Korona mullisti myllypurolaisen koirankasvattajan ajattelun: ”En enää halua juosta näyttelyissä joka viikonloppu”

Dandiedinmontinterriereitä kasvattava myllypurolainen Hanne Tuomenoksa kertoo, että avioero ja koronapandemia mullistivat hänen arkensa, jota hän eli pitkään koirien, ja etenkin näyttelyiden ehdoilla. Nyt tilalle ovat kiilanneet omat arvot ja hyvinvointi, jota koirat edistävät paremmin lenkkipoluilla kuin näyttelykehässä.

Ovikellon soittoon vastataan haukunnalla. Joku voisi luulla, että oven takana pitää ääntä isompi kaveri, mutta eteisestä kurkistaa kolme matalajalkaista terrieriä, joiden olemukselle ei voi olla hymyilemättä. Myllypurossa asuva omistaja Hanne Tuomenoksa, 36, kertoo, että se oli aikoinaan myös hänen ensireaktionsa.

– Isopäinen rotu näytti todella kummalliselta.

Syliin kiemurrellut rotunsa edustaja valloitti 12-vuotiaan tytön heti ensikohtaamisella. Vaikka Hanne ponnistaa perheestä, jossa isä tuomaroi palveluskoirapuolella, äiti kasvatti vanhanenglanninlammaskoiria, ja isovanhemmat toimivat ylituomareina, dandiedinmontinterrieri oli hänelle aikoinaan täysin uusi tuttavuus koiramaailmassa. Rodun poikkeuksellinen ulkomuoto ja sopeutuvainen luonne vetosivat tyttöön, joka oli vauvasta lähtien kasvanut ympäristössä, jonka arkeen kuuluivat niin koiranäyttelyt kuin pentujen kasvatustyö.

– Ensimmäinen oma dandieni ei ollut maailman helpoin. Se oli muun muassa paukkuarka, eikä se tykännyt muista koirista. Toisaalta se opetti rodusta aika paljon.

Hanne on ollut dandiedinmontinterrierin omistaja vuodesta 1996 lähtien. Lisäksi hän myös kasvattaa kyseistä rotua, joka on Suomessa melko harvinainen. Kasvattajalle kulunut vuosi on ollut monella tapaa poikkeuksellinen. Vielä ennen koronapandemiaa arki rullasi pitkälti koirien ehdoilla. Nyt takana on avioero, muutto ja oman laumakoon pienentäminen.

– Tuhlasin aika monta vuotta siihen, että menin kaikessa koirat edellä. Koronavuosi ja ero muuttivat ajatuksiani siitä, mitä haluan elämältäni. En halua enää juosta näyttelyissä joka viikonloppu.

Hanne kertoo, että hän on kuullut vastaavia kokemuksia muiltakin koirankasvattajilta, joista monet kuuluvat hänen lähimpään ystäväpiiriinsä. Korona-aika on saanut monet miettimään oman elämän mittasuhteita, kun näyttelykalenteri on tyhjentynyt. Toisaalta kukaan ei voi vielä ennustaa, millainen kuhina näyttelykehissä sitten on, kun rajoitukset jossain vaiheessa hellittävät.

Näyttelyt jäivät

Parhaimmillaan Hanne on omistanut yhdeksän eri koiraa, mutta nykyään koiria majailee kotona kahden lapsen lisäksi enää kaksi: 9-vuotias Brianna ja 2-vuotias Skye. Toisinaan, kuten tänään, kylässä käy myös omia kasvatteja. Kun parketilla tassuttelee kolme luppakorvaa, olohuone täyttyy vauhdista ja vipinästä.

Karvakuonojen parissa kasvaneen naisen kodissa seinille on ripustettu koirien kuvia, ja eteisestä löytyy trimmauspöytä. Hanne käyttää puheissaan termejä ja lyhenteitä, jotka aukeavat kokeneemmille koiraihmisille, mutta eivät niille, joille koiramaailma on täysin vieras asia.

Omien koiriensa kanssa kasvattaja on harrastanut myös raunioetsintää ja tokoa eli tottelevaisuuskoulutusta, jossa hän on kunnostautunut myös ohjaajan roolissa. Näyttelyt ovat kuitenkin se laji, josta myllypurolaisella riittää ammennettavaa.

Kehäkonkarilta on pakko kysyä perimmäistä syytä siihen, miksi haluamme kilpailla siitä, kenellä on käsissään kaunein rotunsa edustaja?

– Se on se voitontahto, maine ja menestys. Kun omat koirat ovat niin hyviä, että ne pärjäävät siellä isoimmilla palkintopalleilla, se vie mukanaan. Pitää näyttää muille ihmisille, miten hienon koiran omistaa ja miten hyvin se voittaa.

Hanne Tuomenoksa on mieltynyt dandien luonteeseen: ”Vaikka jäisit joskus sohvalle, koirat tyytyvät siihen. Ne eivät hypi pitkin seiniä.”

 

Hanne tietää, mistä puhuu. Sekä hänet omat koiransa että kasvatit ovat menestyneet näyttelyissä Pohjoismaita myöten. Vanhin sohvalla istuvista koirista, Brianna, on kansainvälinen muotovalio, joka on kerännyt sertifikaatteja pennusta lähtien. Vaikka koirat eivät omista titteleistään välitä, monet omistajat välittävät jopa liikaakin.

Hanne tunnistaa vauhtisokeuden, ja kertoo nähneensä näyttelymaailmasta myös sen nurjan puolen. Viime vuosina sosiaalisesta mediasta on tullut uusi alusta, jossa ihmiset haukkuvat muiden koiria ja puhuvat niiden omistajista pahaa. Kun kyse on kilpailusta, konsteja menestykseen keksitään monin eri keinoin, joista kaikki eivät kestä päivänvaloa.

– Olen kuullut Suomestakin niitäkin juttuja, joissa tuomareita yritetään lahjoa seksillä ja rahalla. Se on ihan järkyttävää.

Voitto ei kuulemma ole koirasta kiinni, vaan siitä, kuka sitä esittää. Mitä tunnetumpi näyttelykasvo, sen helpompaa on pärjätä. Jatkuva esilläolo, julkaistut kuvat ja hyvät kontaktit edesauttavat siinä, että pääsee oikeisiin piireihin, ja sana leviää.

– Jos sinulla ei ole tarpeeksi naamaa, et sinne ylös pääse. Minua ei enää kiinnosta se, kun tiedän, mitä se on. Ei se nykyään tunnu miltään. Jos koirani voittaa jonkun ryhmän, tuntuu kuin olisimme hävinneet koko näyttelyn.

Onneksi dandiedinmontinterrierit ovat mukautuvaisia. Matalasta rakenteesta huolimatta niiden kanssa voi harrastaa paljon muutakin kuin näyttelytoimintaa. Kun Tuomenoksa heittää koiralleen lelun lumihankeen, dandie kirmaisee ketterästi sen perään kinoksia uhmaten. Pienessä koirassa riittää potkua.

Pentubuumi lisännyt kysyntää

Koska rotu ei ole kovin tunnettu, koirat herättävät ihmisissä uteliaisuutta Itä-Helsingin metsäteillä. Ohikulkijat veikkaavat dandieta usein glen of imaalinterrierieriksi. Tuomenoksa muistaa erään kerran, jolloin häntä tuli lenkillä vastaan vanhempi rouva, joka hurmaantui nähdessään 8-vuotiaan dandien hihnan päässä.

– Hän sanoi, että aivan ihana vanhanenglanninlammaskoiran pentu. Sitten hän kertoi, että on kasvattanut rotua. Mietin, että niin varmasti.

Rotujen tunnistamisen vaikeus näkyy kasvattajalle esimerkiksi niin, että Hannelta on joskus kyselty ranskanbulldoggin pentujen hintaa tekstiviestillä. Kokenut kasvattaja on jo oppinut suodattamaan pentukyselyt, jotka eivät johda mihinkään. Hän arvostaa ihmisiä, jotka ovat nähneet riittävästi vaivaa koiran hankintaa varten ja osaavat kuunnella kasvattajaa.

Parhaimmassa tapauksessa pentu päätyy pitkäaikaiseksi ja rakastetuksi perheenjäseneksi, joka parantaa omistajiensa elämänlaatua ja tuo sisältöä päiviin. Aina niin ei kuitenkaan käy.

Vuosien varrella Hanne oppinut tunnistamaan ne, kenelle pentua kannattaa tarjota ja kenelle sopii paremmin posliinikoira.

Kasvattajan mukaan pentuja näkyy aiempaa enemmän myös Itä-Helsingin ulkoilureiteillä. Tällä hetkellä koiria hankkivat myös sellaiset, joiden ei pitäisi omistaa lemmikkiä lainkaan. Koronan myötä alkanut pentubuumi näkyy lisääntyneinä yhteydenottoina.

– Jo tällä hetkellä on myynnissä pandemian aikaan hankittuja koiria, joita pienet lapset eivät jaksaneet hoitaa. Palstat ovat pullollaan tekstejä, joissa näkyy, ettei koiran käyttäytymistä ymmärretä.

 

Hanne muistuttaa, että hyvä kasvattaja osaa kysellä tulevilta pennunostajilta oikeita kysymyksiä. Samalla hän kertoo rehellisesti rodulle ominaisista sairauksista. Motiivina pennun myymisessä pitäisi aina olla se, että pentu löytää hyvän kodin. Ei se, paljonko koirasta saa rahaa.

– Vasta kasvattajana ymmärsin, miten erilaisia ihmisiä on olemassa.

Juuri nyt Hannen pentulaatikossa on tyhjää, mutta tulevalle vuodelle on suunnitteilla useampi pentue. Jos vanhat merkit pitävät paikkansa, naapuruston lapset kokoontuvat jossakin vaiheessa rivitalon pihalle rapsuttamaan hännänheiluttajia, joita ei voi silittää pokerinaamalla.

Kasvattajan mukaan pentuja näkyy aiempaa enemmän myös Itä-Helsingin ulkoilureiteillä. Tällä hetkellä koiria hankkivat myös sellaiset, joiden ei pitäisi omistaa lemmikkiä lainkaan. Koronan myötä alkanut pentubuumi näkyy lisääntyneinä yhteydenottoina.

Hannen vinkit koiran hankintaa harkitseville:

–Tee lenkki säässä kuin säässä vähintään kolmen kuukauden ajan, ja vähintään 30 minuuttia päivässä. Lähde ulos aamulla ilman kahvinjuontia.

–Kaada kahvit tahallaan lattialle ja sitten siivoa sotku.

–Ota selvää eri koiraroduista ja niiden sopivuudesta omaan elämäntilanteeseesi.

– Käy kasvattajien luona tutustumassa eri rotuihin ja tarkista, millaisissa olosuhteissa pennut kasvavat.

–Ole liikkeellä avoimin mielin ja kuuntele, mitä kasvattaja kertoo.

Lue lisää koiranpennun hankinnasta Mustin ja Mirrin pentuoppaasta ja jutusta, jossa puntaroidaan koiran hankinnan hyviä ja huonoja puolia.

Hannen suosikkiulkoilupaikat Itä-Helsingissä

–Myllypuron pururata ja jätemäen alue

–Vartiokylän lenkkipolut

– Marjaniemenranta

–Vuosaaren ranta-alueet

Jenna Lehtonen

Vuosaaressa varttunut Itä-Helsinki -median perustaja ja päätoimittaja Jenna Lehtonen on Vartiokylässä päivystävä toimittaja ja valokuvaaja, joka työskentelee yrittäjänä.

Aiheeseen liittyen

Itäkeskuksen Puuilon myymäläpäällikkö Leonard: ”Tulin Puuiloon ihmisten vuoksi”

Leonard Käse työskentelee myymäläpäällikkönä Itäkeskuksen Eastonin Puuilossa, jonka valikoimaan kuuluu yli 30 000 tuotetta.

Summeri soikoon!
13.04.2023

Stand up -koomikko Mebe myy salit täyteen Itä-Helsingissä

Stand up -koomikko Mebe pitää Itä-Helsingin stand up -tarjontaa yhtenä Suomen parhaimmista.

Summeri soikoon!
22.03.2023

Kontulan legendaarinen kalastaja tuntee Itä-Helsingin kuin vapansa

Lähiötarinat tunteva itähelsinkiläinen kalastusopas Mika Vornanen on yksi Suomen tunnetummista hauenkalastajista.

Summeri soikoon!
17.02.2023

Anne Kontulasta: talviuinti vahvistaa luontoyhteyttä

Omat rajat, läsnäolo, rauhoittuminen ja luontoyhteys ovat talviuinnin parhaita hyvinvointivaikutuksia. Talviuintia viikottain harrastavan Annen mukaan myös flunssat ovat pysyneet poissa.

Summeri soikoon!
30.01.2023

Info

Sitä itää -kanta-asiakkuusohjelman säännöt

Sitä itää on Suomen yhteisöllisin kanta-asiakkuusohjelma, joka ilahduttaa yksilön sijasta kokonaista yhteisöä. Jokainen kampanja-ajan asiointikerta Easton Helsingissä kerryttää Sitä itää -pottia, jolla sponsoroidaan äänestyksessä valittua itähelsinkiläistä kehityskohdetta. Sellainen voi olla vaikkapa paikallinen tapahtuma, paikka tai yhteinen toiminta. Parempi Itä-Helsinki ostos kerrallaan!

Sitä itää -kanta-asiakkuusohjelman kautta Easton sponsoroi yhteensä kahta kohdetta vuodessa, ja ne voivat olla summaltaan 1000–3000 €. Sitä itää -kohteiden valinta ja lopulta sponsorointi rakentuu kolmen eri vaiheen ympärille: 1. Ehdota 2. Äänestä 3. Asioi. Kuka tahansa saa ehdottaa kehitysideoita, kunhan ne sijaitsevat Itä-Helsingin alueella. Sitä itää -kohteelle annettava tarkka summa määräytyy sen mukaan, kuinka paljon Eastonissa on kampanja-ajankohtana tehty yksittäisiä asiointikäyntejä.

Ehdota

Kuka tahansa voi ehdottaa itähelsinkiläistä kehityskohdetta Eastonin verkkosivujen kautta: www.eastonhelsinki.fi/sitäitää. Kohde-ehdotuksia kerätään erillisinä kampanja-aikoina. Ehdotetut kohteet moderoidaan asiattomien julkaisujen eliminoimiseksi ja julkaistaan sivustolla muutaman päivän aikana ehdotuksen jättämisestä. Eastonilla on oikeus jättää kohde julkaisematta, mikäli se kokee sisällön asiaan sopimattomana.

Easton tekee ehdotetuista kohteista esivalinnan seuraavaan vaiheeseen. Valinnan kriteereinä ovat:

  1. Kohde on toteutettavissa kuvatulla summalla
  2. Kohteen toteutukselle on osoitettu selkeä toteuttava taho tai henkilö, ja tältä on saatu alustavasti suostumus hankkeeseen osallistumiselle
  3. Pyydetty kehityssumma vastaa toteutukseen tarvittavaa määrää
  4. Kohde sijaitsee Itä-Helsingin alueella
  5. Kohde auttaa kehittämään paikallista hyvää

Äänestykseen valitaan kolme kohdetta, joihin Easton ottaa yhteyttä henkilökohtaisesti.

Äänestä

Eastonin esivalitseman kolmen kohteen välillä toteutetaan julkinen äänestys Eastonin verkkosivuilla: www.eastonhelsinki.fi/sitäitää. Äänestys on käynnissä kahden viikon ajan. Kuka tahansa voi käydä äänestysajanjakson aikana äänestämässä kohdetta yhden kerran. Eniten ääniä saanut kohde pääsee asiointivaiheeseen mukaan.

Asioi

Eniten ääniä saaneelle kohteelle kerrytetään pottia asioimalla Easton Helsingissä neljän viikon välisenä ajankohtana. Jokainen kampanja-ajankohdan aikainen asiointikerta kerryttää pottia saman verran, 1–5 senttiä. Mikäli tavoitesumma saadaan kasaan etuajassa, kerryttäminen lopetetaan aikaisemmin. Jos summasta ei täyty tarpeeksi kohteen toteutumiseen, kampanja ei toteudu.

Summan antaminen kohteille

Varsinainen tuki menee Eastonin markkinointibudjetista sen mukaan, montako asiointia Eastonissa on ajankohdan aikana tehty, eli yksittäisestä ostoksesta ei mene suoraan rahaa kampanjaan.

Äänestyksen voittaneesta kohteesta tehdään Sitä itää -kampanjan jatkomarkkinointia varten lyhyt video tai haastattelu sekä toteutuneesta kohteesta otetaan kuvia. Osa kohteista tulee olemaan esillä Eastonissa sijaitsevassa Sitä itää -galleriassa. Keskolla ja Easton Helsingillä on oikeus hyödyntää Sitä itää -kampanjan aikana tuotettuja materiaaleja muussa markkinoinnissaan.

Kohteeksi valittu kehityskohde tulee toteuttaa kahden kuukauden kuluttua lahjoitussumman saamisesta ja toteuttajatahon on toimitettava suunnitelma sekä kuvat toteutuksesta Easton Helsingille.

Arvonnan säännöt

Arvonnan järjestää Kesko Oyj yhteistyössä Easton Helsinki -kauppakeskuksen kanssa.

 

Easton Helsingin Easton Bravuuri -arvonnassa voi voittaa 50 € -arvoisen K-ryhmän lahjakortin julkaisemalla kuvan omasta bravuuristaan Instagramissa ja lisäämällä kuvatekstiin kampanjan virallisen hashtagin #eastonbravuuri. Lahjakortteja arvotaan yhteensä 10 kpl. Arvonta järjestetään 11.9.–13.10.2017. Arvonta suoritetaan ja voittajat julkaistaan jokaisen viikon perjantaina klo 16. Kaikki perjantaisin 12.00 mennessä Instagrammissa julkaistut kuvat otetaan arvonnassa huomioon.

Osallistumalla arvontaan hyväksyt arvonnan järjestäjän säännöt:
1.Voidaksesi osallistua arvontaan Instagram-tilisi tulee olla julkinen. Arvonnan ikäraja on 13 vuotta. Easton Helsingin työntekijät eivät voi osallistua arvontaan.
2. Arvonnassa otetaan huomioon ainoastaan ne kuvat, jotka on julkaistu kampanja-aikana ja merkitty #eastonbravuuri-hashtagilla
3. Kuvan lähettäjällä tulee olla oikeudet kuvan lähettämiseksi arvontaan. Lähettäjällä on oltava suostumus sekä kuvaajalta että kaikilta kuvassa esiintyviltä henkilöiltä.
4. Arvonnan järjestäjällä on oikeus poimia Instagramista #eastonbravuuri-hashtagilla merkittyjä kuvia ja ohjata ne eastonhelsinki.fi-sivuston someseinälle. Kuvia ei käytetä Eastonin markkinoinnissa tai mainonnassa ilman kuvan ottajan lupaa.
5. Arvonnan voittaja julkaistaan Easton Helsingin Instagramissa: https://www.instagram.com/eastonhelsinki/. Mikäli voittajaa ei tavoiteta 10 päivän sisällä, arvonnan järjestäjällä on oikeus suorittaa voittajan valinta uudestaan.
6. Lahjakortin lunastamiseen sovelletaan lahjakortin sääntöjä. Palkintoa ei voi vaihtaa rahaksi.
7. Arvonnan järjestäjän vastuu rajoittuu näissä säännöissä mainitun palkinnon euromääräiseen arvoon. Arvonnan järjestäjä ei vastaa mahdollisista teknisistä syistä tapahtuneista virhearvonnoista, todetuista väärinkäytöksistä tai teknisestä toimimattomuudesta järjestäjästä tai yhteistyökumppanista riippumattomista syistä. Arvontasivu toimii useimmilla yleisin käytössä olevilla selaimilla.
8. Arvonnan sääntöjen lisäksi osallistujat sitoutuvat noudattamaan Instagramin käyttöehtoja. Instagram ei ole mukana arvonnan järjestämisessä.

Aukioloajat

ma–su 24h

 

Palvelut

Noutopiste

Lastenhoitohuone

Kierrätys

Esteettömyys

Julkinen liikenne

Eastonin K-Citymarketin ruuan noutopiste sijaitsee katutasossa, P1-kerroksessa. Tilaa tuotteet verkkokaupasta ja nouda ne kätevästi ostosten tai kotimatkan lomassa!

Lastenhoitohuone löytyy 1. kerroksen wc -tilojen yhteydestä.

Pullonpalautuspiste löytyy P2-kerroksen keskisisäänkäynnin yhteydestä. Rinki-kierrätyspiste löytyy Gotlanninkadun varrelta.

Taksin pysähdyspaikka sijaitsee katutasossa P1-kerroksen keskimmäisen sisäänkäynnin edessä. Invapysäköintipaikkoja löytyy runsaasti sisäänkäyntien välittömästä läheisyydestä.

Easton sijaitsee hyvien julkisten kulkuyhteyksien varrella. Itäkeskuksen metroasemalta pääset Eastoniin Hansasillan kautta tai esimerkiksi bussilla 97V. Lähimmät bussipysäkit sijaitsevat Kauppakartanonkadulla sekä Meripellontiellä.

Löytötavarat

Löytötavaroita voit kysyä K-Citymarketin asiakaspalvelupisteestä.

 

Sulje