Mitä kahvi merkitsee sinulle?

Se, mitä kahvin ympärille rakennetaan ja missä tilaisuuksissa sitä juodaan, antaa kahvihetkelle todellisen merkityksen. 

Illalla ladattu keitin napista päälle puksuttelemaan suihkun ajaksi.

Työmatkalla lähiärrältä napattu tuttu ja turvallinen, joka lämmittää pakkasen ojennuttamat sormet.

Töissä henkilöstökeittiössä eiliset pohjat Masterista ja sen jälkeen uutta tippumaan. Kollegan kanssa viimeisimmän Sillan tapahtumien puintia.

Kantapaikan nurkkapöydässä Hesari ja se sama tuttu kuppi kuumaa edessä.

Tässä vain muutama tapa, joilla suomalainen aloittaa arkiaamunsa. Se, miten juomme kahvimme ja miten siihen suhtaudumme, kertoo meistä yllättävän paljon.

Kahvia ja pullaa

Suomessa juodaan vuosittain nykyään jo noin 12 kiloa kahvia per henkilö. Kolumbiassa, joka on yksi raakakahvin merkittävimmistä tuottajamaista, vastaava luku on vain noin puolitoista kiloa. Kahvi raaka-aineena on siis esimerkiksi kaakaon tavoin käytetympi raaka-aine sitä ostavissa kuin myyvissä maissa. Korkean hinnan vuoksi parhaimpien kahvipapujen virratessa ulkomaille, jää tuottajamaihin useasti huonompilaatuista kahvia. Hyvälaatuinen kahvi voidaan pilata paahdolla, mutta huonolaatuisen kahvin makua ei paahdolla voi parantaa, ainoastaan peittää. Tämä on yksi syy siihen, miksi alkuperämaissa juodaan usein tummapaahtoista kahvia.

Me olemme jo pienestä pitäen kasvaneet yhteiskuntaan, jossa kahvi itsessään, puhtaimmassa muodossaan, ei ole arvokasta. Se, mitä kahvin ympärille rakennetaan ja missä tilaisuuksissa sitä juodaan, antaa kahvihetkelle todellisen merkityksen. Kahvia raaka-aineena tarkastellaan nykyään kuitenkin yhä enemmän ja tarkemmin, ja hyvä niin.

Kaikki me tunnemme ne sota-ajan lapset, jotka ovat koko aikuisikänsä pitäneet varalla kaikkea, mitä perinteinen kahvihetki vaatii tyydyttääkseen kylään sattuneen matkaajan: kahvia, pakasteeseen säilöttyjä korvapuusteja ja kostuneita Marie-keksejä, jotka kaikessa yksinkertaisuudessaan maistuvat lähestulkoon aina.

Muistojen värittämät maut

Harva muistaa yhtä selkeästi ensimmäisen kahvikupillisensa, kuin esimerkiksi ensisuudelmansa. Väitän, että kahvimaistiaisia on annettu perheen pienimmille jo taaperoiässä. Ei siis ihme, että kahvin tuloa omaan elämään ja rutiineihin ei monikaan osaa takautuvasti tarkastella. Ikään kuin se olisi siirtynyt tapoihimme jo äidinmaidossa.

Kahvihetket sen sijaan ovat mieleenpainuvia ja luovat nostalgiaa, joihin peilaamme nykyisyyttämme. Mummolakäynnit, jolloin kahvin kanssa nautittiin tuoreita nisuja ja kuultiin mitä ihmeellisimpiä tarinoita, heräävät mielissämme enemmän tai vähemmän aina, kun juomme kahvia.

Tuoksujen voima on mittaamaton. Hajuaisti on osa aivojen limbistä järjestelmää, joka on vahvasti tekemisissä muistin kanssa. Tuoksun aiheuttama aktivoituminen aivoissa on suurempaa, kuin verbaalisten ja visuaalisten ärsykkeiden.

Kahvi 3.0

Ruotsi-Suomessa kahvia verotettiin ja sen tuontia sekä käyttöä rajoitettiin tiukasti, kunnes Kustaa IV Aadolf julisti suomalaiset vuonna 1802 lurjuksiksi, jotka eivät voi tulla toimeen ilman kahvia.

Armopaloina Suomeen juurtunut kahvinjuontikulttuuri nousi meille tunnettuun asemaansa vasta 1904, jolloin Paulig aloitti toimintansa. Kotitalouksien saatavilla oleva kahvi joutui kuitenkin sodan aikaan säännöstellyksi. Niin paljon suomalaisten kahvihammasta jäi kuitenkin kolottamaan, että kahvia oli jollain konstein saatava. Väitän, että sodan runtelemat mielet kaipasivat nimenomaan kahvin tuoksua ja sen synnyttämiä lämpimiä muistoja. Syntyi kahvinkorvike.

Paljon on korvikeajoista tultu eteenpäin. Espressojuomat ovat vakiinnuttaneet paikkansa globaalistuneessa suomalaisessa kahvilakulttuurissa. Kahvilaketjut valtaavat markkinoita liiketila kerrallaan. Lattesta väännetään sosiokulttuurisia ilmiöitä kuvaavia termejä kuten lattemamma ja lattepappa. Suodatinkahvia tehdään nykyään taas käsin.

Kahvin matkalle mahtuu alati uusia käänteitä. Seuraava merkittävä haaste on ilmastonmuutoksen vaikutus kahvialaan sekä sen eettisyyteen. Koska emme ole lähiaikoina luopumassa tästä kulttuuriamme vahvasti määrittelevästä muistorikkaasta mustasta nektarista, on meidän luotava kestävä ja tasapainoinen pohja kahvinkulutukselle.

Tämä blogi tulee käsittelemään kaikkea, mitä kahviin liittyy. Kahvin erilaisten valmistustapojen ja eri kulttuurien lisäksi testaan myös Eastonista löytyviä kahveja. Tervetuloa luomaan kanssani uusia muistoja ja makuelämyksiä!

Tämä kirjoitus syntyi Kaffa Roasteryn guatemalalaisen kahvin siivittämänä.

Lähteet:

https://www.telegraph.co.uk/travel/maps-and-graphics/countries-that-drink-the-most-coffee/

https://www.baristat.fi/kahvitieto/kahvin-historiaa/

https://lions-talk-science.org/2014/10/08/smells-ring-bells-how-smells-can-trigger-emotions-and-memories/

Aiheeseen liittyen

Mammuttimarkkinat jatkuvat viikon loppuun uusilla tarjouksilla

Kahvi ja ihanat kevätkengät olivat Mammuttimarkkinoiden parhaat löydöt loppuviikon tarjouksista.

Neuvosta vaari
19.03.2020

Välipäivinä juodaan arvokkaat hävikkikahvit

Räätälöimme joulupöydän herkuille omat kahviparinsa, joiden rinnalla niiden maut ja ominaisuudet pääsevät parhaiten oikeuksiinsa.

Kuppi kuumaa
28.12.2019

Vielä ehdit Maalaismarkkinoille Eastonin ulkoparkkipaikalle!

Itäkeskuksen Maalaismarkkinat ovat käynnissä Eastonin ulkoparkkipaikalla ja kojuista löytää eri maakuntien herkkuja, paljon erilaisia ruokavaihtoehtoja sekä tietysti kahvia ja lettuja. Tule mukaan nauttimaan markkinatunnelmasta ja tekemään löytöjä!

Neuvosta vaari
18.10.2019

Vanhan kansan terveysjuoma aloittaa kesäkauden

Kombutsa on tyyppiesimerkki valloillaan olevasta hapan- ja käymis-villitys -trendistä. Näin teet superjuomaa itse.

Kuppi kuumaa
28.03.2019

Info

Sitä itää -kanta-asiakkuusohjelman säännöt

Sitä itää on Suomen yhteisöllisin kanta-asiakkuusohjelma, joka ilahduttaa yksilön sijasta kokonaista yhteisöä. Jokainen kampanja-ajan asiointikerta Easton Helsingissä kerryttää Sitä itää -pottia, jolla sponsoroidaan äänestyksessä valittua itähelsinkiläistä kehityskohdetta. Sellainen voi olla vaikkapa paikallinen tapahtuma, paikka tai yhteinen toiminta. Parempi Itä-Helsinki ostos kerrallaan!

Sitä itää -kanta-asiakkuusohjelman kautta Easton sponsoroi yhteensä kahta kohdetta vuodessa, ja ne voivat olla summaltaan 1000–3000 €. Sitä itää -kohteiden valinta ja lopulta sponsorointi rakentuu kolmen eri vaiheen ympärille: 1. Ehdota 2. Äänestä 3. Asioi. Kuka tahansa saa ehdottaa kehitysideoita, kunhan ne sijaitsevat Itä-Helsingin alueella. Sitä itää -kohteelle annettava tarkka summa määräytyy sen mukaan, kuinka paljon Eastonissa on kampanja-ajankohtana tehty yksittäisiä asiointikäyntejä.

Ehdota

Kuka tahansa voi ehdottaa itähelsinkiläistä kehityskohdetta Eastonin verkkosivujen kautta: www.eastonhelsinki.fi/sitäitää. Kohde-ehdotuksia kerätään erillisinä kampanja-aikoina. Ehdotetut kohteet moderoidaan asiattomien julkaisujen eliminoimiseksi ja julkaistaan sivustolla muutaman päivän aikana ehdotuksen jättämisestä. Eastonilla on oikeus jättää kohde julkaisematta, mikäli se kokee sisällön asiaan sopimattomana.

Easton tekee ehdotetuista kohteista esivalinnan seuraavaan vaiheeseen. Valinnan kriteereinä ovat:

  1. Kohde on toteutettavissa kuvatulla summalla
  2. Kohteen toteutukselle on osoitettu selkeä toteuttava taho tai henkilö, ja tältä on saatu alustavasti suostumus hankkeeseen osallistumiselle
  3. Pyydetty kehityssumma vastaa toteutukseen tarvittavaa määrää
  4. Kohde sijaitsee Itä-Helsingin alueella
  5. Kohde auttaa kehittämään paikallista hyvää

Äänestykseen valitaan kolme kohdetta, joihin Easton ottaa yhteyttä henkilökohtaisesti.

Äänestä

Eastonin esivalitseman kolmen kohteen välillä toteutetaan julkinen äänestys Eastonin verkkosivuilla: www.eastonhelsinki.fi/sitäitää. Äänestys on käynnissä kahden viikon ajan. Kuka tahansa voi käydä äänestysajanjakson aikana äänestämässä kohdetta yhden kerran. Eniten ääniä saanut kohde pääsee asiointivaiheeseen mukaan.

Asioi

Eniten ääniä saaneelle kohteelle kerrytetään pottia asioimalla Easton Helsingissä neljän viikon välisenä ajankohtana. Jokainen kampanja-ajankohdan aikainen asiointikerta kerryttää pottia saman verran, 1–5 senttiä. Mikäli tavoitesumma saadaan kasaan etuajassa, kerryttäminen lopetetaan aikaisemmin. Jos summasta ei täyty tarpeeksi kohteen toteutumiseen, kampanja ei toteudu.

Summan antaminen kohteille

Varsinainen tuki menee Eastonin markkinointibudjetista sen mukaan, montako asiointia Eastonissa on ajankohdan aikana tehty, eli yksittäisestä ostoksesta ei mene suoraan rahaa kampanjaan.

Äänestyksen voittaneesta kohteesta tehdään Sitä itää -kampanjan jatkomarkkinointia varten lyhyt video tai haastattelu sekä toteutuneesta kohteesta otetaan kuvia. Osa kohteista tulee olemaan esillä Eastonissa sijaitsevassa Sitä itää -galleriassa. Keskolla ja Easton Helsingillä on oikeus hyödyntää Sitä itää -kampanjan aikana tuotettuja materiaaleja muussa markkinoinnissaan.

Kohteeksi valittu kehityskohde tulee toteuttaa kahden kuukauden kuluttua lahjoitussumman saamisesta ja toteuttajatahon on toimitettava suunnitelma sekä kuvat toteutuksesta Easton Helsingille.

Arvonnan säännöt

Arvonnan järjestää Kesko Oyj yhteistyössä Easton Helsinki -kauppakeskuksen kanssa.

 

Easton Helsingin Easton Bravuuri -arvonnassa voi voittaa 50 € -arvoisen K-ryhmän lahjakortin julkaisemalla kuvan omasta bravuuristaan Instagramissa ja lisäämällä kuvatekstiin kampanjan virallisen hashtagin #eastonbravuuri. Lahjakortteja arvotaan yhteensä 10 kpl. Arvonta järjestetään 11.9.–13.10.2017. Arvonta suoritetaan ja voittajat julkaistaan jokaisen viikon perjantaina klo 16. Kaikki perjantaisin 12.00 mennessä Instagrammissa julkaistut kuvat otetaan arvonnassa huomioon.

Osallistumalla arvontaan hyväksyt arvonnan järjestäjän säännöt:
1.Voidaksesi osallistua arvontaan Instagram-tilisi tulee olla julkinen. Arvonnan ikäraja on 13 vuotta. Easton Helsingin työntekijät eivät voi osallistua arvontaan.
2. Arvonnassa otetaan huomioon ainoastaan ne kuvat, jotka on julkaistu kampanja-aikana ja merkitty #eastonbravuuri-hashtagilla
3. Kuvan lähettäjällä tulee olla oikeudet kuvan lähettämiseksi arvontaan. Lähettäjällä on oltava suostumus sekä kuvaajalta että kaikilta kuvassa esiintyviltä henkilöiltä.
4. Arvonnan järjestäjällä on oikeus poimia Instagramista #eastonbravuuri-hashtagilla merkittyjä kuvia ja ohjata ne eastonhelsinki.fi-sivuston someseinälle. Kuvia ei käytetä Eastonin markkinoinnissa tai mainonnassa ilman kuvan ottajan lupaa.
5. Arvonnan voittaja julkaistaan Easton Helsingin Instagramissa: https://www.instagram.com/eastonhelsinki/. Mikäli voittajaa ei tavoiteta 10 päivän sisällä, arvonnan järjestäjällä on oikeus suorittaa voittajan valinta uudestaan.
6. Lahjakortin lunastamiseen sovelletaan lahjakortin sääntöjä. Palkintoa ei voi vaihtaa rahaksi.
7. Arvonnan järjestäjän vastuu rajoittuu näissä säännöissä mainitun palkinnon euromääräiseen arvoon. Arvonnan järjestäjä ei vastaa mahdollisista teknisistä syistä tapahtuneista virhearvonnoista, todetuista väärinkäytöksistä tai teknisestä toimimattomuudesta järjestäjästä tai yhteistyökumppanista riippumattomista syistä. Arvontasivu toimii useimmilla yleisin käytössä olevilla selaimilla.
8. Arvonnan sääntöjen lisäksi osallistujat sitoutuvat noudattamaan Instagramin käyttöehtoja. Instagram ei ole mukana arvonnan järjestämisessä.

Aukioloajat

ma–su 24h

 

Palvelut

Noutopiste

Lastenhoitohuone

Kierrätys

Esteettömyys

Julkinen liikenne

Eastonin K-Citymarketin ruuan noutopiste sijaitsee katutasossa, P1-kerroksessa. Tilaa tuotteet verkkokaupasta ja nouda ne kätevästi ostosten tai kotimatkan lomassa!

Lastenhoitohuone löytyy 1. kerroksen wc -tilojen yhteydestä.

Pullonpalautuspiste löytyy P2-kerroksen keskisisäänkäynnin yhteydestä. Rinki-kierrätyspiste löytyy Gotlanninkadun varrelta.

Taksin pysähdyspaikka sijaitsee katutasossa P1-kerroksen keskimmäisen sisäänkäynnin edessä. Invapysäköintipaikkoja löytyy runsaasti sisäänkäyntien välittömästä läheisyydestä.

Easton sijaitsee hyvien julkisten kulkuyhteyksien varrella. Itäkeskuksen metroasemalta pääset Eastoniin Hansasillan kautta tai esimerkiksi bussilla 97V. Lähimmät bussipysäkit sijaitsevat Kauppakartanonkadulla sekä Meripellontiellä.

Löytötavarat

Löytötavaroita voit kysyä K-Citymarketin asiakaspalvelupisteestä.

 

Sulje