Turkinhoito on tärkeä osa koiran hyvinvointia

Tuntuuko koiran kynsienleikkuu tai turkin peseminen vaikealta? Eastonin Mustin ja Mirrin hyvinvointiosaston trimmaajat auttavat koiranomistajia sekä turkinhoidossa että kynsien leikkauksessa.

Hyllyillä on shampoopulloja, trimmaussaksia ja pyyhkeitä. Pöydän päälle nostettu makupalapurkki paljastaa, millaista asiakasta paikalle odotetaan. Kun lasiovi aukeaa, 8-vuotias Koka tassuttelee sisään kuin tietäen, mitä on luvassa. Tänään on valkoisen paimenkoiran pesupäivä.

–Koka on vähän kapisen näköinen, emäntä, Milja Kainulainen (kuvassa vas.), vitsailee ja antaa koiransa talutushihnan kollegalle. Eastonin Mustin ja Mirrin myymäläpäällikkönä työskentelevä koiranomistaja jatkaa omaa työpäiväänsä myymälän puolella sillä välin, kun hänen perheenjäsentään kuurataan kuntoon.

Trimmaaja Milla Rekola, ohjaa Kokan aluksi huoneeseen, josta löytyy pesupaikka, johon mahtuisi tarvittaessa vaikka tanskandoggin kokoinen koira. Pystykorva nousee suihkun alle ilman houkuttelua. Ensimmäisenä koira kastellaan kirsusta hännänpäähän. Sen jälkeen turkkiin levitetään vaalealle turkille tarkoitettua shampoota.

Siitä seuraa ensimmäinen ravistus, joka saa Millan ottamaan pari askelta taaksepäin. Vaikka tilanne oli odotettavissa, se hymyilyttää. Rapatessa roiskuu. Trimmaajan työssä saa varautua siihen, että työvaatteet eivät säily pitkään salonkikelpoisina. Kokan kaltaisesta koirasta irtoaa pesuoperaation aikana helposti niin paljon karvaa, että melkein koko hyvinvointiosaston lattia peittyy karvatupoista.

Jos pesupaikalla olisi esimerkiksi coton de tuléar, kiinanharjakoira tai yorkshirenterrieri, tilanne olisi toisenlainen. Koska eri roduilla on erilainen turkinlaatu, trimmaajan työtehtävät vaihtelevat takkujen selvittämisestä turkin nyppimiseen. Lyhytkarvaisen kääpiökoiran pesuun ei kulu yhtä pitkää aikaa kuin afgaaninvinttikoiran. Keskimäärin asiakas saa koiransa takaisin noin puolentoista tunnin päätteeksi.

Millan mukaan monet koirarodut vaativat pesua noin kerran kuukaudessa. Rasvaisen turkin tunnistaa viimeistään siitä, kun koiraa silittäessä käteen kerääntyy likaa. Myös lemmikin ruokavaliolla on merkitystä siihen, missä kunnossa turkki on. Kuiva ja kiilloton turkki kertoo yleensä siitä, että ruokakupin sisältö on pielessä. Trimmaajan vinkkelistä haastavinta on silloin, kun koira-asiakkaan turkki on päässyt pahasti huopaantumaan. Tällöin turkki on yleensä ajettava lyhyeksi.

–Takut voivat aiheuttaa koiralle sekä kipua että iho-ongelmia. Ne myös kiristävät ihoa, joten koira ei välttämättä pääse liikkumaan rennosti, Milla muistuttaa.

Kynnet kuntoon namipalkalla

Koka valpastuu, kun eteistilaan ilmestyy toinen koira. Puudeli on kanta-asiakas, joka saapuu trimmattavaksi seinän toiselle puolelle. Millan mukaan koiranomistajat lähtevät monesti ruokaostoksille sillä välin, kun koira jää lemmikkieläintarvikeyhtiön työntekijöiden hoitoon. Tyypillisimmillään Mustin ja Mirrin hyvinvointiosastolle tullaan silloin, kun koiran turkki vaatii pesua tai kynnet leikkausta. Monesti molemmat hoidetaan kuntoon samalla reissulla.

–Joskus on sellaisiakin päiviä, että on pelkästään kynsienleikkausasiakkaita, Milla sanoo.

Millan mukaan koirat suhtautuvat toimenpiteisiin eri tavoin. Joskus kynsien leikkaus onnistuu ohimennen turkinhoidon yhteydessä, toisinaan pelkkä tassun koskettaminen aiheuttaa pelkoa. Jos koiraa ei ole pennusta pitäen opettanut hoitotoimenpiteisiin, omistaja saattaa päätyä aikuisen koiran kanssa hankaluuksiin. Siksi monet ulkoistavat esimerkiksi kynsienleikkuun mieluummin niille, jotka sen paremmin osaavat.

–Jos koiralla on mustat kynnet, kaikki omistajat eivät uskalla leikata niitä itse, koska ydintä ei näe, Milla kertoo.

Jotkut koirat saapuvat Mustin ja Mirrin myymälään namien perässä, kuten Koka. Se on juuri saanut päällensä hoitoainekerroksen, joka viimeistelee turkin kiiltäväksi. Huuhtelun päätteeksi koira kuivataan ja se saa päähänsä hupun. Millan mukaan huppu voi rauhoittaa joitain koiria, ja lisäksi se vähentää melun määrää, joka lähtee turkinkuivaajasta.

Kun trimmauspöytien päällä on kaksi koiraa, joita kuivataan samaan aikaan, kuulosuojaimet tulevat tarpeeseen. Hetken aikaa lasiseinien sisällä sataa koirankarvoja, jotka leijuvat ilmassa kuin höyhenet. Kuivausoperaation päätteeksi Kokan kynnet leikataan ja sen tassukarvat siistitään. Hetken päästä lasioven takaa kurkistaa pikinokka, jota ei voi enää leikilläkään kutsua kapiseksi.

Tutustu Eastonin Mustin ja Mirrin hyvinvointipalveluihin ja varaa aika koirallesi tästä.

Katso hinnasto tästä

Jenna Lehtonen

Vuosaaressa varttunut Itä-Helsinki -median perustaja ja päätoimittaja Jenna Lehtonen on Vartiokylässä päivystävä toimittaja ja valokuvaaja, joka työskentelee yrittäjänä.

Aiheeseen liittyen

Koiranpennut ja juniorit treenasivat Bisquit Match Showssa – Katso kuvakooste!

Karvakaverien näytöstreenit sujuivat vauhdikkaasti

Hyllyjen välissä
26.10.2023

Itäkeskuksen Puuilon myymäläpäällikkö Leonard: ”Tulin Puuiloon ihmisten vuoksi”

Leonard Käse työskentelee myymäläpäällikkönä Itäkeskuksen Eastonin Puuilossa, jonka valikoimaan kuuluu yli 30 000 tuotetta.

Summeri soikoon!
13.04.2023

Stand up -koomikko Mebe myy salit täyteen Itä-Helsingissä

Stand up -koomikko Mebe pitää Itä-Helsingin stand up -tarjontaa yhtenä Suomen parhaimmista.

Summeri soikoon!
22.03.2023

Kontulan legendaarinen kalastaja tuntee Itä-Helsingin kuin vapansa

Lähiötarinat tunteva itähelsinkiläinen kalastusopas Mika Vornanen on yksi Suomen tunnetummista hauenkalastajista.

Summeri soikoon!
17.02.2023

Info

Sitä itää -kanta-asiakkuusohjelman säännöt

Sitä itää on Suomen yhteisöllisin kanta-asiakkuusohjelma, joka ilahduttaa yksilön sijasta kokonaista yhteisöä. Jokainen kampanja-ajan asiointikerta Easton Helsingissä kerryttää Sitä itää -pottia, jolla sponsoroidaan äänestyksessä valittua itähelsinkiläistä kehityskohdetta. Sellainen voi olla vaikkapa paikallinen tapahtuma, paikka tai yhteinen toiminta. Parempi Itä-Helsinki ostos kerrallaan!

Sitä itää -kanta-asiakkuusohjelman kautta Easton sponsoroi yhteensä kahta kohdetta vuodessa, ja ne voivat olla summaltaan 1000–3000 €. Sitä itää -kohteiden valinta ja lopulta sponsorointi rakentuu kolmen eri vaiheen ympärille: 1. Ehdota 2. Äänestä 3. Asioi. Kuka tahansa saa ehdottaa kehitysideoita, kunhan ne sijaitsevat Itä-Helsingin alueella. Sitä itää -kohteelle annettava tarkka summa määräytyy sen mukaan, kuinka paljon Eastonissa on kampanja-ajankohtana tehty yksittäisiä asiointikäyntejä.

Ehdota

Kuka tahansa voi ehdottaa itähelsinkiläistä kehityskohdetta Eastonin verkkosivujen kautta: www.eastonhelsinki.fi/sitäitää. Kohde-ehdotuksia kerätään erillisinä kampanja-aikoina. Ehdotetut kohteet moderoidaan asiattomien julkaisujen eliminoimiseksi ja julkaistaan sivustolla muutaman päivän aikana ehdotuksen jättämisestä. Eastonilla on oikeus jättää kohde julkaisematta, mikäli se kokee sisällön asiaan sopimattomana.

Easton tekee ehdotetuista kohteista esivalinnan seuraavaan vaiheeseen. Valinnan kriteereinä ovat:

  1. Kohde on toteutettavissa kuvatulla summalla
  2. Kohteen toteutukselle on osoitettu selkeä toteuttava taho tai henkilö, ja tältä on saatu alustavasti suostumus hankkeeseen osallistumiselle
  3. Pyydetty kehityssumma vastaa toteutukseen tarvittavaa määrää
  4. Kohde sijaitsee Itä-Helsingin alueella
  5. Kohde auttaa kehittämään paikallista hyvää

Äänestykseen valitaan kolme kohdetta, joihin Easton ottaa yhteyttä henkilökohtaisesti.

Äänestä

Eastonin esivalitseman kolmen kohteen välillä toteutetaan julkinen äänestys Eastonin verkkosivuilla: www.eastonhelsinki.fi/sitäitää. Äänestys on käynnissä kahden viikon ajan. Kuka tahansa voi käydä äänestysajanjakson aikana äänestämässä kohdetta yhden kerran. Eniten ääniä saanut kohde pääsee asiointivaiheeseen mukaan.

Asioi

Eniten ääniä saaneelle kohteelle kerrytetään pottia asioimalla Easton Helsingissä neljän viikon välisenä ajankohtana. Jokainen kampanja-ajankohdan aikainen asiointikerta kerryttää pottia saman verran, 1–5 senttiä. Mikäli tavoitesumma saadaan kasaan etuajassa, kerryttäminen lopetetaan aikaisemmin. Jos summasta ei täyty tarpeeksi kohteen toteutumiseen, kampanja ei toteudu.

Summan antaminen kohteille

Varsinainen tuki menee Eastonin markkinointibudjetista sen mukaan, montako asiointia Eastonissa on ajankohdan aikana tehty, eli yksittäisestä ostoksesta ei mene suoraan rahaa kampanjaan.

Äänestyksen voittaneesta kohteesta tehdään Sitä itää -kampanjan jatkomarkkinointia varten lyhyt video tai haastattelu sekä toteutuneesta kohteesta otetaan kuvia. Osa kohteista tulee olemaan esillä Eastonissa sijaitsevassa Sitä itää -galleriassa. Keskolla ja Easton Helsingillä on oikeus hyödyntää Sitä itää -kampanjan aikana tuotettuja materiaaleja muussa markkinoinnissaan.

Kohteeksi valittu kehityskohde tulee toteuttaa kahden kuukauden kuluttua lahjoitussumman saamisesta ja toteuttajatahon on toimitettava suunnitelma sekä kuvat toteutuksesta Easton Helsingille.

Arvonnan säännöt

Arvonnan järjestää Kesko Oyj yhteistyössä Easton Helsinki -kauppakeskuksen kanssa.

 

Easton Helsingin Easton Bravuuri -arvonnassa voi voittaa 50 € -arvoisen K-ryhmän lahjakortin julkaisemalla kuvan omasta bravuuristaan Instagramissa ja lisäämällä kuvatekstiin kampanjan virallisen hashtagin #eastonbravuuri. Lahjakortteja arvotaan yhteensä 10 kpl. Arvonta järjestetään 11.9.–13.10.2017. Arvonta suoritetaan ja voittajat julkaistaan jokaisen viikon perjantaina klo 16. Kaikki perjantaisin 12.00 mennessä Instagrammissa julkaistut kuvat otetaan arvonnassa huomioon.

Osallistumalla arvontaan hyväksyt arvonnan järjestäjän säännöt:
1.Voidaksesi osallistua arvontaan Instagram-tilisi tulee olla julkinen. Arvonnan ikäraja on 13 vuotta. Easton Helsingin työntekijät eivät voi osallistua arvontaan.
2. Arvonnassa otetaan huomioon ainoastaan ne kuvat, jotka on julkaistu kampanja-aikana ja merkitty #eastonbravuuri-hashtagilla
3. Kuvan lähettäjällä tulee olla oikeudet kuvan lähettämiseksi arvontaan. Lähettäjällä on oltava suostumus sekä kuvaajalta että kaikilta kuvassa esiintyviltä henkilöiltä.
4. Arvonnan järjestäjällä on oikeus poimia Instagramista #eastonbravuuri-hashtagilla merkittyjä kuvia ja ohjata ne eastonhelsinki.fi-sivuston someseinälle. Kuvia ei käytetä Eastonin markkinoinnissa tai mainonnassa ilman kuvan ottajan lupaa.
5. Arvonnan voittaja julkaistaan Easton Helsingin Instagramissa: https://www.instagram.com/eastonhelsinki/. Mikäli voittajaa ei tavoiteta 10 päivän sisällä, arvonnan järjestäjällä on oikeus suorittaa voittajan valinta uudestaan.
6. Lahjakortin lunastamiseen sovelletaan lahjakortin sääntöjä. Palkintoa ei voi vaihtaa rahaksi.
7. Arvonnan järjestäjän vastuu rajoittuu näissä säännöissä mainitun palkinnon euromääräiseen arvoon. Arvonnan järjestäjä ei vastaa mahdollisista teknisistä syistä tapahtuneista virhearvonnoista, todetuista väärinkäytöksistä tai teknisestä toimimattomuudesta järjestäjästä tai yhteistyökumppanista riippumattomista syistä. Arvontasivu toimii useimmilla yleisin käytössä olevilla selaimilla.
8. Arvonnan sääntöjen lisäksi osallistujat sitoutuvat noudattamaan Instagramin käyttöehtoja. Instagram ei ole mukana arvonnan järjestämisessä.

Aukioloajat

ma–su 24h

 

Palvelut

Noutopiste

Lastenhoitohuone

Kierrätys

Esteettömyys

Julkinen liikenne

Eastonin K-Citymarketin ruuan noutopiste sijaitsee katutasossa, P1-kerroksessa. Tilaa tuotteet verkkokaupasta ja nouda ne kätevästi ostosten tai kotimatkan lomassa!

Lastenhoitohuone löytyy 1. kerroksen wc -tilojen yhteydestä.

Pullonpalautuspiste löytyy P2-kerroksen keskisisäänkäynnin yhteydestä. Rinki-kierrätyspiste löytyy Gotlanninkadun varrelta.

Taksin pysähdyspaikka sijaitsee katutasossa P1-kerroksen keskimmäisen sisäänkäynnin edessä. Invapysäköintipaikkoja löytyy runsaasti sisäänkäyntien välittömästä läheisyydestä.

Easton sijaitsee hyvien julkisten kulkuyhteyksien varrella. Itäkeskuksen metroasemalta pääset Eastoniin Hansasillan kautta tai esimerkiksi bussilla 97V. Lähimmät bussipysäkit sijaitsevat Kauppakartanonkadulla sekä Meripellontiellä.

Löytötavarat

Löytötavaroita voit kysyä K-Citymarketin asiakaspalvelupisteestä.

 

Sulje