin Instagramissa: https://www.instagram.com/eastonhelsinki/. Mikäli voittajaa ei tavoiteta 10 päivän sisällä, arvonnan järjestäjällä on oikeus suorittaa voittajan valinta uudestaan.
6. Lahjakortin lunastamiseen sovelletaan lahjakortin sääntöjä. Palkintoa ei voi vaihtaa rahaksi.
7. Arvonnan järjestäjän vastuu rajoittuu näissä säännöissä mainitun palkinnon euromääräiseen arvoon. Arvonnan järjestäjä ei vastaa mahdollisista teknisistä syistä tapahtuneista virhearvonnoista, todetuista väärinkäytöksistä tai teknisestä toimimattomuudesta järjestäjästä tai yhteistyökumppanista riippumattomista syistä. Arvontasivu toimii useimmilla yleisin käytössä olevilla selaimilla.
8. Arvonnan sääntöjen lisäksi osallistujat sitoutuvat noudattamaan Instagramin käyttöehtoja. Instagram ei ole mukana arvonnan järjestämisessä.

Aukioloajat

ma–su 24h

 

Palvelut

Noutopiste

Lastenhoitohuone

Kierrätys

Esteettömyys

Julkinen liikenne

Eastonin K-Citymarketin ruuan noutopiste sijaitsee katutasossa, P1-kerroksessa. Tilaa tuotteet verkkokaupasta ja nouda ne kätevästi ostosten tai kotimatkan lomassa!

Lastenhoitohuone löytyy 1. kerroksen wc -tilojen yhteydestä.

Pullonpalautuspiste löytyy P2-kerroksen keskisisäänkäynnin yhteydestä. Rinki-kierrätyspiste löytyy Gotlanninkadun varrelta.

Taksin pysähdyspaikka sijaitsee katutasossa P1-kerroksen keskimmäisen sisäänkäynnin edessä. Invapysäköintipaikkoja löytyy runsaasti sisäänkäyntien välittömästä läheisyydestä.

Easton sijaitsee hyvien julkisten kulkuyhteyksien varrella. Itäkeskuksen metroasemalta pääset Eastoniin Hansasillan kautta tai esimerkiksi bussilla 97V. Lähimmät bussipysäkit sijaitsevat Kauppakartanonkadulla sekä Meripellontiellä.

Löytötavarat

Löytötavaroita voit kysyä K-Citymarketin asiakaspalvelupisteestä.

 

Sulje